Annons:
Etikettallmänt
Läst 15017 ggr
Kitten86
3/6/12, 7:59 PM

B/T pudelvalp, kanske!

Har länge tittat och längtat efter att eventuellt köpa mig en black and tan pudel. Har varit i kontakt med olika uppfödare, och kollat omkring en hel del…

Idag fick jag mejl från en av uppfödarna jag är intresserad av om att hennes tik nu är parad och att det förhoppningsvis blir valpar i slutet på april, som isåfall blir leveransklara till midsommar! Tänk att till sommaren kanske jag har en krullig liten b/t pudel springades här hemma Foten i munnen

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
fidojunior
3/6/12, 8:54 PM
#1

Åh vad kul! Black & tan är väldigt fina. :D

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

ms-mee
3/6/12, 10:18 PM
#2

Åh! Dom är så fina :) Vilken storlek?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Kitten86
3/7/12, 5:03 PM
#3

Föräldrarna är dvärg men det finns mellan i generna. Så jag hoppas på en stor dvärg eller liten mellan.

Men först måste vi ju se att det blir valpar och sen hoppas på att det finns en fin pojke till mig…. Spännande!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Wisby9211
3/7/12, 7:52 PM
#4

Åh vad roligt för dig! blir nästan lite avis ;)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Forest]
3/7/12, 7:53 PM
#5

Åh vad spännande :) Själv bra sugen på en BaT pudel än ;) Jag hoppas att det förds en liten goding åt dig Glad Blir det det så måste du ösa bilder på den. Tungan ute

Kitten86
3/8/12, 10:27 AM
#6

#5
Självklart! Så fort jag vet hur det blir så kommer det massor med bilder…!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
3/8/12, 10:32 AM
#7

Får man fråga vilken kennel detta är?

Kitten86
3/9/12, 8:48 PM
#8

Kennel Krulltott Skrattande

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
3/9/12, 8:55 PM
#9

8 Ja de är seriösa Glad sett 2 till som föderupp mindre skara på BaT men kunde inte läsa mig till om det var dvärg eller mellan.  var ju innte på ta en tik från dom om det nu födes någon, men så kom ju Donna in i bilden så vi har trukigt bat för ett par år framåt iaf, men är så faktist bra sugen iaf Oskyldig.

Kitten86
3/9/12, 9:01 PM
#10

Mm, B/T är så grymt fina och coola.

Har varit i kontakt med Krulltott som föder upp dvärg och mellan, har två dvärg tikar och en mellan, och sen finns även kennel Bobbysock's som föder upp mellan. Bå¨da gör seriösa tester på sina hundar innan de går i avel.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
3/9/12, 9:07 PM
#11

10 ja dom sammarbetar lite med varandra om jag inte har helt fel, tycker det är riktigt bra att man gör det, har inte ena valpar kan ju andra ha lite planer på para o den biten kan man skicka vidare intreserade valpköpare :) 

Denna finns oxå som föder upp BaT valpar www.stjarnansblackandtan.se

Kitten86
3/10/12, 2:09 PM
#12

#11

Ja, de sammarbetar och samäger en hane (för liten för avel än så länge) och Krulltott's hund Nike är uppfödd av Bobbysock's..

Har sett den kennel också men de känns inte lika seriösa och trevliga som Krulltott's och Bobbysock's är, enligt min åsikt. Sen jobbar Krulltott's och Bobbysock's mer med hälsotester (gör mer än som krävs) än vad många andra gör!

Är ju typ dem tre, och eventuellt någon mer, kennel som föder upp B/t i Sverige så annars får man importera vilket inte känns aktuellt för mig just nu…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Forest]
3/10/12, 4:48 PM
#14

12 nyfiken vilka hälsotester är det dom gör sin inte krävs?

Jag har inte vart i kontakt med sjärnornas bt o kan inte säga något om att dom är mindre trevliga, eller mindre seriösa heller. Så länga man gör de hälsotester som pudelklubben rek så anser jag att det räcker. Sen avlar man på mentalt bra hundar förståss, går inte enbart efter extriört utan ser helheten på varje hund.

Kitten86
3/11/12, 11:08 AM
#15

Hälslotest och hälsotest, vet att Bobbysocks (och tror även Krulltott's) gentestar sina hundar iom att de är B/t för att se hur en eventuell kombination av föräldrarna kan ge för färg så man inte avlar fram felfärgade i form av brindel, tigrerad eller dyl. Utan att de blir enfärgade "korrekta" eller b/t valpar.

Sen gör de även röntgen, patella, ögon undersökningar etc som är rekomenderat!

Var inte min mening att låta negativ av stjärnornas kennel, men för min del känns det iaf bättre med krulltott's och bobbysock's. Det som är bra med b/t är ju att där avlas det på bra hundar eftersom att den inte går bra på utställning pga sin ickegodkända färg. Även om de uppfödare jag kollat på ställt ut sina ändå med goda mycket goda omdömmen. Så den mentalt och fysikt friska och sunda individen är i fokus.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
3/11/12, 10:06 PM
#16

15 okej hade ingen aning om att man gentestar för se färger, trode mer man gick efter stamtavlan o ser bakåt i lederna. Men det var smart :) Kan inte massor om färger men det är intresant ändå. Det är många som tappar sin röda färg på BaT pudlarna ser man antar att de kan ta en hane tex som håller bättre "röd" färg. Sen får bat pudlar ofta enfärgade valpar oxå, men kanske gentesterna hjälper till att få mer batvalpar med :)

Kitten86
3/13/12, 7:46 PM
#17

Ja, precis. Svårt det där med stamtavla då man inte kan vara säker på vilka gener som gömmer sig vad som gömmer sig bakom en B/t hund eller en enfärgad. Bra också så att man inte korsar en b/t med en enfärgad och får felfärgade som t.ex. brindel.

Visste inte heller tidigare att man kunde gentesta för färger, men vet att det kommer mer och mer tester för div sjukdommar bl.a. Ett mycket bra hjälpmedel inom aveln tycker jag även om man aldrig kan gardera sig 100%.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
3/16/12, 10:35 PM
#18

17 såg intresant att Bobbysocks har en tik som parats med en röd hane, kommer man vara nyfiken på vad det blir för färger. Men ser oxå att i tikens stamtavla är det flera aprikosa bla fadern till tiken (eller om det är hennes mor) Glad Intresant detta är det iaf med bat o antar man bör ta röd eller aprikos för att få den finare röda färgen .

Kitten86
3/17/12, 8:40 PM
#19

#18
Ja, färggentik är spännande..!! Båda är ju gentestade och hon skriver att det ev. skulle kunna bli någon brindel, men troligast är b/t och aprikos.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
4/17/12, 3:21 PM
#20

har du hört något blir det valpar :)

Annons:
Kitten86
4/18/12, 11:03 AM
#21

Jadå, tiken är dräktig och valparna är beräknade till slutet på månaden…. Läser man på hemsidan så har hon blivit lagom rund och på en bild står det "hur många är ni därinne?" Såå spännande!! Men man får ju vänta och se vad det blir i färgväg och vad det blir för kön.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
4/22/12, 12:45 PM
#22

Nu har valparna kommit!! De föddes fyra stycken små goingar den 18/4, tre b/t och en aprikos, två tikar och två hanar!!

Så kul! Ska bli spännande och se hur de utvecklas, så får vi se om det blir en till mig Cool

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
4/22/12, 12:54 PM
#23

Då får vi hålla tummarna för dig att du får en riktigt mysig liten valp Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/22/12, 1:27 PM
#24

22 vad roligt :) var det tik du ville ha? Hoppas de blir fina o att du väljer en Flört 

Såg att de var först beräknad till 8 maj stämmer det? för oj nu vart jag nervös Enja är beräknad den 11 maj

Michaela-N
4/22/12, 1:49 PM
#25

Den här tråden måste jag ju följa Skrattande

ms-mee
4/22/12, 1:55 PM
#26

Var in och kikade. Vilka små sötingar Kyss

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Kitten86
4/23/12, 4:47 PM
#27

#24
Nej, kullen var beräknad till slutet april. Däremot har kennel Bobbysock's en tik som är beräknbad till 8 maj.

Det är en b/t hane som jag hoppas på. Får se hur de ter sig när de blir större… Men vet inte om man törs åka och hälsa på sen, då vill man ju bara ha ALLA med sig hem Cool

#26
Mm, visst e de söta!! Så underbart goa…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
4/23/12, 6:20 PM
#28

27 aha jaja då är jag helt med :) jag kolla på fel kennel :D

Kitten86
6/24/12, 10:10 PM
#29

Vill bara uppdatera! Av olika anledningar så blev det ingen b/t pudel denna gång. Men drömmen lever vidare. Ska forstsätta hålla koll på kennlar så hoppas jag på att hitta den rätta b/t dv/mellan pudelpojken till mig Skrattande

Tack ändå alla för alla fina inlägg och kommentarer!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
6/25/12, 5:28 PM
#30

29 lycka till att hitta annan ufd eller kull :)Forsätt drömma bt är ju otroligt fina Flört

Kitten86
6/25/12, 5:33 PM
#31

#30
Tackar! Jaa, de är ju verkligen det! Så drömmen lever vidare starkare än någonsin…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
6/25/12, 7:44 PM
#32

Så synd att du inte fick nån valp nu, men jag håller tummarna för att det blir din tur snart Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: