Annons:
Etikettpälsvård
Läst 17058 ggr
Lyan
3/21/12, 8:21 PM

Hur ljus kommer min pudelblandning att bli?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ping blir bara ljusare och ljusare fortfarande. Trodde inte hon skulle bli så mycket ljusare eftersom hon är 3år nu men jag hade tydligen fel :-P

Hon ljusnar bakifrån och fram och byxorna är lika ljusa som det ljusaste bakom frambenen (som egentligen är lite mörkare men stråna är så tunna där att det speglas i kameran). Hon har nu fått silver runt nosen, det har hon inte haft innan och mer och mer silver i huvudhåret. Öronen och underbenen är det enda som är svart fortfarande. Det syns dåligt men det mörka nere på bakbenen är verkligen jättesvart och det går en tvärrak linje där det ljusa slutar och det svarta börjar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
ms-mee
3/21/12, 11:42 PM
#1

Men var det inte Ping som var blå?

Huberts bror är blå. Han träffar vi en gång om året och han har en annan färg varje gång vi ses. Sist var när dom var ca 2½ år. Då var han silver. 
Väntar med spänning att få se hur han ser ut nu i sommar :D

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
3/22/12, 5:59 PM
#2

Jag tror hon kommer blir riktigt ljus :)

JereMina
3/22/12, 7:40 PM
#3

Märkligt att pudlarna ändrar färg fram och tillbaka, det gör Molly med. Men jag vet inte varför…

Amandla
3/22/12, 7:46 PM
#4

Pixie är ju grå, hon ändrar färg lite hit och dit. Hormonerna påverkar helt klart, efter löp blir hon mörkare i hårbotten. Hennes mamma fick en väldigt tydligt mörk utväxt i pälsen efter valparna, det såg helskumt ut, ljusgrå ovanpå och mörk under.

Vet inte om hanar ändrar sig lika mycket?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
3/22/12, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ping är blå ja men eftersom hon har varit så mörk hela tiden blev det lite chock nu när solen kom fram så hon är ute utan kläder :-P Antagligen har hon ju ljusnat hela tiden men att jag inte har tänkt på det men tycker det har gått väldigt fort över vintern eftersom hon inte har haft mer än några grå strån på huvudet och inget alls i ansiktet.

Trodde inte hon skulle bli mer än blaskigt fisgrå men jag kanske har sådan tur att jag får en silverpudel till slut :-D

Jag tror hon började löpa igår (samma dag som fotot togs) men är inte säker eftersom hon inte blöder när hon löper så ska bli spännande om det blir någon skillnad i färgen.

Just bakbenen är riktigt konstiga, hur det kan gå från hennes allra ljusaste färg till den mörkaste i en tvärrak linje. Blunda för att hundstackaren är helnaken, trimmern var trasig men det visar ändå vilken extrem skillnad det är på bakbenen och även på frambenen. Jag har funderat lite om det kanske kan funka som med himalaya/siames, att kalla kroppdelar är mörkare, men då borde även svansen vara mörkare och det är den inte :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

ms-mee
3/23/12, 9:09 AM
#6

Oj, men det var ju häftigt Skrattande

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
[Forest]
3/23/12, 9:19 AM
#7

Hon är ju så söt :) Kan inte färgen bero lite på att hon oxå äter mediciner och är lite tunnhårig? Jag tror helt på att färgen kan bero på detta och sen ser jag själv skillnad på pälsfärgen på Donna när hon bytte foder vart hon mycket glansigare o fick mer svart färg. Hormonder o det spelar oxå roll. Endel tikar när de får valpar får superkass päls endel tvärtom kanon päls :)

Lyan
3/23/12, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Ja, det är jättehäftigt! Helt olika pälskvalité också, det gråa är dunigt och silkigt medans det svarta är grovt

#7 Hon tackar så mycket :-D Medicinerna kan säkert spela in, kortison är vanligt att de blir tunnhåriga av men hon är tunnhårig i sig själv också. Ett helsike att klippa hennes päls för den glider bara rakt igenom saxen XD Sedan har hon dessutom blandpäls ovanpå det med underull som hon fäller gör ju att det blir ännu knasigare :-P

Försökte få en bra bild på bakbenen men det är svårt nu när hon har "pisseränna" på benen. Måste klippa henne så nu när hon löper för eftersom hon lyfter på benen när hon pinkar så rinner det längs med benen på henne och hon stinker >< Men man kan se vilken skillnad det är på pälskvalitén

Den snaggade bilden ovan är från i höstas men ni kan se på bilden i #0 hur snabbt svansen har bleknat till grått. Jag tycker det är så konstigt också att det bleknar medans det är långt, har inte klippt svansen mer än någon cm mellan bilden i #5 och bilden i #0

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
3/23/12, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En bild till. Det är inget hack på utsidan av det vänstra benet, pälsen har bara lagt sig när jag har tagit i henne för att få henne att stå rätt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

wesdi
3/23/12, 8:40 PM
#10

Nu är jag ingen expert på grå (silver) och blå men… grå blir färdiga i färgen sent.  De ljusnar/jämnar ut sig i färgen rätt länge.  Vid vilken ålder de anses vara färdiga i färgen vet jag inte, har ingen grå så jaghar aldrig satt mig in i det.

Blå vet jag inte men kan tänka mig att de är åt det hållet med, att färgen inte är *färdig* på en gång.

Ping är väl dessutom blandning mellan pudel och papillon (kollade din hemsida)  och därmed blir det lite svårare att säga något om färg och pälskvalitet.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Lyan
3/23/12, 8:54 PM
#11

#10 Precis, hon är hälften papillon och har blandpäls så det gör ju allt ännu knasigare, plus rätt hög dos kortison. Just att hon är blandras gjorde att jag inte trodde hon skulle bli så ljus alls, speciellt inte när hon är tre år, men ska som sagt bli spännande att se var hon slutar. Hon passar bra i min samling av udda färger på djuren iallafall XD

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
3/26/12, 6:45 PM
#12

Klippte Pings ansikte igår och på bara ett par veckor så har hon ljusnat så mycket i ansiktet att hon ser ut som en silvervalp vid en snabb blick :-O

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Forest]
3/26/12, 9:16 PM
#13

12 oj det går undan att skifta färg :)

Annons:
Lyan
3/28/12, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bild från igår. Hon är inte så ljus på ryggen som det ser ut utan det är för att solen reflekteras i hennes päls. Det syns hur hon ljusnar bakifrån och fram

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
3/28/12, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Närbild på svansen och hennes lustiga bakben

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
3/28/12, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sötnäsan

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

ms-mee
3/28/12, 3:43 PM
#17

Du en väldigt unik hund du Skrattande Störtläcker!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Lyan
3/29/12, 7:15 PM
#18

#17 Minst sagt :-P Mattes unika älskling <3

Eftersom hårstråna är så extremt tunna och nästan genomskinliga så byter hon färg beroende på vilket ljus det är också. I solsken blir hon så ljus som de sista bilderna och i dåligt ljus blir hon mer blasksvart.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

JereMina
3/30/12, 11:18 PM
#19

Så fin vovve och sötnäsan var bra namn Glad

Lyan
4/28/12, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nya bilder på mattes prinsessa

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
4/28/12, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
4/28/12, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
4/28/12, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
4/28/12, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Har ju glömt före bild :-O

Här är Ping i september 2010, ca 1,5år gammal

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
4/28/12, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Februari 2010. Andra dagen hos mig och har precis blivit av med alla tovor

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

wintermynta
4/30/12, 6:27 PM
#26

#20 & #24 Nämen åååh så sööta. Heter den klippningen nåt speciellt?
Funderar nämligen att fixa till Gustens frisyr lite till sommaren.

Lyan
4/30/12, 8:14 PM
#27

#26 Tack! Tror inte att den heter något särskilt, har sett något liknande i ett frisyrhäfte som bara skrevs som nerklippt med bollar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Amandla
4/30/12, 8:36 PM
#28

#26 Spindelfrisyr eller Miamiklippning kallas den, och ofta nerklippt med bollar precis som Lyan skriver.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/30/12, 11:23 PM
#29

Denna klippning var Bamse ofta ner klippt i och det var 80 talets mest andända vardagsklippning tror jag. Man såg många puldar med bollar på våren o hösten fick de bära strumpor :) På den tiden var det oxå kuperade svansar så det var boll på svansen oxå men mer bollklippta öron hade han. Jag tycker det är söt klippning, lättskött som bara den :)

Lyan
5/22/12, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Massa vackra färger i svansen. Svart, vitt, silver och beige (var kom det beigea ifrån :confused:)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
5/22/12, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Älskar att gräva i hennes vackra svans!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

ms-mee
5/22/12, 4:30 PM
#32

Har läst nånstans att under tiden medans en blå får sin färg så kan de bli lite aprikosa. 
Men jag kan vara helt ute och cykla Tungan ute

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
5/23/12, 11:47 PM
#33

32 stämmer säkert.

Verkligen fin ser ut som slingor på henne svans. Glad

Lyan
5/24/12, 11:06 PM
#34

#32 Oki, ser rätt knasigt ut iallafall :-P Fast snyggt

#33 Visst är det häftigt!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Forest]
5/24/12, 11:07 PM
#35

34 extra roligt att du verkligen tagit kort så vi får se hennes färgförändring. :)

Lyan
5/24/12, 11:14 PM
#36

#35 Roligt för mig också, man missar så lätt när man ser dem hela tiden så det blir roligt att ha i framtiden :-) Har dessutom väldigt få foton från mina andra hundar så jag försöker fota Ping så ofta jag kan så jag har bilder och minnen kvar när hon inte längre finns (hemska tanke :'()

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
6/27/12, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

En nackdel med hennes knasiga färg är att folk tror att hon antingen är en kines eller att jag har snaggat henne totalnaken trots att hon har ca 5mm päls när hon är alldeles nyklippt. Eftersom tassarna är så mörka så ser det ut som att det gråa är hennes hud istället för päls.

Får se hur länge tassarna är mörka bara för nu börjar silvret krypa neråt! Även på huvudet kryper det närmare det svarta så hennes "hår" ljusnar nu från alla håll. Bakifrån ljusnar det till silver, resten har blivit melerat med vita hårstrån. Svansen har fått ett par nästan kritvita slingor.

Sedan har hon haft en fästing på svansen så precis vid svansroten så har hon en kolsvart fläck mitt i allt det gråa XD

Bild på bakbenen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
6/27/12, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jämför man med öronen har huvudpälsen ljusnat en hel del

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
6/27/12, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Just där tanfläckarna ska sitta så har hon två silverfläckar. Ser helfestligt ut för det ser ut som gubbögonbryn XD

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
6/27/12, 3:42 PM
#40

Det är fascinerande med den grå färgen, den är verkligen levande! Pixie håller nu på att bli mer järngrå och mörknar lite Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
6/27/12, 3:54 PM
#41

#40 Verkligen! Fast jag hade helst velat att Ping stannade med ljus kropp och mörka tassar, huvud och svans, det är så effektfullt!

Oj, vad knasigt att hon mörknar istället. Blir nog aldrig klok på silveranlaget

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Amandla
6/27/12, 3:59 PM
#42

Haha, inte jag heller! Men färgen påverkas helt klart av hormoner. Nu är Pixie förhoppningsvis dräktig, få se hur hon blir… hon var ganska ljus efter förra löpet men just före det senaste så började hon mörkna helt tydligt. Hon har två mörka fläckar bak vid sittbenen, ser rätt kul ut! Visserligen är det mest svarta stickelhår, men det syns också att pälsen mörknar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/27/12, 10:37 PM
#43

¨åh hon är söt även i gubbögonbrynen Flört Härligt med att hon skiftar i färg verkligen roligt o se dina kort på hennes färgändringar :)

42 det blir roligt o se sen vart din tös hamnar i för färg efter valpning tror stenhårt på att hon väntar småttingar  :)

Lyan
7/23/13, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Såhär ser Pings öron ut längst ner nu.

Hon har inte längre någon päls alls som är helt svart.

(Vem har ändrat rubriken?! Ping är inte renrasig och därför ska det inte stå pudel i rubriken! Har sett det på flera av mina trådar och jag stör mig enormt på det!)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Forest]
7/23/13, 6:54 PM
#45

44 inte en aning vem som ändrat rubriken 🤔 

Denna ljusa päls är kortare? Är den oxå mjukare? just den delen på örat får Donna kortare med men det beror på att fröken tar hela tiden av sig gummisnoddarna som jag sätter längst ner på öronen. Jag har en strumpa avklippt för att ta på henne som "halsduk" för skydda öronen när hon äter samma visa här så hon kan ibland tugga av pälsen. Jag ska någ klippa ner hennes öron då det bara är strul med långa öron på den tösen ;)

Lyan
7/23/13, 7:56 PM
#46

#45 Hm, konstigt. Har sett det på flera trådar så är väl någon som har haft tråkigt och satt sig för att ändra alla :-P

Pings öronpäls är likadan över hela örat, sedan blir det stor skillnad när öronpälsen går över i huvudpäls. Det ljusa är inte heller kortare, det ser bara ut så på fotot.

Håller på att spara ut hennes öronpäls för att se hur lång den kan bli. vill egentligen ha "pufföron" på henne men det går inte för pälsen är för tunn och rak

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
7/23/13, 9:12 PM
#47

Det är jag som ändrat i rubriker lite här och där för att jag vill att det ska vara tydligt och sökbart vad trådarna handlar om. Att det inte handlar om en rasren pudel spelar mindre roll, jag tycker det är viktigare att få en träff på ordet "pudel" i sökmotorerna. Allt för sajtens bästa 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
7/23/13, 9:56 PM
#48

#47 Fast på en sajt som handlar om pudel så känns det lite onödigt för oavsett hur man söker så kommer det ändå att handla om pudel. Jag tycker att det är fel att skriva pudel i rubriken när det inte handlar om pudel. Speciellt i denna tråden då Pings papillonarv kan göra saker med färgen och pälsen, hon har blandpäls och fäller underull, som kanske inte hade hänt på en renrasig pudel. Därför blir sökresultatet fel för istället för att få svar på hur pälsen på en pudel funkar så får man bara osäkra svar på hur pälsen på en blandras funkar.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Amandla
7/23/13, 10:04 PM
#49

Jag menar sökmotorer utanför iFokus. Trots allt är du ju på Pudel och skriver, och Ping har mycket pudel i sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
7/23/13, 10:22 PM
#50

#49 Fast söker man på pudel så vill man ju hitta pudel och inte blandraser. Hon är "bara" 50% pudel så hon har lika mycket papillon i sig även om hon har råkat få mycket av pudelns utsida.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
7/23/13, 10:24 PM
#51

Men eftersom du skrivit om Ping att hon är blandras med pudel i så kommer det ändå upp i sökmotorernas resultat. 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
7/23/13, 10:44 PM
#52

#51 Precis, och därför behöver det inte stå i rubriken. Som det är nu så ser det ut som att Jag har skrivit pudel i rubriken och det vill jag inte för jag vill inte ge sken av att Ping är en ren pudel när hon inte är det. I vanliga fall tycker jag att det blir ramaskri om någon kallar sin blandrasiga hund för renras :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: