Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 6677 ggr
JereMina
3/14/12, 12:57 AM

Para Molly

Jag har velat para Molly men tiden går och jag är rädd att hon är för gammal nu. Hon fyller 7 år 6 april. Vad vet ni om detta?

Annons:
destroyed
3/14/12, 1:03 AM
#1

Enligt mej så är hon förgammal. vet att det finns en gräns för hur gammal en hund får va men jag vet inte vart den är just nu, men annars en grundregel är att så länge du får henne undersökt av veterinär och dom gett godkännande så är det okej. Sen ska du självklart gjort alla tester för att se så att hon inte bär på några anlagssjukdomar..

JereMina
3/14/12, 1:05 AM
#2

#1 Jag har haft 2 kullar med 2 olika tikar under 80-talet och den första tiken var 2 år och den andra 3 år och det var perfekt då enligt vetten.

Men jag tror att detinte blir några valpar då jag känner att jag väntat för länge. Kan fråga vår vet så får hon avgöra men jag tror vi avstår.

Tack för ditt svar!

destroyed
3/14/12, 1:28 AM
#3

jo precis! 2 och 3 är väldigt vanligt, enligt mej nästan lite förungt då jag vill ha valpar på hundar som redan kommit en bit på med meriter eftersom då vet jag vad jag ger vidare iställe för en två åring med alla chanser i världen:P nu kan jag säga att ifall jag tar valpar så på min tik så skulle jag välja en utställningshane då min hund är väldigt mycket brukstyp. och måste ha saker att göra hela tiden annars blir hon helt tossig aktiviteter som agility, freestyle och lydnad är saker vi tränar konstant för att få mental aktivering.. Något som hon dessutom kräver mycket av:)

[Forest]
3/14/12, 10:31 AM
#4

Hon har inte haft valpar innan så jag tycker hon är för gammal. Det är vanligt att tikar får valpar/paras vid 2 eller 3 års ålder 1a gången men då är de ännu mjuka i bäckenbenet därmed vidgas dom vid förlösningen o det går smidigare. Äldre tikar 4 år äldre kan få komplikationer är det värt den risken?

wintermynta
3/14/12, 11:37 AM
#5

Hur många kullar är det vanligt att man tar på en tik?

Amandla
3/14/12, 12:24 PM
#6

Är uppfödaren med i SKK får denne ta max fem kullar på tiken, vanligt är att man tar tre. Beror lite på hur stor tiken är, hur många valpar hon fått per kull och hur hon påverkats av dräktighet och valpning samt återhämtat sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kitten86
3/14/12, 2:21 PM
#7

Förr var iaf rekomendationen att tiken inte skulle vara äldre än 5 år vid sin första kull, men den kan ha ändrats.

Jag skulle inte chansa då risken för komplikationer är för hög på en så gammal tik, speciellt eftersom hon inte haft valpar tidigare!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TriciaMcMillan
3/14/12, 8:35 PM
#8

Inte äldre än fem år vid första kullen, det är i alla fall rekommenderat av SKK och veterinärer, vet inte hur det står i djurskyddslagen. 

Så tyvärr är det för sent för din vovva om hon inte haft någon kull tidigare. Om de har det och är över sju måste man ha vet.intyg men man får para.

Om du är sugen på valp, tänk på att hon är med och uppfostrar och är del i valpens flock, så därför får ju valpen lite av henne i alla fall fast de inte är släkt :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

JereMina
3/14/12, 10:46 PM
#9

Tack igen för era svar och ni har bara hjälpt mig att övertyga mig själv något som jag visste redan: Ingen valpkull för Molly är för gammal och jag är såå rädd om henne. Tack gulliga Ni för att ni delar med er av er kunskap……kram

[Forest]
3/14/12, 10:48 PM
#10

9 Jag skulle någ skaffa mig en liten kompis till din urmysiga men busiga Molly kanske en till tik o därmed planera in lite längre fram beroende på hur den blir lite på avel. Flört

JereMina
3/14/12, 10:52 PM
#11

Bra förslag och jag vill men min man tycker att det räcker med 1 pudel och 3 katter. 2 av katterna är 14 år gamla och den 3:e 4 år, så när de äldre är borta kanske det blir en hund till, eller tidigare.

[Forest]
3/14/12, 10:57 PM
#12

11, Liten pudel tar nästan ingen plats tycker itne det tar mer tid direckt heller jag tränar mina båda ofta samtidigt. Ni bor ju så kanon bra så en liten fis till hade någ Polly gillat :) Enja älska verkligen att vi gav henne en lillasyster, nu är syrran lite jobbig ibland då hon har hinkvis mer bushet men Enja leker gärna och säger ifrån gör hon med. Donna leker som en stålle med katten oxå Flört

JereMina
3/14/12, 11:01 PM
#13

Jag får bearbeta mannen på flera olika sätt kanske men det blir nog jag som får ta fram plånboken i alla fall i slutändan. Ett problem är att det är han som går ut med vovvs på morgonen då jag ligger däckad oftast!

Annons:
[Forest]
3/14/12, 11:06 PM
#14

13, han går ju ut med lilla Molly Flört men jag förstår dig iaf visst det är lite mer jobb, o mer tid går väl åt men jag ser inte att det blivit jobbigare eller tar mängder med tid. man behöver ju inte ta en liten valp heller kanske en unghund som vart tillbaka köpt av uppfödaren pga någon andledning. Du känenr dig bäst själv man jag tycker att hundarna får ut mycket av varandra oxå.

JereMina
3/14/12, 11:12 PM
#15

#14 Vi tog ju hand om en tik som var 1 år en gång och hon var helt underbar denna vita dv.pudel tik Tessie Flört

Upp till toppen
Annons: