Annons:
Etikettbeteende
Läst 8638 ggr
JereMina
3/13/12, 2:53 AM

Visst jagade...

Visst jagade man sjöfågel med pudlar förr?

Annons:
Wisby9211
3/13/12, 9:57 AM
#1

Jo har för mig det :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

TjockaBerta
3/13/12, 1:01 PM
#2

Därav tofsarna på svans och huvud för att hunden skulle synas i vattnet.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
3/13/12, 1:58 PM
#3

Ja, åtminstone de större varianterna av pudel användes som vattenapporterande fågelhundar. Dvs jägaren sköt fågeln som pudeln simmade ut och hämtade.

De mindre varianterna var sällskapshundar, det var högsta mode runt 1400-1500-talet nånting att bära omkring på en liten hund i lejonklippning. Därifrån kommer även bichonerna mfl små sällskapshundar.

Sen har det säkert förekommit blandningar mellan stora och små pudlar, annars skulle rasen aldrig kunnat bli såpass enhetlig som den är idag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
3/13/12, 6:55 PM
#4

Stämmer bra. Än idag andvänder flera sina puldar i detta, jag känner en dvärgpudel som är med o jagar, ja hon hämntar in byterna. Men som liten kunde hon smita med dom o kom bara med en vinge eller annat litet resten hade hon kalasat upp själv Flört

Kitten86
3/13/12, 7:51 PM
#5

Stämmer mycket bra. Var en vattenapporterande hund tidigare, iaf "standard" pudel som idag är den stora. Som någon skrev, därav pudels klippning. Man klippte ner pälsen för att minska vattenmotståndet när hunden skulle simma men behöll värmande päls runt de viktiga delarna som bröstkorg och leder samt behöll "bollar" av päls på huvud och svans för att öka synligheten på sin hund.

#4
Kul att det finns dem som fortfarande använder sig av en pudel för dess ursprungliga syfte!! Har hört att det apporterande/ jagande ska finnas starkare/ mer i de större modellerna av pudel och mindre och mindre ju längre ner i storlek man går, men vet inte huruvuda bra det stämmer….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

JereMina
3/13/12, 8:06 PM
#6

Intressant och bra bild amandla Glad

Annons:
Amandla
3/13/12, 8:41 PM
#7

#5 En vattenapportör ska ju hålla sig still bredvid föraren tills den får tecken att hämta bytet, den ska inte ta egna initiativ. Inte att förväxla med en hund som sticker iväg efter allt som rör sig… vilket tyvärr många hundar av olika raser gör. Inte bara pudlar Flört

Min Albin har jag bara sett i "skarpt läge" en enda gång. Vi gick på en skogsväg, han var lös, Pixie var yttepyttevalp så jag bar henne och så hade jag min mammas malinoistik i koppel. Ett par meter framför oss studsar det fram tre rådjur.

Albin blev fly förbannad och for efter dem några meter, där stannade han och fullkomligt vrålade, tror han vaktade valpen <3 Sen kom han mycket mallig tillbaka till mig och gick med schvung i steget resten av den promenaden.

Mallen däremot, jag var glad att hon var kopplad… annars hade jag inte fått tag på henne förrän jag gått hem igen och startat bilen. Hon älskar att åka bil nämligen och kommer alltid rusande för att få åka med Tungan ute

Pixie skulle nu när hon blivit vuxen förmodligen rusa efter en bit, men sen komma tillbaka. Jag är inte ett dugg orolig när jag har mina pudlar lösa, de håller sig max 25 meter ifrån mig och de håller ständig koll på mig, det händer att jag försvinner bakom ett träd eller så Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JereMina
3/13/12, 8:43 PM
#8

Amandla….Molly vill ha koll på oss med men om hon kommer ut på gården utan koppel och det kommer fåglar eller räv så då drar hon iväg efter för att inte tala om det kommer en ekorre så j*klar*

Men hon kommer alltid tillbaka om vi ropar på henne Glad

[Forest]
3/13/12, 10:11 PM
#9

Jag brukar lägga ut en boll o en pinne båda är lika långt ifrån och så säger jag skickar jag Donna på hämnta boll/pinne o hon hämntar det jag säger. Jag funderar starkt på gå nån kurs i detta då jag aldrig gått sån kurs, men jag tror faktist att Donna kan bli en klippa på lite sånt här :) Därimot jagar inte jag eller nån av oss, men visst kan man köra vattenapportering med "leksak"

ms-mee
3/13/12, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har gjort helt tvärtom jag Tungan ute

Ser man något ska det inte jagas (eller hämtas :P ), om det inte är en katt, katter måste man Alltid jaga :P Tills man inser att man inte kommer ikapp, då kan man lika bra gå tillbaka.
Vi mötte även 2 rådjur här för 2 år sen. Elvis och de två springer spaniels vi var med sprang efter och Hubert stod bara och kolla på dom som de vore helt knäppa. Springa efter, varför ska man göra det :P

Men jag är väldigt glad att han inte jagar annat Glad

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

JereMina
3/13/12, 10:49 PM
#11

#10 Ja, katter måste jagas *hihi*

[Forest]
3/13/12, 11:01 PM
#12

10 oja ingen av dom får jaga fåglar o sånt, men visst grannens alla katter de ska man jaga :S

ms-mee
3/13/12, 11:08 PM
#13

Katter är lite sådär extra speciella Tungan ute

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
JereMina
3/13/12, 11:12 PM
#14

Ja, varför är det så? Molly ska alltid jaga våra katter någon gång per dag och som sätta dem på plats Glad

TjockaBerta
3/14/12, 9:36 AM
#15

Vi skrämde upp ett rådjur som sprang iväg åt ena hållet och hunden lika uppskrämd drog iväg åt andra hållet.

Det såg inte klokt ut.

Samtidigt förstod hund att han borde försöka verka farlig så han morrade våldsamt medan han flydde.

Han är nog ingen riktig jakthund  Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

JereMina
3/14/12, 10:47 PM
#16

Hihi…jag kan se det framför mig Skrattande

Upp till toppen
Annons: