Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 6526 ggr
TjockaBerta
2012-03-06 13:32

Titta på valp?

På lördag ska jag åka och "titta" på en valp. Nu är ju frågan: kan man verkligen titta på en valp. Hur många har "tittat" på en valp och inte köpt den?

Egentligen har jag letat efter en lite äldre hund för att slippa valptiden. Det är mycket jobb med en valp, men efter två omplaceringar känns det lite spännande med en egen hund helt från början.

Är verkligen i valet och kvalet men det känns jättespännande. Det är inte helt utan arbete med en omplacering heller. Min första låg under soffan de två första månaderna. Mycket jobb. Ja, men man tänkte inte på det utan gjorde vad som behövdes.

Nu har jag hittat världens sötaste, reggad i SKK, seriös uppfödare, bra föräldrar, pudel som jag tänkt, bästa årstiden för valpen m.m.

Hoppas bara min "gamla" vovve blir glad åt en lillebror.

Är det någon annan som har erfarenhet av hur en hund reagerar när det kommer en ny valp och inkräktar?

Så glad så glad.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-03-06 15:16
#1

Vad roligt att ni ska titta på valp, jag har faktist vart o tittat på valp o valt bort köpa en från den uppfödaren, jag vet inte varför 100% men fick en magkänsla att det  var inte den valpen vi ville ha. Det var före Enjas o våran första hund. Det är kan vara svårt att ha is i magen, men känns det rätt o allt sånt så ser jag väl inget hinder att välja ut den man fastnar för. Lycka till säger jag :) spännande är det :P

Amandla
2012-03-06 15:32
#2

Emil var väldigt kluven när Albin kom, det tog flera månader innan han accepterade valpen. Valpen fick inte springa, inte leka med leksaker osv och jag fick passa dem mest hela tiden.

När Pixie kom hade jag bara Albin kvar, han blev pangkär direkt i henne: ÅÅÅhhh en valp till mig!! <3 och han var störtlycklig, det har inte varit skuggan av problem ens. Så det är nog helt olika från hund till hund vad de gillar och inte gillar.

Säger som Forest, lita på magkänslan! De allra flesta valpar är ju urgulliga och det är alltför lätt att bli förälskad, men kom ihåg att det är så. Titta istället på hur uppfödaren och familjen är och de andra hundarna. Kolla också på valpen hur social den är, om den blir rädd för något och hur fort den går fram och kollar på det läbbiga. En pudel ska vara social, glad och nyfiken. Visserligen kan valpar fort bli trötta också, det får man ha med i beräkningen. Men jag tycker absolut att de ska vilja komma fram och hälsa!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-03-06 15:44
#3

2 Tror du på att valpen väljer sin ägare? Enja valde dottern de andra valparna valde mig o min man men just Enja valde att gå bums till henne o sen somna hon i hennes knä. Jag tror på sånt, för framfrusig kanske inte heller är det bästa men busig, glad o framåt vill man ändå se oasvett ras Flört

Amandla
2012-03-06 16:07
#4

Kanske… jag vill inte heller ha den allra mest framfusiga valpen, misstänker att den kan bli väl gåpåïg som vuxen och kräver att få arbeta mer. Å andra sidan så kan det ju handla om en valp som är övertrött och går överstyr Tungan ute Det är nog bra om man är hos uppfödaren ett par timmar så man hinner se valparna både pigga och trötta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fidojunior
2012-03-06 16:44
#5

Fido blev stressad och orolig när vi kom hem med Junior. Han visste inte riktigt vad som hade skett och han lämnade inte Junior ifred (gnällde och undrade vad han var för något haha). Han gnällde på natten så fort Junior somnade så det var en jobbig natt. Men morgonen efter var allt som vanligt med Fido.

Jag tror det är bättre att introducera dem ute så man inte bara släpper ner valpen i den gamla hundens revir. :P

Hoppas att besöket går bra. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Amandla
2012-03-06 16:58
#6

Absolut, det där är ett bra tips!! Låt hunden och valpen mötas ute första gången, en bit hemifrån på neutral mark och så går man hem med dem tillsammans. Särskilt om man är lite osäker på den äldre hunden vad den tycker om valpar.

Med Albin behöver jag inte alls fundera på det, han älskar valpar Skrattande och han tillåter inte Pixie att uppföra sig illa heller. Han har järnkoll på läget.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Jonaflax
2012-03-06 22:24
#7

Jag lever med samma funderingar. Vill helst ha vuxen hund, men det finns ju oerhört mer att välja på av valpar. Vill ha en pudelkorsning, eller möjligen bichon-korsning.
Eller mix av båda Skrattande

Bamse gillar andra hundar, men hans förra matte säger att han kan tjura ur inomhus, även om det gått bra utomhus.

Finns iallafall flera sängar i familjen :-) Sönerna vill nog gärna ha en hund som vill sova hos dem också.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

TjockaBerta
2012-03-07 11:07
#8

#1

Ja, man kanske känner om det är helt fel och då ska man följa sin känsla.

#2

Vi ska besöka dem på lördag och jag räknar med att stanna länge. (Hoppas de också gör det) Men som det känns hittills låter det mycket trevligt. Syskonen är sålda men föräldrarna finns att hälsa på. Jag ska iaktta så mycket jag kan.

#5

Jag har inte tänkt tanken ens att släppa in valpen hemma till min gamla hund. Nej det blir en mjuk övergång.

#6

Jag vet att gamlingen inte är road av valpar. De är lite jobbiga och så är de oftast större än vad han är och leker hårdhänt. Kanske kan han se att detta är en ny familjemedlem och förhoppningsvis att han tar lite hand om valpen. Valpen kanske kan stärka honom också för han är välidgt osäker.

#7

Jag tar gärna hand om en gammal blandis som ska omplaceras men jag kan inte tänka mig att köpa en blandrasvalp. Det finns en oseriös marknad med blandisvalpar som jag inte vill stödja.

Det låter mysigt med en hund per person att ha i sängen. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Wisby9211
2012-03-07 19:53
#9

Jag skulle aldrig kunna åka och "Titta" på en hund utan att ta med den hem sen :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2012-03-07 19:55
#10

Jo, jag skulle klara det. Tror jag Flört Om jag är ute efter en valp så vet jag ganska så väl numera vad jag är ute efter, både vad gäller den fysiska och mentala biten. Jag har ju som mål att börja föda upp pudlar så småningom och därför tror jag att jag kan avstå från en valp som visserligen är jättegullig men inte uppfyller mina önskemål. Det är bara dumt att samla på hundar som ändå inte riktigt räcker till för det jag vill.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-03-07 19:58
#11

9 det är svårt som tusan, men är man sån så undvik kolla på valpar. Jag har vart med om kollat lite valpar men då inte änds tänk skaffa än, utan det var kompisar som fått valpar o man hälsar på för kolla in de små krovarna.Flört

Upp till toppen
Annons: