Annons:
Etikettbeteende
Läst 6003 ggr
JereMina
3/14/12, 10:55 PM

Klåda

Molly verkar som om hon kliar sig då hon är uttråkad. Vi brukar promenera minst 1 timme varje dag och ibland då det inte blir någon promis viisa dagar då kliar hon sig mycket.

Vi har varit hos vår pålitliga veterinär som kollat henne och hittar inga fysiska fel. Känner någon igen detta beteende?

Vad kan vi göra för att få henne att sluta helt? Några förslag?

Annons:
[Forest]
3/14/12, 11:02 PM
#1

Hur ofta badar du henne? Vad får hon för mat? Brukar hon klia sig året runt eller bara vinterhalvåret?  Enja har kliat sig mer denna vinter men så fort jag köpte sälolja så sluta hon så på henne var det torrhud som kliade. (köpte fiskolja förut men katten tål itne fisk därmed sälolja till alla3)

Vad du kan göra om det handlar om bli uttråkad är gör enkla akteringar, akterveringsboll,pyssel,göm godis inne,ge papperstulle med godis,märgben för sysselsättas lite. För göra det hela lite svårare när det gäller godisletandet så tar du undan henne från rummet du ska gömma det i, lägg ut lite överallt halhögt så hon når och göm det väl. Det är roligt o höra dom gå o nosa sen :)

JereMina
3/14/12, 11:05 PM
#2

Jag badar henne varannan månad kanske eller ibland mer sällan.

Hon äter all mat, husmanskost men får vissa tugben som även de mjuka schmackos. Det verkar inte vara någon skillnad på vad hon äter.

Hon slutar klia om vi säger åt henne men då suckar hon djupt.

sälolja i maten? Var köper jag sådant?

Jag ska gömma för henne som du skriver, det har jag aldrig prövat.

Hon kliar nästan inget då barnbarnen är här för då blir det bus.

[Forest]
3/14/12, 11:09 PM
#3

här kan du se http://www.standardkosttillskott.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-omega3-fiskolja.html 

Jag köper från min butik där jag köper fodret, finns ofta i zoobutiker jag gav innan fiskolja men pga katten ger jag sälolja nu.

Distrahera kan man göra o som du säger avleda henne från klia sig.

JereMina
3/14/12, 11:11 PM
#4

Tack snälla Forest Cool

ms-mee
3/14/12, 11:23 PM
#5

Hubert blir väldigt tuggig i tassarna när han är understimulerad. Kan det vara så?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

JereMina
3/14/12, 11:37 PM
#6

#5 Det är vad jag misstänker!

Annons:
[Forest]
3/15/12, 11:14 AM
#7

4 ingen orsak :)

Amandla
3/15/12, 2:39 PM
#8

Ibland kan hundar klia sig på halsen om de har ont av halsmandlarna, eller de biter sig bakåt rumpan om analsäckarna krånglar. Kan det vara något sånt? Halsmandlarna (tonsillerna) kan vara svårt att se om de är röda, även för en veterinär, men om hunden också uppför sig lite konstigt när den ska äta kan man misstänka att det är så. Till exempel om den börjar äta men slutar och kanske ser lite illa berörd ut.

En lek som mina hundar ÄLSKAR är kurragömma, då får de sitta i ett rum med dörren stängd, annars orkar  de inte hålla sig utan kommer springande Skrattande, medans jag gömmer en leksak någonstans. Jag måste gå omkring i varje rum, brukar dunsa lite på olika möbler osv för att de inte ska kunna gissa var jag gömmer leksaken.

Korv är bra, falukorv till exempel är så kladdig att det går att kleta upp små bitar på dörrar, dörrkarmar, bordsben osv, det är en lite extra utmaning för hunden att behöva nosa uppåt för att få tag på godsakerna Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
3/15/12, 3:38 PM
#9

8 bra tips, kurragömmaleken är poppis här oxa, vi har bara en leksak jag andvänder då öven funkar den bra att gömma nu i skåp utan att de ser den. nosen går fint Flört

JereMina
3/19/12, 11:10 PM
#10

Jag har kört detta med kurragömma varje dag och hon tycker det är så kul och hon är duktig på att hitta godsaker och leksaker.

Tack för tipset för hon kliar sig mindre nu..håll tummarna att det blir helt bra och tack igen Skrattande

[Forest]
3/20/12, 7:04 PM
#11

10 skönt o höra :)

Amandla
3/8/13, 7:37 PM
#12

Har Mollys klåda upphört?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: