Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 16472 ggr
wintermynta
2012-02-09 14:56

Rinnande ögon

Undrar om det är vanligt att ögonen rinner på hunden? och att det blir som långa tårar i pälsen med rött stelnat gegg?. Gustens ögon har runnit sen han var valp men jag börjar fundera om detta är normalt eller nåt vi bör uppsöka veterinär för?

Annons:
fidojunior
2012-02-09 15:11
#1

Jag tror det är vanligt att ögonen rinner lite. Fidos ögon rinner lite men mer som slem och det brukar stelna och bli brunt. Jag gillar att pilla bort det haha. Ibland klipper jag bort det. Men rinner det väldigt mycket så är det nog inte bra.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Wisby9211
2012-02-09 16:11
#2

Jag gillar oxå att pilla bort det, men disco gillar det inte lika mycket :P

Men det är väldigt normalt med hundar som har mycket hår/päls just i ansiktet.

Men som Fidojunior säger, börjar det rinna mer än normalt kan det ju vara tecken på nån ögon sjukdom som man kanske ska kolla upp :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Forest]
2012-02-09 16:47
#3

Vanligt o vanligt hmm tja inte mer än andra raser sen beror det på ser mer på kortare nosar då är det toyansikte som rinner mer. Enja får med lite brunt slem är sånt alla får o det tar jag bort med fuktad bomull/papper varannan dag blåsigare väder mer skit i ögonen blir det väl varje dag iaf.  Att dra bort det skulle inte jag göra då det ofta sitter fast i pälsen o det gör ont. Noppra ögonfransarna känns någ rätt fint Flört

Sen var jag med en annan pudel til lvetrinären då hon har mer rinniga ögon och ägaren fick svaret det ligger 2-3 st små små hår fel vid ögonkanalen det gör att ögonvätska rinner ut isf att stanna kvar. Man kan tydligen operera detta och då är chansen 20-30% att det blir lyckat ägaren valde att inte göra op eftersom det är 80-80% chans att det allså misslyckas. Så har man en hund vars ögon rinner mycket så skulle jag gå till vetrinären för närmare titt. Dessa små strån kunde även noppras bort hon gör inte det heller pga det är lätt att man skadar ögat när man pillar där, samt gör det ont

JereMina
2012-02-09 17:03
#4

Om det är rödbrunt så kan det vara problem med tårkanalerna.

ms-mee
2012-02-09 17:53
#5

Visst rinner det i ögonen, men inte så mycket här :)
Men rött? Det låter inte riktigt rätt.

Kolla pälsen runt ögonen. Hubert vet jag har 2 strån precis under ögonen som krullar uppåt, dom kan irritera väldigt mycket. 
De plockar jag bort med pincett :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Amandla
2012-02-09 20:16
#6

Den rödbruna missfärgningen beror ofta på att det blir svamp pga att det är fuktigt hela tiden. Det beror på att hunden är lite försurad i kroppen och botas enkelt med att man tillsätter lite kalk i maten, jag brukar ge Standardts mjölksyrade kalk. Läs mer på Standardts hemsida: http://www.standardkosttillskott.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-mjolksyrad-kalk.html


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-02-09 20:31
#7

TS är det missfärgad pälsen under ögonen? Då är 6 säger men det är inte jätte ovanligt att de får det. Men så tåls det oxå nämna att kanke har din hund lite ögonifektion? Då rinner ögonen mer och det blir gegga. Man kan ofta se om hunden är röd under nedreögonlocket då. Enja fick lätt ögoninfektion jag tog koksalt o sen även  Kamomillte.

Amandla
2012-02-10 13:38
#8

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: