Annons:
Etikettallmänt
Läst 11504 ggr
TjockaBerta
2012-03-28 14:07

Thomas pudels tråd

Thomas är nu 3,5 månader och det är full fart från morgon till kväll. Allt är ju nytt för en sån liten så det är en väldigt massa "första gången".

Nyss badade vi för första gången. Och det var inte för tidigt! Det gick jättebra. Han satte sig i baljan och så öste jag vatten över honom. Inte ett pip. Hoppas det fortsätter likadant.

Vi har börjat öva med cykelkorg. Två gånger har jag haft honom i korgen och lett runt cykeln ett varv utanför oss. Det är inte heller nåt problem. Det verkar som han tycker det är kul att se sig omkring. Det dröjer ett tag innan jag vågar cykla så vi får öva lite till först.

Det jag tycker är absolut viktigast för mig och vovvarna är inkallning. Det har jag börjat med och det verkar vara kul. Det är säkert annorlunda med störning men än så länge går det riktigt bra. Jag kör den gamla varianten där hunden går runt mig och sätter sig på vänster sida för jag tycker att det ser så snyggt ut.

Nu är det väl olika på valpar men jag tycker att allt verkar sätta sig väldigt fort. Thomas lär sig så fort så jag tog fram klickern. Vi har också draghjälp av den äldre hunden. Han kan visa vad jag vill att de ska göra.

Det är riktigt roligt med två raringar. Det är det bästa jag gjort på länge att köpa en pudelvalp.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-03-28 15:44
#1

Vad roligt att höra hans framsteg och att han gärna är med på äventyr så som sitta i cyckelkorgen. Kommer vara roligt att läsa o fälja hans egna tråd Glad

TjockaBerta
2012-03-30 14:11
#2

Idag åkte jag till en rastgård en liten bit härifrån. Det var för att öva på att åka bil och för att kunna springa lös och leka och samtidigt träna inkallning.

Bilfärden var ingen höjdare. På två km hann Thomas kräkas två gånger. Han har kräkts varje gång vi åkt bil hittills, 5 gånger.

NÄr vi kom till hundgården klev vi ut och jag gick runt stängslet och kollade var man kunde komma ut innan jag släppte honom. Den stora är ju jämt lös så det är inte lika noga där.

Thomas hade kul och for runt efter bollen som jag tagit med. Inkallningen går jättebra, han kommer direkt. Sen övade jag att bara gå och få med mig hundarna. Det fungerade också.

Det är väldigt trafikerat runt om men det verkade inte störa alls.

Sen åkte vi hem och då kräktes stackaren igen. Som tur är har jag alltid en filt över baksätet så det gör inget. Båda hundarna sitter i bilsele.

Tyvärr kommer vi aldrig mera att åka till den rastgården. Det var det äckligaste jag varit med om, hundbajs överallt. Varje steg fick man väja för jättehögar efter vad som måste varit de största hundar jag någonsin sett. Fy för den lille röde så vidrigt.

På söndag ska vi öva med cykeln igen och försöka hålla oss på en äng här i närheten. Jag är så rädd att han sticker iväg bara. Han borde hålla sig till mig och till den äldre vovven tycker man.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-03-30 19:28
#3

2, Låter som att han är åksjuk, det finns flerta tips att ta till. jag hade bilbur till Enja när hon var mindre hon vart oxå åksjuk men det har växt bort :) Men i buren vart mer stabilt kräktes inte om man åkte mindre sträckor 3 mil klara hon av  då på "normala" vägar. Landsväg där det är kurvit osv var värre. Hon ville sen gärna vara på golvet framme vid mina fötter men det var inte så säkert tycker jag. Nu sitter hon oxå i bilsele.

En annan sak är oxå att man bara åker korta sträckor då åker man till något roligt så hunden upplever bilen iaf som roligt :) Ett tips till är att träna bilden utan att åka, så slipper som stressa upp sig oxå.  Ang hundgård trist att folk måste missköta plocka upp bajsen :-C Det är inte rastgård för bajsa som man vill utan jag tycker de är mer till för hundar under träning på gå lös samt inkallning. Finns väldigt många som inte kan vara lösa alls utan sticker, dessa är ju rastgårdarna kanon bra till. Detta hänger på hundägare kommunen kommer tyvärr inte göra den ren trist när folk förstör så mycket för sig själv o alla andra.

Men jätte roligt o höra alla hans framsteg kanon bra jobbat Skrattande

TjockaBerta
2012-03-30 20:09
#4

#3

Jag hade bur när jag tog hem honom och då körde jag totalt 15 mil men i två etapper  med några dagar emellan. Han kräktes då också. Jag tänkte att det skulle gå bättre om han fick sitta på sätet och titta ut. Men det verkade inte hjälpa.

Hoppas att det går över. En del hundar vänjer sig aldrig vid att åka bil.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-04-01 14:33
#5

Idag ahr vi åkt bil igen, 3 korta sträckor. På den första kräktes han upp allt, jag menar allt, så de två andra gick utan kräks.

Men den stackars lilla älsklingen drägglade ner hela sig och filten bak med snålvatten eller vad man ska kalla det. Det bara rann om nosen på honom. Och pudlar som inte drägglar.

Inte kul.

>>>Malum domesticum<<<

Beckibus
2012-04-01 15:45
#6

Va roligt att du har skaffat en till!! :D

Ska bli roligt att följa hans utveckling..

Har du ingen bild på han? Vad har du för planer med honom?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Annons:
[Forest]
2012-04-01 15:48
#7

5 stackars liten, det är inte helt ovanligt att de dreglar. Han hyperventerlerar inte oxå?

TjockaBerta
2012-04-01 16:13
#8

#6

Det är jätteroligt. Inte minst för mig som är hundvan men tydligen inte valpvan. Massor av nytt som jag inte tänkt på.

Knasigt med bilder. Jag har ingen kamera så jag har försökt med mobilen. Varje gång jag knäpper så har han vänt på sig eller ser fullkomligt galen ut.

Planer, vet jag inte. Det var väl tänkt till sällskap men jag är ganska noga med lydnad och planerade träning och kurser. Nu är ha så fin så det känns som om att han kanske borde bli pappa någon gång. Och då blev det plötsligt aktuellt med att ställa ut. Fast jag vet inte hur man gör.

Jag la in en bild just när han kom (se tråden Ny familjemedlem)  men det ska komma så småning om.

#7

Nej inte vad jag tänkt på. "Bara"dregel och spyor.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-04-02 12:00
#9

Thomas ska ringa

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-04-02 12:02
#10

Thomas sover efter bilfärd och långpromenad

Foto

Foto

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-04-02 12:05
#11

Åh vad söt han är :) han har växt lite sen första bilden :)

TjockaBerta
2012-04-02 12:17
#12

#11

Ja det har han. Det ser jag nu när jag ser första bilden igen.

Nosen är lite lurvigare på honom.

Jag ska besöka dom jag köpte honom av nästa vecka så då får hon hjälpa mig att klippa lite.

Idag åkte vi bil utan att han kräktes men då hade han inte fått någon mat på morgonen och vi åkte bara kort. Nosen var väldigt dreglig när vi kom fram.

Undrar en sak. Thomas verkar vara extremt lättlärd. Jag har börjat med sitt och ligg, puss och rulla, tass och hopp (över mitt ben) och det går så väldigt enkelt med honom. Vid tredje försöket börjar han fatta och sen går det faktiskt ganska av sig självt.

Är pudlar så lättlärda? (uppvuxen med tax, inte lika snabb) Nu går det så fort så jag måste börja tänka ut trix och hur jag lär ut dem så att det blir konsekvent. Rätt ord på rätt sak liksom.

Jag hade nog tänkt traggla sitt och ligg i ett par veckor Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-04-02 14:28
#13

Thomas låter som en typisk pudel vad gäller att lära sig kvickt! Skrattande Han är ju jättesöt på bilderna <3 Angående åksjukan, det finns massor med olika knep att ta till som Forest skrev, men också till exempel Zylkene-tabletter (ett medel som utvinns ur mjölk) och DAP spray (doftämne som efterliknar tikens mammahormoner) som lugnar hunden, de ska vara utan biverkningar och köps hos veterinär.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-04-02 14:35
#14

12 Oja, de är mycket lättlärda. Nästan att man tror de är tankeläsare Flört

TjockaBerta
2012-04-15 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I förrgår fyllde Thomas 4 månader. Jag ska visa den bästa bilden jag tagit. Nyklippt och nyfluffad och med storebror i bakgrunden. Visst är han fin?

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-04-15 17:55
#16

Åh lille nosingen, så söt!! Är han aprikos eller vit?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-04-15 18:08
#17

#16

Han är aprikos. Mamman är mörkare och pappan är vit. visst kan de väl skifta lite i färg allt eftersom de växer?

Jag föll för hans öron när jag såg bilderna på Blocket. Min älskling.

Jag älskar de mörka ögonen och nosen när man tittar på hans lilla ansikte.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-04-15 18:12
#18

Vet inte så mycket om aprikosa, jag tänkte mest att han mycket väl kan vara vit. Han har svart nos väl? Aprikosa kan ha antingen svart eller brun, vita har svart. Det lär visa sig så småningom Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-04-15 19:21
#19

18 Enja hade svart nos men den blekna av när hon var runt 1 år  nu är den mer plommonfärgad. Men som du säger aprikos brukar ha brun/plommonfärgad nos. Blir spännande o se hans färg sen  :)

Otroligt söt är han, söta vakna busiga ögon. Kyss

ms-mee
2012-04-15 22:54
#20

Vilken sötnos Kyss

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
TjockaBerta
2012-04-15 23:11
#21

Oh så ni är snälla!

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-04-19 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Thomas och storebror. Om det är svårt att få till en bra bild på en hund så är det inget emot att få två hundar att samtidigt titta in i kameran och se glada ut. Nåja, här är de i alla fall på samma bild!

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-04-19 22:59
#23

22 det är svårt men vad söta dom är. Den svarta hunden är väl din med vad liten han ser ut o vara Glad

TjockaBerta
2012-04-20 10:22
#24

#23

Ja det är min stora hund, 10,5 år.

Eftersom han är omplacerad flera gånger och har ett väldigt ovanligt namn skriver jag aldrig ut vad han heter. Nu stannar han hos mig. Jag har lovat honom att han aldrig mera ska behöva flytta. En bättre hund har man inte kunnat få.

Han är som en mellanpudel fast kraftig som en cocker så han är minst dubbla storleken mot Thomas. På bilden kurar han i hop sig över bollen längst ner i bild.

Du kan se honom bättre i mitt album.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-04-20 10:30
#25

24 har för mig jag sett lite bilder innan oxå men kolla in ditt album :) han är jätte söt han oxå :)

TjockaBerta
2012-04-20 10:56
#26

25

klart han är söt. Det är ju min hund  ; D)))

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-05-28 11:14
#27

Gissa vem som har klippt sig!

Thomas är nu 5,5 månader. Han har börjat lyfta på benet som en stor kille. Han har börjat ta över här hemma, han är mycket högre i rang än den gamla hunden. Snart ska kulorna väck.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-05-28 19:14
#28

fin som nerklippt :) vilka långa ban han fick  sött Glad

MiracleWithPaws
2012-05-28 20:00
#29

Jättesöt kille! Man blir riktigt valpsugen nu ju…

TjockaBerta
2012-05-29 11:06
#30

Det är mycket lättare att borsta pälsen nu  Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-05-29 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag kan tänka mig att pälsvården är en dröm! Har en storpudel mitt i tovåldern, inte riktigt i fullpäls kanske (hon skulle behöva mycket mer i nacken framförallt), men bra mycket ändå att kamma och borsta och bada och föna. Puh! Avundas dig och Thomas sommarfrilla!

TjockaBerta
2012-05-29 12:37
#32

#31

Jag har ingen erfarenhet av tovåldern men jag börjar förstå att det kan ha sin charm.

Glad

Det är lustigt nu när det långa fluffet är borta då sticker det upp som små borst mellan lockarna. Kanske det är början till den riktiga pälsen. De håren är mörkare.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-05-29 13:12
#33

Japp, de grövre håren har alla mina pudlar också haft. Jag har fått för mig att de är vanligare på aprikosa och grå (vilka är de färger som jag haft)? Det ser lite lustigt ut, jag tror de växer snabbare än de mjuka håren, för de tycks alltid ligga "högst upp". Sen när man klipper lite, så blir hunden ljusare igen. Mina har haft mest i nacken och längs ryggen. Var på kroppen har Thomas sina små "borst"?

TjockaBerta
2012-05-29 13:21
#34

#33

Jag tänker på dem som "stickelhår" om det nu finns något som heter så. Nu har jag inte tittat så noga men det är mest som säger, i nacken och på ryggen. Är det bra att ha såna eller itne, då menar jag pälsens kvalité?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
MiracleWithPaws
2012-05-29 13:30
#35

Jo, jag tror att man brukar kalla dem för stickelhår. På mina hundar har det dock varit så många, så det känns lite konstigt att säga stickelhår, eftersom det i min hjärna är något som man kan rycka bort. Skulle jag rycka alla stickelhår på Duva skulle hon bli halvkal i nacken. ;)

Jag har faktiskt inte fått någon uppfattning vad gäller om det är bra eller dåligt rent utställnings-/avelsmässigt. På "våra" färger som ju har ganska dålig och mjuk pälskvalité generellt, så tycker jag nästan att stickelhåren gör saken lite bättre. Pälsen SKA ju helst vara ganska hård och "stå" av sig själv. Enligt min uppfattning liknar stickelhåren mer den pälstyp som flera vita och svarta pudlar jag träffat haft.

Men eftersom stickelhåren är bra mycket mörkare än den vanliga pälsen blir ju det en nackdel. I alla fall de grå ska vara så jämna som möjligt i pälsfärgen, har inte stenkoll på de aprikosa men gissar att det är önskvärt med en jämn färg även där.

Har du utställningsplaner? :)

TjockaBerta
2012-05-29 13:42
#36

35

Ja, det är den uppfattningen jag också fått.

Oh nej, ingen utställning. Jag hade velat ställa ut Thomas för att få en bedömning men det var så väldigt ambitiöst. Hitta frisör, ingen aning hur man gör det, och så vidare.

Uppfödaren kan inte hjälpa för de ställer inte ut och de bor några landskap bort.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-05-29 19:48
#37

#36 Du kan kolla klipplistan på Svenska pudelklubbens hemsida för att se om det finns nån pudelfrisör nära dig. Hör med uppfödaren om hon känner nån, eller hojta till här! Pälsvården är ju viktig på utställningspäls, pudelklubben har pälsvårdskurser också.

Du kan ju alltid ställa inofficiellt förstås, då spelar frisyren ingen större roll. Men ofta är det domare som kan lite om alla möjliga raser (eller just inget alls… ) så bedömningen är inte alltid att lita så mycket på.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
2012-05-29 23:33
#38

Kan bara hålla med amandla - kolla med SPK om du ändå är intresserad av att ställa ut! Det är inte SÅ komplicerat egentligen, hittar man någon som kan klippa så behöver man ju egentligen "bara" sköta pälsen däremellan. Tycker man dessutom att det är kul eller intressant att testa sig fram bland olika produkter (balsam etc.) för att se vad som passar ens egen hund bäst så blir ju resultatet bara bättre. Men visst är det jobb. Det är betydligt enklare att hålla dem kortklippta, men ack så roligt det är med pudlar i fullpäls. :)

TjockaBerta
2012-05-30 08:32
#39

#37

Som sagt uppfödaren kan inte hjälpa, då hade det varit lättare. Enligt SPK kan jag ställa ut inofficiellt utan korrekt klippning men då kommer jag vara den enda som gör det och då får jag ingen bra bedömning. Det var väldigt omständligt.

#38

Jag har talat med SPK  de sektioner som skulle vara aktuella för mig men det är både långt och så ambitiöst så att jag inte orkar. Det finns ingen som kan introducera mig och jag kan inte bygga ett nytt kontaktnät där och hitta en frisör.

Så nej, det blir tyvärr inga utställningar. Hon som klipper nu sa bestämt ifrån att hon inte klipper för utställning. Jag hade hoppats att hon kunde hjälpa mig men det kunde/ville hon inte. Och det finns egentligen ingen anledning till att hon skulle göra det heller.

SPK verkar vara lite väl högdraget för min del. Jag passar nog inte riktigt in där. Då dömer jag enbart efter de kontkter jag haft med personer där. Både nu och redan för många år sedan. Jag var medlem för ett antal år sedan.

>>>Malum domesticum<<<

ms-mee
2012-05-30 09:54
#40

Men det är ju fördelen med pudel, det gör inget om du gör fel :) Så testa att klippa själv, det finns ju böcker som beskriver och så har vi ju Youtube Skrattande

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TjockaBerta
2012-05-30 10:06
#41

#40

Jo jag  klipper med Oster men jag orkar bara 15 minuter i taget så det tar ca 14 dagar innan jag är klar med den stora hunden. Nu har han dubbel päls i och för sig så det är mera jobb än vanlig pudel. Och det är inte säkert att det blir av varje dag  heller.

Jag har börjat med ryggen för att det är lättast, så han har sett väldigt konstig ut. Senast började jag med magen och sen insidan av benen. Då syntes det inte. Fast lite konstigt blev det när benen var korthåriga och ryggen var yvig.

Därför valde jag en mindre hund nu. Det är lättare att bada och torka också. Jag klipper själv varannan gång och lämnar bort varannan.

Men jag märker att jag lär mig mera för var gång men jag kommer aldrig att kunna klippa acceptabelt.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
ms-mee
2012-05-30 11:12
#42

Nej det är svårt. Men går det inte lättare för dig om du klipper med sax? Tänker på frisyrer.

Jobbigt är det, jag har klippt pudel i 5 år nu, men gör fortfarande fel. Men det är okej :)

Man vet aldrig. Du kanske lär dig snabbt. Man måste vara positiv! :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TjockaBerta
2012-05-30 11:20
#43

#42

Jag tror inte att jag kan det. Man måste nog ha lite känsla för det. Sen är det lättare om någon visar också men jag känner ingen.

Men du har rätt i att det kanske inte är lika tungt.

>>>Malum domesticum<<<

ms-mee
2012-05-30 12:01
#44

Det är lättare om nån visar ja. det ska finnas ett häfte som ska vara väldigt bra. Jag vet inte, har inte läst det själv.

Men hur som helst. Jag är helt självlärd och testar mig fram med hjälp av bilder och filmer. Det är helt okej att göra fel på en pudel! :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Amandla
2012-05-30 14:02
#45

Du råkar inte bo nära Värmland? Här är vi bara trevliga, jag och den andra tjejen, som är ombud ihop med mig för södra Värmland, vinnlägger oss om att alla ska vara välkomna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-05-30 14:31
#46

#45

Nä men jag börjar tro att jag ska flytta dit Skrattande

Vi börjar faktiskt planera att flytta om 10 år eller så.

Det är både lugnare och trevligare på en mindre ort.

Själv brukar jag  säga att jag vill bo under en gran i skogen med en igelkott till  sällskap.

Vi var nog välkomna här också men det var så pretantiöst.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-05-30 15:29
#47

#46 Jag förstår vad du menar med att det är pretentiöst, om inte annat verkar det så. Men det finns många SPK-aktiva folk som inte har sina hundar i fullpäls jämt och ständigt. Det är mycket att sätta sig in i i början och det kan kännas alldeles övermäktigt. Men man får ta det bit för bit. De första fem åren jag hade pudel kunde jag inte ens raka nosen korrekt (visade det sig). :D Men man blir bättre varje gång. Ge inte upp!

Men VILL du inte ställa ut och lägga tid på det så är det en annan sak förstås. Man ska bara göra det om man verkligen vill och tycker det är intressant, för det är ju en del jobb. Själv tycker jag inte att utställningar är särskilt roande, däremot vill jag föda upp, och då får man ta det goda med det onda. Måste liksom ställa ut. :P

[Forest]
2012-05-30 22:28
#48

46 hahah bo under en gran med kotten som sällskap sött Flört

Annons:
TjockaBerta
2012-05-31 11:24
#49

#47

Ja det blev lite mycket av allt och kändes som om det var så bråttom så jag hann inte ordna alla kontakter på så kort tid. I synnerhet utan hjälp.

Nej, jag är inte speciellt utställningsintresserad men det hade varit roligt att ha provat en gång och man vet ju inte, det  kanske är kul och då kanske det blir flera gånger.

Allt blir ju lättare när man gjort det en gång för då vet man ju hur man gör.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-05-31 11:29
#50

Som jag skrev ovan, testa en inofficiell utställning! De är ofta väldigt trevliga och skulle hunden placera sig så har de för det mesta riktigt bra priser Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-05-31 11:44
#51

#50

Men jag vet ju inte hur man gör.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-05-31 11:59
#52

Det är inte så svårt när man vet hur man gör, men hur det känns innan dess har jag i färskt minne hur förvirrande det kan verka Tungan ute

Några länkar:

http://www.hundvanner.se/hundut.htm

http://www.honeywaters.se/utst_beskrivning.htm

http://schnauzerringen.se/?page_id=1158

Berätta för ringsekreteraren (den som ropar upp nummer på de hundar som ska in i ringen) att du är nybörjare, då hjälper h*n dig tillrätta i ringen, och talar om ifall ni ska in i ringen igen och tävla vidare.

Det är nya regler, hundar får inte längre 1:a, 2:a eller 3:a, nu heter det Excellent, Very good och Good. Men det där vet som sagt ringsekreteraren, så fråga vad det betyder! När du är klar i ringen med din hund (när ni inte ska in mer) kan du hämta kritiken hos den ringsekreterare som sitter och skriver ned det domaren säger. Se till att h*n just då inte är upptagen med att lyssna på domaren, utan passa på när det är lite paus till exempel när nästa ras går in.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-05-31 12:29
#53

52, så vad klassas nu very good o Good? 2 och 3a? förlåt att jag fråga här inne på lilla Thomas-tråd men iaf kul o veta för TS iaf Flört

Amandla
2012-05-31 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-05-31 14:35
#55

#52

Jo men då är vi tillbaka på inläggnr 39

Jag började ringa SPK för att höra om den inofficiella utställningen som var här nyss. och då fick jag vet att jag msåte hitta en frisör som kliper utställnignfrisyrer och det ville inte hon göra som klipper hundarna nu. och sen ringträning och sen skulle jag till en sektion som ligger bökigt till för mig och sen skulle jag ringa till en annan sektion och be att de skulle klippa osv osv och sen orkade itne jag ringa mera och be främmande människor att hjäpa mig.

Och så var vi där med ett pretantiösa och oerhört krånliga som jag nämnt tidigare. Jag känner ingen som kan hjälpa mig och jag orkar inte bygga upp ett nytt kontaktnät.

Jag trodde i min enfald att det bara var att åka med valpisen för att få en bedömning men SPK sa att det kan jag inte göra.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-05-31 14:43
#56

Hm, nä det där förstår jag kändes knepigt. Jag hade inte svarat så. Skulle väl tro att hon menade hur du skulle göra om du ska satsa seriöst.

Vi kan pm:a istället så kanske jag kan hjälpa dig lite bättre!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
2012-05-31 15:24
#57

Vissa tycker at tman ska satsa fullt även när man åker på inofficiella utställningar, andra kommer dit med en obadad hund. Det är så olika, det beror ju helt på vad man har för mål med att man åker på utställning! Håller med om att det var knasigt av den personen på SPK du pratade med, att inte känna in dig och inse att det där högtravande, pretentiösa inte riktigt passade. Men alla är faktiskt inte så. :) Förmodligen ville de bara hjälpa dig att få den bästa hjälpen. Vilken avdelning/sektion har du närmast till?

TjockaBerta
2012-05-31 17:00
#58

#57

Samma som du skulle jag tro. Skrattande

Täby, men jag är lika nära den andra söder om stan men Täby är enklare att köra till från mig.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-05-31 19:46
#59

Aha, kul! Jag har haft kurser hos Stockholmssektionen (i höstas, dock blev det lite väl långt efter ett tag kände jag), tycker mycket om dem. Och synd att vi inte hade kontakt tidigare, jag ställde Duva på den inofficiella utställningen för några veckor sedan!

Det enda jag gjort hos Roslagen/Täbysektionen är hänga med på deras promenader vid Rösjön. Har gått på dem lite sporadiskt i flera år. :) Mycket trevligt det med. Men Stockholmssektionen har helt klart mer aktiviteter (och de har ju en lokal också), så jag har mest "hängt" där. Gissar att de inte kommer har någon mer utställningsträning nu under sommaren, men det kommer säkert senare. Du kan ju hålla utkik på deras hemsida, för det ÄR väldigt roligt att träffa annat pudelfolk och göra grejer!

TjockaBerta
2012-07-26 12:24
#60

Thomas har nu blivit 7,5 månader. Han har vuxit till sig och är en stor dvärgpudel. Här om dagen undrade jag vart hans midja tagit vägen. Det är ju bra att man är matglad men nu är det nog dags att i alla fall inte öka portionerna. Mera spring kanske.

Vi har egentligen inte övat eller tränat något speciellt. Det gäller fortfarande att lära sig att hälsa på nya människor och att stå ut med bilar och flygplan och alla andra ljud som man hör i en stad.

På landet är allt lättare och Thomas har lärt sig söka kantareller. Tyvärr hade jag inte läst riktigt klart på hur man ska göra så nu har han ätit upp varenda kantarell inom synhåll. Båda hundarna är jätteduktiga på att söka bär och svamp. Så länge vi letar ätbart känns det inte aktuellt att söka annat eller träna på annat sätt. Det är väl det bästa sättet att träna nosen.

Bärsök fungerar också som en kontaktövning. Kolla matte, nu har hon hittat nåt att äta igen!

Thomas skulle ha varit kastrerad nu men det kom saker emellan och nu får vi vänta några veckor till men snart är det dags.

Jag vet inte riktigt hur det går med pälsbytet. Jag ser att pälsen har blivit lockigare, liksom rasta-aktigt men det har hittills inte varit några problem med tovor eller annat trassel. En enda liten tova har jag hittat bakom ena örat. Han gillar att bli borstad och det går bra med tassar, öron och klor. Tassarna är väl inte så kul men  efter ett tag ger han upp och lägger sig ner och blundar tills man är klar.

Det har varit så lätt med honom innomhus. Inget sönderbitet, rumsren nästan på en gång, inget krångel med att bada och sköta pälsen och klor, ingen matvägran. Jag kan inte komma på nåt som varit jobbigt med honom utom promenaderna och att träffa nya människor.

Annars är båda hundarna friska och glada och det känns bra.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-07-26 12:31
#61

Härligt att han växer och trivs! Glad Du får träna in ett byte, kantareller mot allra bästa godsaken han vet Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-08-16 11:43
#62

Nu är Thomas 8 månader och idag är han hos veterinären för kastrering. Nu blev det äntligen av. Vi hade planerat in det redan i juni men det kom saker emellan.

Jag ska snart åka och hämta  honom. Hoppas konvalecensen blir kort och att allt går bra.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-08-16 13:11
#63

Det går säkert fint, han är ung och frisk Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-08-16 15:36
#64

Nu är vi hemma och Thomas är så ynklig. Det hörs bara små pip ur tratten. Vi var ute och kissade. Det gick bra. Snart får jag vet hur det går med aptiten. Ynk, ynk

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: