Annons:
Etikettbeteende
Läst 5636 ggr
[Forest]
2012-03-10 11:37

Rädd för åka bil+ ensamträna

Donna har alltid vart rädd för att åka bil. Jag tror det har olika andledningar bla att hon åkte kanske först för att vacc , märkas osv nästa gång kanske var när hon vart opererad + natta över hos vetrinären. Där kommer stor drama in menar ensamen på sjukhus som valp kan inte vart roligt. Därefter har hon åkt bil innan vi hämnta henne få gånger. Så kommer vi in i bilden för henne. Vi åker 25 mil ca det blir lång tur för en rädd orolig hund. Efter detta fick hon skippa åka bil de första veckorna o sen har vi åkt korta sträckor för träna. Men hon är fortfarande rädd hispar runt i bilen. Hon sitter i en bilsele o funderar lite på om bur kanske är bättre? Men då är problemet buren är inte lika säker  vi vill inte ha henne i bagasluckan helst. Hur ska vi träna henne för inse att bilåkandet är roligt o kan ju vara ett nöje mer än en plåga?

Sen ensamträningen: Vi har fått sätta upp galler inne hon får inte alltid vara med där vi är just för att ensamträna smått inne oxå, tänker som så att hon ska vänjas vid att inte behöva ha oss hela tiden som trygghet. Ensamtränat henne nu sen hon kom, korta stunder. Ger henne något att pyssla med märgben,akterveringsboll o toarullar med gott. Detta ger i sig lite strul då Enja är lite vad ska man kalla det vaktar maten/ben så just akterveringsboll o det gör att man måste separera dom oxå isf. De gånger inte Enja är hemma som nu i flera dagar har vi legat i ännu mer i detta, det har hjälpt lite det måste jag säga. Hon börjar skälla snabbt efter stängd dörr. Och jag tycker inte man kan backa mer i träningen eftersom vi är ju redan på start :-X Tv på och radio minskat ner antal rum att vara i, ger mycket gott för ha något o göra. Tips tas gärna gällande båda "problemen" Glad

Annons:
DannePP
2012-03-10 11:40
#1

Tass

Amandla
2013-03-08 19:36
#2

Oj, fick du aldrig några svar? Puffar upp så hoppas vi att du får kloka råd! 😘


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-03-09 01:05
#3

2

Ensamträningen- jag fick jätte bra tips av en tjej som heter Maja2 och vi har jobbat efter dessa 15 minuter per dag flera gånger per dag 1 vecka körde vi detta och det var nu mellan 4-6 gånger per dag vi träna 15 minuters.

vecka 2 vart det dubbel tid (30 min) och även nu gjordes detta 3-4 gånger per dag, första gången vart det larm vid 20 minuter sen nada.

vecka 3 körde vi 1 tim per gång 3 gånger per dag o gick jätte bra

Hon fixar nu 3 timar ibland bara 2 tim vi får helt enkelt vara nöjda med detta och skaffat oss en dagmatte som behövde ha en hund att pyssla med 😉 Det var hon som frågade och hon har Donna gratis men jag köper alltid fredagsfika, och så får hon kattgodis till sina missar för att de vart snälal en hel vecka. Det är 1-3 gg per vecka beroende på vårat jobbtider är.

Kort fakta varför jag valde Majas tips är för att hon tagit fd gatuhundar och kan hon få dom ensamtränade så måste hon ha bra ess i fickan o det kan jag säga att det var det oxå för våran/Donnas del 😃

Bilåkandet- Nu mera hoppar hon självmant in vi tränar med bara vara i bilen när den är stilla, det blir godis och sen kör jag lite sitt, ligg bra ta på och av selen klick godis bra osv

Idag kan vi åka 1 tim bil utan att det blir jätte stressigt, vi tar sen en paus med kiss o rastning 10 minuter. Sen åker vi vidare om vi åker längre.  😎
Övrigt så har vi laggt krut på att göra helt enkelt mer med henne, hon är jätte sprallig busfrö men det var passivträning som behövdes sen balansövningar,spår osv som stärkte henne mycket :)

Amandla
2013-03-09 13:16
#4

Så skönt att det gått bra! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-03-09 13:51
#5

4 Jag det är så skönt att det gått framåt, bakslag har vi haft ytterstsmå. Så länge man tar det lite lugnt och inte stressar fram med ensamträning så funkar det man får räkna med att det kan bli bakslag då får man backa ett steg i träningen (eller flera steg i träningen).

😃

Upp till toppen
Annons: