Annons:
Etikettbeteende
Läst 7221 ggr
wintermynta
2012-02-22 12:26

Kissar inne

Idag kissade Gusten inne igen. Jag är både förbryllad och arg. Han har varit rumsren sen under halvåret. Igår märkte vi första pölen och jag trodde det var för att han inte kunnat hålla sig medans jag gjorde min praktik. Men idag så sätter han sig ner mitt på vardagsrumsgolvet och kissar?? och när han är klar går han därifrån.
Vad är det för fel?? Varför går han inte ut? Fem innan öppna jag dörren så han kunde gå ut men ändå kissar han inne?? Gusten rastas ordentligt varje dag även dom dagar jag gör praktik. Han är ensam hemma max 3 h åt gången 3 dagar i veckan. Hur får jag honom att sluta??

Annons:
Amandla
2012-02-22 12:38
#1

Urinvägsinfektion?

Hur gammal är han?

Är det löptikar i närheten?

Mina pudlar har haft en fas (alla tre… *suck*) där de kissat i min säng, det var när de var runt året. Inte det minsta kul, bara att stänga dörren och se till att de inte kom in där själva på flera månader. Gissar att det hade med könsmognaden att göra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-02-22 13:15
#2

Rätt vanligt att när ungtuppar blir könsmogna och har löptik/ar i närheten så markerar dom inne. Jag tror du får gå lite mer promenad ute o sen in lite snabbt för att sen ut igen o markera på nytt nån minut :)

Amandla
2012-02-22 13:24
#3

Men om Gusten verkar behöva kissa oftare nu och det mest blir småsmå pölar inne kan det vara läge att kolla med vetten om eventuell urinvägsinfektion.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-02-22 21:21
#4

3 håller med uvi bör man oxå tänka på går han o små kissar så kontakta vetrinären.

wintermynta
2012-02-22 22:15
#5

Tack för era svar. Gusten är 1 år och 1 mån så det är väl könsmognaden som spökar? Han har inte kissat inne fler ggr idag så jag hoppas det bara är en "trots" grej. Men självklart ska jag hålla koll på honom.

Amandla
2012-02-22 22:47
#6

Om du tycker det känns olustigt att han kanske kommer att kissa inne igen så kan du sätta blöja på honom, t.ex. knyta en kökshandduk (vik den ett par gånger på längden) runt magen. Då blir det inget kiss på golvet/i möbler plus att du ser om han verkligen gjort något, du slipper leta kisspölar. Dessutom kanske det kan kännas lite äckligt för honom OM han kissar i blöjan Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-02-22 23:13
#7

5 det är mycket löptikar just nu så det låter som att det kan vara just därför han kissa inne. Håll ett öga på han o va snabb på att ta han lite på bar gärning brukar räcka med harkla lite så fattar dom vitsen, sen markeringskydd som Anna säger är väldigt bra ;)

Kitten86
2012-02-23 10:53
#8

#6
Finns annars att köpa sk. markeringskydd för inte så mycket pengar. Man sätter i ett troskydd som suger upp kisset och man slipper få det på golvet.

Min herre på snart 14 brukar protestpinka inne om jag lämnar honom själv längre stunder. Han har ingen uvi och är ordentligt rastad och mentaltränad innan jag åker. Oftast blir det en pöl mot soptunna i köket av alla ställen. Så han brukar få på sig ett markeringskydd så att man slipper torka det första man gör när man kommer hem!

TS
Håller med tidigare inlägg. Håll koll på din hund. Troligast uvi och/eller löpande tikar. Hoppas det löser sig för er snart!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2013-03-08 19:35
#9

Hur har det gått med Gusten?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: