Annons:
Etikettallmänt
Läst 20447 ggr
Rafflan
2012-01-30 19:14

Stor pudel som sällskapshund?

Hur är stor pudel som sällskaps hund? många jag träffat har den till utställning, och det är ju inte speciellt aktiverande…

När jag var liten vet jag att dem var bra sällskapshundar, vet fler som hade dem som rena sällskaphundar utan speciellt aktivering eller motion.
Min granne hade 1 som gick en 10 min promenad/dag och annars rastades på gården, den fick jag gå med ibland, var jätte snäll och lugn trots att den inte gjorde nåt.
Och en kvinna ägde 2 som fhon gick typ 1 timme/dag och dem var nöjda på det.

Men nu när jag läser säger folk att dem kräver mycket motion. Stämmer det att rasen har blivit mer krävande med åren?

Alla hundar MÅR JU BRA av mycket motion och mental aktivering, men inte alla MÅSTE ha det jämnt/regelbundet.

Annons:
wesdi
2012-01-30 20:08
#1

Vet inte vad jag ska svara.

Nästan alla hundraser (finns några få vallhundsraser) är sällskapshund på ett eller annat sätt i hemmet. Få hundar som jobbar 24 timmar om dygnet Flört

Men ja pudel ingår i grupp 9 sällskapshundar, det är sant.

Jag tror alla hundar oavsett ras mår bra av någon form av aktivering och motion. Så även pudel.

Vad man sedan aktiverar pudeln i och hur mycket motion man ger den… varierar.

Jag har haft tre storpudlar, en kvar och den aktiveras ordentligt. Diesel tävlar i agility så det är träning både hinder/handling och balans/konditions/muskelträning som gäller. För att ha en frisk och hållbar hund som möjligt.

Diesel har även prövats i viltspår och lydnad, Tränats lite i bruks sök och personspår men inget vi håller på med idag.

Visst, hundar vänjer sig säkert med nivå på livet - vad den får göra/inte göra.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Rafflan
2012-01-30 22:43
#2

Ja jag är ingen tävlingsmänniska med hundar, kanske någon tävling för kul, annars är det vardags promenader och om vädret tillåter följa med till stallet.

Men jag vet att jag INTE kommer att träna min hund nå direkt under vinter tiden. Och blir det en tävlings säsong med hästen ja då blir det ingen träning för hunden då heller.

Jag vill helt enkelt ha en kompis i vardan, som kan följa med mig överallt, som jag KAN tävla med (spår, lydnad, agillity, freestyle) om intresset och tiden skulle dyka upp :)

Jag har ju nyligen skaffat min powderpuff valp, så inom en snar framtid är det inte aktuellt med en ny hund. Men jag visste redan innan jag skaffa puffen att jag vill ha 2 hundar, och kravet på den 2:a hunden, stor hund, icke fällande (gärna krullig päls) och sällskapshund. Och alltid bestämt mig för att det ska vara en stor pudel, men sen läste jag att dem krävde mycket motion och aktivering, och då börja jag fundera om det verkligen passar mig… en hund blir ju vad man gör den till, aktiverar jag och tränar massor när den är ung så kräver den ju det som vuxen, men ändå en BC tex spelar ju ingen roll vad jag gör med som valp, den kräver mycket som vuxen ändå ;)

ms-mee
2012-01-30 23:38
#3

Vi har ju två pudlar.
Vi tränar inget speciellt med dom, utan motionen är promenader och spring. Elvis (mellanpudel) krävde massor när han var yngre. Redan när vi fick hem honom vid 9 veckor behövde han gå/springa för att han skulle vara nöjd. Nu är han snart 5 och nöjer sig med promenader.

Hubert (liten storpudel) är motsatsen. Han var lätt när han var yngre. Nu är han 3 och bara promenader räcker inte. Han måste få springa för att bli nöjd. Då ser man bara till att gå där han kan vara lös mesta tiden.

Maja (en storpudel vi hade på foder)  var också nöjd med bara promenader. Hon gick alltid lös men sprang inget, så bara promenader för henne.

Självklart får de hjärngympa också, men sådär står det till med motionen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Kitten86
2012-01-31 11:20
#4

Min dvärgpudel är lika glad med att spendera dagarna i soffan och göra egentligen ingenting, gå ut ett par gånger under dagen och kissa enbart (speciellt vintertid). Men han är lika glad och med på noterna om vi är igång hela dagen med att vara ute på promenad, spåra, träna agility, vara ute och åka båt etc.

Det är ju inte så att jag förespråkar passivitet i sitt hundägande på något vis då alla hundar behöver fysisk och mental aktivering dagligen. Men en pudel reagerar inte som en mer krävande hund, t.ex. Rottweiler, på lugnare dagar som att t.ex. börja äta på soffan eller roa sig själv på annat (för oss) negativt sett.

Men jag tror att en storpudel kräver/ vill ha mer än en mindre pudel. En mindre hund får ju jobba mer för att ta sig en sträcka mot vad en större hund jobbar för att ta sig samma sträcka just pga benlängden. En pudel anses ju som sällskapshund, men är ju en arbetande hund i grund och botten (från början).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TriciaMcMillan
2012-02-02 10:00
#5

Det är så svårt det där, jag upplever att det skiljer sig oerhört mellan uppfödare/linjer. Har hittills inte träffat en "slö" soffliggarstorpudel, men har faktiskt hört om att det finns en del sådana. Min blir lite knasig om det går dagar utan aktivering, men hon är rätt nöjd om man går en lång promenad i skogen där hon får vara lös.

Jag tror att man har störst chans att hitta en lite lugnar variant om man tar en valp efter föräldrar som inte är spattiga och/eller väldigt arbetsvilliga. Missförstå mig rätt, de flesta pudlar hänger ju med på allt man hittar på, så när jag pratar om "slö" pudel är den ju ändå sjukt alert jämfört med vissa raser :P

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
2012-02-02 16:25
#6

5 Jag har inte heller träffat någon storpudel som är så lugn som klarar av vara en softliggare. Upplever dom som ganska aktiva mer att man kommer nån gån förr eller senare aktervera dom mer. Jag har träffat en hel del storpudel även de som upplevs lugna men själva fallet är de rätt aktiverade o nöjda därmed blir dom lungare. Annars tycker jag de är som stutsiga livliga o akterverar man inte dom har man en väldigt påhittig filuring. Som alla andra pudlar roliga o trevliga men mer aktiva. Jag har en dv.pudel som kräver långa promenader o minst 2 rigäla jobb i veckan utöver dessa "jobb" räcker aktervering med lite sök och trix-träning. Och en som jag tror faktist är rätt aktiv bara att hon är över busig valp just nu arbetet för hennes del är på G ;)

Så TS jag tor faktist det är inte jätte vanligt med så lugna storpudlar. Självklart kan de ta en off dag eller 2 och vara gosiga softliggare :) Men som 5 säger slö pudel är någ rätt alert om man ska gämnföra med andra raser ;)

Annons:
ms-mee
2012-02-02 17:48
#7

Maja var  soffpotatis :)

Hon fick promenader och sen trix som enda mentala stimulansen. Men det var inte ofta. 
Hon är väldigt lugn och harminisk i sig. När man tränade med henne var hon mer "jaja, du vill ha tassen, vsg. Får jag gå och leka nu" Tungan ute

När hon busade var enda gången som hon var lite mer på.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Rafflan
2012-02-02 17:50
#8

#4 jag har fått känslan av att det är tvärt om, dv pudlarna bli skälliga, hoppiga och jobbiga om dem inte får tillräckligt. Mellan och storpudel är ungerfär likadana på aktiverings punkten :)

#5-6 kan inte vara så att di tävlar med dina hunder eller är aktiv med dem? en hund blir vad man gör dem till, tränar jag jätte aktivt när dem är små ja då kräver dem massor med aktivitet, det ändrar inte rasens aktiverings behov men kan påverka, verker det som.

Sjukt alert jämför med vilka raser, BC eller? ;)
Alla hundar jag haft genom livet har vart "arbetshundar"/"aktiv sällskapshund" som kräver sin del, ingen har vart det, Golden skulle bli tävlingshund men hade E och D höfter så blev soffpotatis, gick ca 1-1,5 h/dag och lite träning för kul när man hade tid och lust och var nöjd med det och att bara få vara med.
Lagotton tränade jag med och aktiverade mycket, han skulle bli tävlingshund, och krävde sen massa aktivering för att vara nöjd.
Bichonen ska inte heller vara en soff potatis, regnar det ute får vi tvinga honom att gå ut, och väl inne vill han bara ligga och mysa, när jag var sjuk låg han i 2 dagar i min säng och sov och tugga på ben och gick kortare promenader.
Powder puffen jag har nu, är den lugnaste valp jag haft!

Eller så är sällskpashunds aktivering enligt mig tydligen mer aktivering än vad andra tänker :P

Bichonen och puffen är ju grupp8: sällskapshundar.
Golden och lagotton är ju grupp9: apporterandehund.

Kitten86
2012-02-02 19:21
#9

#8
Min dv kille blir inte mer skällig eller hoppig, eller någon förändring alls, om man drar ner på aktivering iaf. Men kan kanske vara så att min är speciell i förhållande till andra. Han tar varje dag som den kommer och får han bara vara med där jag är så är han lika glad ändå. Nu aktiverar jag min nästan dagligen, utöver de dagliga promenaderna, men vet av arfarenhet att han fungerar bra utan också (som vid längre tids sjukdom t.ex.)

Hundar lär ju sig och anpassar sig ju även mycket efter sina ägare, men visst skiljer det nog sig även en del mellan olika linjer i hur mycket storpudlarna (andra storlekarna med) kräver att bli aktiverade för att vara nöjda…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Rafflan
2012-02-02 19:30
#10

#9 ja det är bara den uppfattningen jag fått, dock vet jag inte säkert, dem kanske inte alls är så eller så är din kille speciell ;)

[Forest]
2012-02-02 20:45
#11

8 nja det är de som gör mer med sina hundar är mer lugna jag har träffat flera som skaffat storpudel o inte tänkt göra så mycket o slutar med att de måste göra något med dom annars blir de rent av påhittigare busar. ;)  Kan oxå vara så att de är avlade för vara mer aktiva.

Rafflan
2012-02-02 22:06
#12

#11 jag har fattat det som om att det finns en utställnings variant och en mer arbets variant av storpudel?

Och NÅT måste man ju alltid göra, om det så innebär att köra freestyle 15 min 2 ggr/vecka :P

Min lilla vovve jag har nu han aktiverar sig ju på lunchen då jag rastar honom på en äng där han far runt som en dåre, skit kul tycker han :P

TriciaMcMillan
2012-02-03 10:53
#13

# 12 - Ja sjukt alert jämfört med många bruksraser och många andra sällskapsraser. Vad gäller arbetslust så vet jag en hel del pudlar som nästan kan jämföras med BC. Alltså om vi bara pratar motivationen nu.

Det finns ingen uppdelning av rasen, som tur är. Däremot finns det enstaka uppfödare som tränar och tävlar annat än utställning, och hos dem har man ju "på papper" att deras hundar fixar annat än vänstervarv. De flesta andra pudlar är oftast också väldigt alerta och arbetsvilliga, men problemet där är ju att man ofta inte har MH eller tävlingsmeriter utövr utställning, så du kan inte få en hint om valpens mentalitet alls. Den kan lika gärna bli en hund med riktigt mycket motor och arbetslust, eller tvärtom. Givetvis kan det bli så med arbetande föräldrar också, men där har man ju åtminstone lite hum.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Annons:
[Forest]
2012-02-03 11:11
#14

8 sen stämmer det inte att dv.pudel är skälligare iaf inte mina, o verkligen inte uppfödarens men det beror på att vi oxå bygger upp en mer trygg liten hund och använder dom efter deras behov. Donna är nykommling för oss o där kan jag säga dig att hon larmar väldigt bra men blir tyst när jag säger "det räcker". Sen att utgå efter skaffa hund som nöjer sig med 15 minuters "aktervering" i någon form i veckan är för mig är väldigt lite. Bara för att hunden är glad o sprallig hur vet man att den är nöjd med så lite? En hund som kräver mer o inte får det blir inte deppig utan ofta hittar den på mer göra kanske vaktar den mer, hittar på annat jobb som letar efter "ätbart" ute eller rent av gör dumheter inne.

Enja vet jag exakt vad hon kräver, nu när det är kallt ute o hon fryser om tassarna så får jag lägga mer arbete inne samt kanske vi åker ihelgen o tränar inomhus på agility eller annat.

Donna är valp o hon kräver nu mer promenader samt börjar lära in "leta". Då jag märker vilken energi hon har så är det mitt ansvar att ta vara på det o göra det rätt så jag får en nöjd trygg hund.

Lyan
2012-02-03 15:41
#15

Min erfarenhet av storpudel är att de är en aktiv sällskapshund som behöver mycket mer än bara promenader. Vissa linjer har också grym jaktinstikt. Hada jag vetat det jag vet idag när jag köpte min storpudel så hade jag inte köpt honom för det var på tok för mycket hund för mig.

Jag känner till storpudlar som förutom gått lydnad, agility, bruks osv även använts för att ställa älg och fårvallning. En släkting till min pudel ska tydligen ha fällt ett rådjur på egen hand också (inte lagligt någonstans! Men visar vilka instinkter som fanns i de linjerna)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Rafflan
2012-02-03 17:01
#16

Det här med "kräver", hur mäker ni att hunden kräver? börjar den bita sönder saker, eller?

Alla min hundar som jag haft/har gillar aktivering, dem kör gärna ett passa agillity, kastar lite boll, eller annat kul. Men dem MÅSTE inte ha det, har man sett en underaktiverad hund så ser man tydligt teckenen såfort en hund behöver mer.

[Forest]
2012-02-03 20:51
#17

16 det är någ olika vad man anser mer krävande o inte :) Jag anser när man ser att hunden har mer energi o den är ganska livlig så bör man aktervera den. Jag går ofta 1.30 timaspromenad per dag om det inte är regn o för kallt för då vill inte hundarna gå så långt. Utöver detta är det kortisar o lek i trädgården/eller annan öppenmark. När inte detta räcker då anser jag man har mer krävande hund, som jag har därmed bör jag aktervera Enja nu iaf 2 gg i veckan och sen lite smått hemma med annat men mycket gör jag under långpromenaden så som lydnad,lägger lite spår gömmer något osv mycket där kan jag hitta på.

Lyan
2012-02-03 21:09
#18

#16 Mio tuggade aldrig sönder något men han kunde röja runt på promenaderna när han var understimulerad, inne blev han seg och ledsen. När han fick vad han behövde var han mycket jämnare, gick fint på promenaderna utan att explodera mot andra hundar och bilar och var uppmärksam och glad inne

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Rafflan
2012-02-03 23:44
#19

Okej, svårt det där, endel verkar säga så olika om vad raserna kräver :P

Vad menar ni när ni säger att ni aktiverar hund?

Upp till toppen
Annons: