Annons:
Etikettpälsvård
Läst 11299 ggr
TjockaBerta
2012-02-10 11:04

Klippa pälsen

För några dagar sen började jag projektet klippa hund. Då min cockerpoo har dubbelpäls, pudellockar med underull, har han hemskt mcyket päls. Det är inga tovor men så tjockt att man får ta en centimeter itaget och liksom tugga sig genom pälsen. När man gjort det kan man köra med maskinen som man ska.

Jag har ont i kroppen och orkar inte hålla på så länge utan klipper lite varje dag. Jag har varken bord eller ställning så han kör alla varianter och sätter sig eller lägger sig. En favoritställning är "sköldpaddan" när det blir dags för tassarna.

Först tog jag ansiktet och hals och bröst.

Sen magen och benen på insidan. Nu ska jag gå över till tassarna, inte populärt, för att sen avsluta med ryggen och benen på utsidan.

Ryggen är lättast, det är bara att köra med klippmaskinen och han har inget emot det  heller.

Eftersom jag börjat underifrån och jobbar mig utåt så syns det inte att jag klipper lite varje dag.

Jag är en glad amatör och gör det bästa jag kan. Stackars hund som får vara övningsobjekt. Det går bättre och bättre för var gång. Första gången började jag med ryggen och det var inte så smart.

Jag har lämnat bort honom flera gånger och han har blivit jättefin men det är lite kul att kunna själv så jag filar på. I värsta fall får jag lämna bort honom och jämna till det värsta.

Hur har ni lärt er?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-02-10 13:37
#1

Jag har haft sån tur att jag haft en uppfödare (till min första pudel) som lärt mig mycket, och sen är dessutom tjejen som äger Albins pappa riktigt duktig på att klippa, där har jag lärt mig otroligt mycket genom att se på och prata med henne när hon klippt Albin till utställning. Sen har jag gått några kurser, läst en hel del, och pratat med andra pudelägare.

Det finns en jättebra bok som heter Poodle Clipping and Grooming, man kan beställa den via AdLibris till exempel, brukar kosta nånstans 150-200 kr med frakt. Visserligen på engelska och förstås inriktad på pudel, men har många riktigt bra bilder med förklaringar till hur man klipper nos, tassar mm på bästa sätt.

Numera törs jag klippa till utställning själv! Skrattande

Vad har du för klippmaskin och skär? Jag har inte klippt någon hund med den slags päls du beskriver, men har hört av andra att F-skären ska vara bäst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-02-10 14:23
#2

Jag har en Oster A5 och till den har jag skär nr 4 till kroppen och 10 till ansikte och tassar. Svarade jag på rätt sak nu?

Jag läste på Lyckliga Fårets hemsida om att det nu finns keramiska blad att köpa.

Han någon provat dem? De ska hålla bättre.

Rekommenderar Lyckliga Fåret. Jag skickade in min klippmaskin för service och beställde blad och skickad in mina kökssaxar mm. Kanonbra. Jag blev jättenöjd.

Så bra du måste ha blivit om du klipper till utställning själv. Det är väl så att övning ger färdighet så det är bara att öva på.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-02-10 14:46
#3

Det låter lite som grannens hundpäls din har, en fråga kör du medhårs? allså från naken o ner mot ryggen? För på så vis kunde jag klippa honom skaplig iaf :)

Amandla
2012-02-10 15:27
#4

#2 Ja du svarade på det jag undrade. Då har du en rejäl stark maskin. Det är möjligt att ett skär 4F skulle funka bättre, de skär som har tillägget F efter numret har tätare tänder så de ger ett jämnare resultat, det sägs också att de tar sig bättre igenom tät päls och eventuella tovor bättre. Och ja, övning ger färdighet! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2012-02-10 16:26
#5

Jag har gjort som du, testat mig fram :) 
Är självlärd och kollar på bilder och läser allt jag kommer åt :) Har ingen i närheten som har kunnat visa hur man gör.

Så båda stackars lilla Elvis har fått stå ut med mig när jag lärde mig, han har varit en riktig provdocka och vi har testat på en hel del.

Men övning ger färdighet och man lär sig något nytt hela tiden :)

#2 Vi har ett skär som är keramiskt och jag älskar det! Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det ser bättre ut. Sen blir det inte varmt lika fort heller :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

fidojunior
2012-02-10 16:36
#6

Jag är självlärd, även fast jag inte är så duktig. Eftersom det är mina hundar så är jag inte så jättenoga heller men det brukar bli bra i alla fall. Lär av mina misstag också, som en gång när jag klippte alldeles för mycket på Fidos panna..han såg inte klok ut. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
TjockaBerta
2012-02-10 17:20
#7

#3

Undrar om jag inte klipper åt alla möjliga håll Glad

Om jag tänker rätt nu så glider trimmern bara ovanpå när man klipper medhårs. Den tränger liksom inte genom pälsen. Jag ska fundera på det när det blir dags för ryggen. Där är det som tjockast.

#4

Nu har jag kollat och det är inte F på något av skären. Det ska jag tänka på när jag köper nästa gång. Jag borde ha sagt att det var så tjock päls men vem vet sånt som nybörjare? Som med allt gäller det att ha rätt grejer. Ett bord med ställning skulle underlätta avsevärt, tror jag.

#5

När jag köper ett nytt kommer jag satsa på ett sånt. Det lär ska ha längre livslängd också. Det är snälla hundar som finner sig i de konstigaste frisyrer.

#6

Det är ju inte hela världen när det är lockigt och så växer det ju ut väldigt fort igen om man klantar sig ordentligt.

En gång lyckades jag klippa tre ben. Det såg lite lustigt ut innan jag kom ikapp någon vecka senare. Det är därför jag klipper "innifrån" nu. Alla benen lika mycket.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-02-10 18:05
#8

Trimbord köpte jag här, det kom dagen efter!! Det är höj-och sänkbart samt lätt att fälla ihop, men det blir inte helt platt. http://www.zoonet.se/sv/category/235/Trimbord

Läste just om de keramiska skären att de behöver "köras in" innan man använder dem, man kan slå på maskinen med skäret på och låta den ligga och gå en stund.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2012-02-10 18:06
#9

#6 En av fördelarna med pudel. Det gör inget om det blir fel :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

JereMina
2012-02-11 00:38
#10

Jag har nästan alltid klippt våra pudlar själv. Det har gett mig över 30 års erfarenhet att klippa olika pudlar med olika typer av hår.

Jag har bara en enkel klippmaskin så jag använder mest vanlig sax och har lärt mig att klippa jämnt och fint.

Som #9 skriver så gör det inget om det blir fel då man klipper sin egen hund. Då vi haft 5 pudlar under åren 1976-2012 så har jag haft mycket träning.

Jag klippte också min närmsta familjs pudlar ganska ofta och jag tycker att det är roligt att klippa. Jag är dock glad att jag bara har en pudel att klippa nu för jag har problem med värk och smärta.

Oster är för tung för mig och mina handleder så det är så bra med sax men man måste passa så man inte klipper dem i skinnet.

TjockaBerta
2012-02-11 07:55
#11

#10 Ja, klippa i skinnet har jag provat. Det är hemskt. Jag är lika förtvivlad som hunden. Det är pga smärtan som det tar mig några veckor att bli färdig. Jobbigast är att ta fram allt och dammsuga varje dag. Men jag känner mig nöjd när jag är klar. K

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2012-02-11 12:55
#12

#3

Nu har jag klippt en kvart till på förmiddagen. Det var lika svårt medhårs som mothårs. Det är först när det värsta är borta som man kan klippa som man ska.

Nu har jag tagit med sax på tassarna och benen för att det ska gå lättare med maskinen imorgon. Han är inte så glad när man håller på länge där.

Han gör ett konstigt ljud som inte direkt är ett morr utan mera som -"Om du inte slutar snart så kommer jag att morra åt dig".

#8

Tack för länken. Jag ska se om jag hittar nåt som passar här hemma.

Jasså var det det som  menades med att de keramiska bladen skulle vara inkörda. Jag läste men forstod inte.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-02-11 20:53
#13

12, Enja fick jag träna massor som liten eftersom jag viste att hon kommer få stå på bordet en del och just klippningen gör ju inte ont utan det är bara att stå ut o lära dom koppla av så de inte blir helt slutkörda av klippningen. Enja står ut o sköter sig jätte fint men blir trött ;) Donna tränar jag då hon är rädd för viss hantering har jag märkt men nu klarar hon av att jag trimmar lite mer utan att behöva ha någon som håller henne åt mig.

Varför jag tog upp dette med medhårs var att 4F skär kan ta bättre om du drar den medhårs och att du hade sluppit kanske ta saxen så mycket innan. Det låter som din hund har mega päls men furmilator hade väl inte funkat heller, tänkte datt kanske blir han väldigt varm oxå på sommaren? even vinertid flåsar grannens hund inomhus ändå håller hon svalt inne.

Annons:
wintermynta
2012-02-12 22:29
#14

Jag hade tänkt klippa/trimma Gusten själv men insåg idag att han måste raka av all päls. Han har haft kläder hela vintern och trots borstning varje dag har det blivit som dreads i under pälsen. Börja klippa bort dom värsta toverna men får så ont i ryggen då vi saknar trimbord. Är även lite rädd att klippa i skinnet så det blir att boka tid imorgon.

[Forest]
2012-02-12 22:38
#15

14, du måste tänka på sen vad för kläder man har på hunden, sen andvänd pudelkammen för känna ända ner till skinnet på så vis slipper man renraka hunden :) Och en sak till du är inte själv om att få så tovig pudel vet om flera st som ändå har/haft pudel innan utan att märka hur tovig hund de har. Bra att du ska boka tid det gör nämligen rätt ont med så mycket tover. Har en som tovar sig skit snabbt nu, ursh det har någ med fukten o göra oxå samt att hon byter päls. Får borsta henne varannan dag hela hunden, ändå badar jag henne 2 gånger i mån för att underlätta att hon ska tova så lätt.

Amandla
2012-02-12 23:15
#16

Helst ska täcken och overaller vara fodrade med riktigt glatt tyg för att skona pudelpäls. Fleece och liknande framkallar alltför lätt tovor. Sen får man vara noga med att ofta känna igenom hunden särskilt på typiska tovställen som ljumskarna, armhålorna, över nacken (runt där som halsringningen på täcket går) och bakom öronen.

Bra att du bokar tid! *här hade jag velat ha en smiley som gör tummen upp* Glad Då är det bara att du startar om på nytt med pälsen, det är ju såååå mycket lättare när hunden är riktigt kortklippt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wintermynta
2012-02-13 13:17
#17

#15 Pudelkam? Är det samma som Doggy Man Karda?
#16 Ah jo han har haft Hurtta fleecejacka under täcket när det varit över -10 här.

Idag skulle jag ha bokat tid men det behövdes inte. Min goa kompis (som är hundfrisör) kommer hit och hjälper mig att få ordning på all pälsGlad Så får jag lära mig hur man gör. Funderar på att ta före och efter bilder?

Amandla
2012-02-13 14:00
#18

#17 Se artikeln om pälsvårdsartiklar, den ligger på förstasidan.

Skönt att du får hjälp, suveränt att du har en kompis som är hundfrisör ju! Jaaaaa före- och efterbilder är alltid kul att se!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-02-13 19:14
#19

17 jag har oxå fleece åt Donna men värdelöst har jag kommit på tovar så in i havet :S Har hurta overall för slippa tover men ska satsa på köpa ny hoppas snart bara att kylan är över så man kan fynda på rea, den jag sett ut kostar 600kr o visst håller väl evigheter men iaf man vill itne lägga så mycket ändå.

TjockaBerta
2012-02-23 11:56
#20

Idag var det äntligen dags för att klippa ryggen och huvudet. Det lättaste. Nu ska hund badas och sen återstår finputsningen. Då har jag hållit på i ca tre veckor. Husse tycker att vi ska lämna bort jobbet men jag ser det också dom terapi för mig. Bra arbete för jag måste avsluta det för hunds skull. Den här gången känner jag mig nöjd och tycker att det blev bra. Nåt har jag tydligen lärt mig.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-02-23 12:11
#21

Skönt att du är klar! När måste du börja om? Det ÄR ett evighetsarbete även med renrasiga pudlar, kan jag säga. Känns så skönt när båda mina är badade och klippta, men efter två veckor är det dags igen. Å andra sidan, jag passade en kompis lilla blandras (shih tzuh/papillon/pomeranian) häromdagen, hon har just börjat fälla och jag borstade ur _massor_ med underull på henne, blev en hög lika stor som hon själv. Och det var bara början… fy sjutton för att ha hundar som fäller!! Tacka vet jag pudlar, med dem har man koll på vartenda strå Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-02-23 16:32
#22

#21 :-D det är sant det du säger och i början hann jag aldrig klart innan det var dags att börja om. Det är därför jag är så nöjd den här gången men det är litekvar ännu.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-02-23 19:29
#23

20 vad roligt att du är klar :) du får gärna visa oss bild på han sen med :)

21, är denna blaning vanlig för jag vet minst om 3 st just av dessa raser i sig. Skönt för henne att slippa all lös päls :) Detta är de gånger man verkligen älskar att ha en pudel som inte hårar o fäller.

Amandla
2012-02-23 21:37
#24

#23 Har ingen som helst aning om hur vanlig just den blandningen är. Vet att den s.k. uppfödaren totalt verkar strunta i hälsan på sina valpar, det handlar nog bara om pengar tyvärr. När min kompis köpte sin valp var hon varken veterinärinspekterad, avmaskad eller vaccinerad Skrikandes Behöver jag ens säga att kompisen ringde  mig först efter  att hon redan hämtat valpen? Annars hade jag vrålat NÄÄÄÄÄJJJJ!! Tyst Nu gick det ju bra, som väl är, men valpkraken kunde blivit väldigt sjuk också. Mask är inte att leka med, vet en nyfödd valp som dog för att mamman inte var ordentligt avmaskad under dräktigheten Gråter och sjukdomar ska vi inte ens tala om.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-02-24 20:01
#25

24, tycker det är bedrövligt att blandrashundar inte kan sköta aveln bättre, men det är som sagt var pga köpare finns så varför lägga ut dessa pengar på sköta sin avel genom rastypiska hälsoterster görs eller ge bra foder osv dessa ssimpla saker som faktsit höjer statusen mycket på blandraser skiter dom i. trist att köpare finns men men :-/ De jag känner var iaf avmaskade,vetrinärbesiktade,chopade. En sa jag med att tänk på att dolfelfärsäkran är ett krav har inte uppfödaren täckt den ´trist för den för det kan stå *** dyrt om det är något dolt fel som upptäcks inom 3 år, typ hjärtfel. Blir rättsak av det om det är ett måste. Sorry ot men trist är det ändå.

Upp till toppen
Annons: