Annons:
Etikettpälsvård
Läst 8062 ggr
wintermynta
2012-02-15 00:13

Total makeover

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var det dags för Gustens trimning.  För att göra en lång historia kort så har Gusten varit hos svärföräldrarna i fyra dar medans vi var borta. Tyvärr var vi uppenbarligen inte tydliga nog så när vi fick honom i söndags hade han inte blivit borstad under hela tiden. Plus att han haft Hurttas fleecetäcke. Så när min kompis kände igenom honom fanns det ingen annan lösning att raka bort det mesta. Det som var små tovor från början hade blivit hela sjok.
Här kommer en liten bildserie:

Annons:
wintermynta
2012-02-15 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gusten får pälsen igenom känd

wintermynta
2012-02-15 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första grovklippningen

wintermynta
2012-02-15 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nybadad och dags för finklippning. Min älskade Sweet P hjälpte till att distrahera honom genom att lägga sig under magen under föning.

wintermynta
2012-02-15 00:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gusten gnäller högljutt hos husse när han äntligen är klar.

Wisby9211
2012-02-15 08:23
#5

Super söt ju, Vi brukar raka ner disco mycket på sommarna och låta det växa på vintern dock kan vi inte borsta honom just nu då vi inte har nån borste, den gick sönder :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Forest]
2012-02-15 09:22
#6

Härliga bilder :) Han är ju bedårande söt o tycker han vart jätte fin som kortklippt oxå. Kyss Hur mår han idag? Tycker han ser ut att vara i bra normalhull måste jag säga, ser fin ut.

Annons:
TriciaMcMillan
2012-02-15 10:39
#7

Tycker han blev jättefin! Skönt med kortklippta hundar :) Var tvungen att reda ut nacktovor på storpudeln för första gången på lite över ett år, fick flashbacks från fullpälstiden… Hua! Nu ska hon visserligen ha T- 60 men det är ju inget jämfört med lejonklippningarna.

Jag tycker som så att ska man inte ställa ut så kan man gott ha dem nerklippta, man får mer tid för kvalitetsumgänge med hunden och kan göra annat än bekymra sig för tovor.

Pussa snygg- Gusten från pudlarna i Karlstad! :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

TjockaBerta
2012-02-15 12:24
#8

Så fint det blev. Nu är det lätt att hålla efter tovorna. Glad

>>>Malum domesticum<<<

wintermynta
2012-02-15 12:58
#9

Tack alla.
#6 Gusten mår bra och har återhämtat sig fint. Han väger nu 4kg och har fått tillbaka muskler samt hull.
#7 det ska jag göra.

Har beställt Hurtta pro overall som även täcker benen. Jag hoppas han kan ha den under vintertäcket så slipper han frysa. Just nu vägrar han att gå ut utan står bara och skakar. Men han är bra mycket smidigare/lättare och vi slipper snodda och kamma honom varje morgon så det är skönt.

fidojunior
2012-02-15 16:34
#10

Söt han blev. :) Vill klippa Fido kort också men får vänta tills det börjar bli lite varmare, har inga bra vinterkläder till honom annars. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Beckibus
2012-02-15 17:00
#11

Gud vad sött han blev! Har han varit sjuk eller vad är det Forest pratar om?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Amandla
2012-02-15 19:55
#12

Söta killen! Skönt att slippa vara tovig, tror jag han tycker Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wintermynta
2012-02-15 22:37
#13

#11 Det finns en tråd som heter Gusten blev sjuk.

Annons:
JereMina
2012-02-16 21:29
#14

Så fin han är Gusten men har han så besvärlig päls?

ms-mee
2012-02-16 23:42
#15

Usch va trökigt. Råkade ut för liknande förra månaden, fast då var det jag som blev sjuk och inte hade någon ork.

Men han blev ju jättesöt :) Och vilken snäll råtta som hjälper till ^^

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

wintermynta
2012-02-17 19:40
#16

#14 Ja hans pälskvaliteé har alltid varit dålig. Sen efter den kemiska kastreringen så blev det inte bättre.

[Forest]
2012-02-17 20:07
#17

16 vad menar du med dålig pälskvalitee? Enja har inte tjock päls som svarta pudlar har ne hon har rikgit len mjuk päls, nästan som valppäls kan mna säga. Nu är hon snart 2 år o nu ser jag att hon får mer päls, jag ser bakåt på moster o hennes mamma så vet jag att hon kommer få mer päls men moster har väldigt len päls det blir inte alls den volumen som vanlig pudelpäls. Tovar jätte lätt smack så är de toviga. Jag måste bada Enja minst var 14 dag o borsta henne var 5 dag då hela henne går jag igenom. Inte ofta hon har tover om det är normal väder ute. Är det lite mildväder lite fuktigare luft då är det annan 5a tovar snabbare framförallt armhålorna o bakom öronen. Jag har pratat mer med fler som har röda pudlar samt en uppfödare, det är vanligt att deras päls utvecklas senare.

wintermynta
2012-02-19 22:59
#18

#17 Den tovar ihop sig på nolltid. Borstade honom varje kväll när han hade lång päls. Sen känns den sträv

ms-mee
2012-02-19 23:29
#19

Men är inte sträv bra? De pudlar jag mött som haft lättast päls är de som är lite mer sträva. 
Storpudeln vi hade på foder var sträv och pälsen tovade inta alls ihop. Elvis är rätt sträv och han får inte heller lätt tovor.

Medans Hubert den jäkeln tovar ihop sig direkt. Han blir tovig trots att han är korthårig. Hans päls är väldigt mjuk. Det är nästan som han inte riktigt kommit ifrån valppälsen än.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Upp till toppen
Annons: