Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 17646 ggr
Hiro
2012-01-26 19:39

Är pudeln rasen jag söker?

Jag kollade runt lite och började läsa om pudeln i typ förrgår och undrar nu om det är en hund för mig?
Jag söker en aktiv, social hund som vill göra saker får hämst gärna gilla vatten :)

Jag undrar också hur bra en pudel är i agiliy, lydnad, apportering, spår samt eftersök skulle det funka med en pudel?

Jag föredrar större hundar ej under 40cm iaf är det *bara* mellan & stor att välja på då eller bara stor? :o

Tackar för alla svar! :D

-Hoppas jag valde rätt grupp :o-

Annons:
Hiro
2012-01-26 19:41
#1

Oh, just det hur *alergivänlig* är en pudel?
Jag vet att det inte finns någon hund som är helt alergi fri men pudeln är väl en av dom som är mindre alergiframkallande?
Samt luktar pudlar mycket? :o

Kitten86
2012-01-26 20:04
#2

Jag tycker verkligen att en pudel skulle kunna passa dig. Vet flera pudlar som tränar och tävlar i lydnad på ganska hög nivå. Och visst finns föremålsintresse så apportering kan man absolut hålla på med. Agility är ju en sport som de flesta hundar trivs att hålla på med. Finns en hel del pudlar ute på tävlingsbanorna, i alla storlekar, som tävlar med gott resultat.

Vad gäller allergi så är det ju individuellt, både beroende på hunden men också på allergikern. Jag har fastrar och bekanta som är riktigt allergiska men ingen har hittils reagerat på min hund iaf…

Vill du ha en stor hund så skulle jag nog rekomendera storpudel men finns ju även stora varianter av mellanpudel också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-26 20:13
#3

Du valde precis rätt grupp och jag tror också att pudel kan passa för dig. Du har fått bra svar ovan vad gäller aktiviteter, så jag svarar på resten Flört

Jag är allergiker själv men klarar mina hundar. Alla tål inte pudlar, men många, jag har en kompis som inte kan vara här många minutrar alls innan hon måste gå, men jag tillägger att hon inte tar några allergimediciner alls.

Vad gäller lukten förstår jag hur du känner, jag är jättekänslig mot lukter och tycker att många hundar luktar ganska illa. Men! Pudlar kan man bada så ofta man vill, det finns jättebra schampon och balsam numera. Dessutom kan man hålla sin pudel nerrakad, då går det ännu snabbare att bada den, man slipper nästan helt att borsta den (för då ryker det ju upp hårstrån, damm, pollen mm) plus att den drar med sig mindre skräp in.

Du behöver kontakta lite olika uppfödare, fråga hur valparnas föräldar är till sättet, om de är framåt, sociala, orädda, om de är skälliga, hur stora de är och vad de har bakåt. Man avlar ofta över storleksgränserna på de mindre pudlarna, toy-dvärg och dvärg-mellan, så det kan slå lite olika hur stora valparna blir. Som exempel är min Pixie liten nätt toy på 26,5 cm och hennes kullbror en rejäl dvärg på 32 cm (ser större ut).

Många mellan är runt 40 cm och under, men det finns större. Storpudlarna ligger oftare på 60 cm och över, det förekommer de som är lägre men det är inte så väldigt vanligt. Alltså är det ett storleksglapp där mellan mellanpudel och storpudel. Men det är bra driv i många mellan, jag vet ganska många som gått över från storpudel till mellanpudel Flört

Vill du ha tips om kennlar kan du  pm:a mig. Haka inte upp dig på färg på pudlarna bara, en bra hund har ingen färg brukar man säga Glad även om man såklart kan föredra mörka/ljusa osv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-01-26 20:27
#4

Tror verkligen du ska spana in denna ras lite närmare har du orken för en aktiv hund så kan jag varmt rek en mellanpudel jag tycker ofta puldar är aktiva sälskapshundar sen är det A och O hur man socialtränar sin hund. Får den från början vara med mycket åk på kurser,hundträffar mm mm så får du en stabilare pudel.Glöm inte lär in den offknappen det är något vi tränar en del på nu med våran nykommling som gärna går lätt upp i högvarv annars ;) Skulle jag välja mellan stor o mellan är det klart mellanpudel jag tycker ofta stora är lite stutsiga, nja det är smaksak o självklart är det ägaren med som styr Flört Ang allergi så tål sonen våra till 100% även goss o pussar så det funkar kanon. Flört

Hiro
2012-01-26 21:10
#5

Okej tack för alla jättebra svar! :)
Vi har en norrbottenspets här hema som HATAR att bade vi badar henne 1 ggr/år av renlighets skäl men annars så brukar hon ev doppa tassarna men längre går det inte :s
Jag gillar som sagt stora hundar men en mellan med några + cm för jag är inte intresserad av att tävla pga skulle alldirg orka hålla på med palsen ^^
Färgen är liite betydande för mig för jag vill hällst inte ha en vit av smak skäl :p
Har någon något tips på en bra uppfödare på mellanpudel som brukar få några + cm på valparna? :p någon kennel som brukar ha bra mentalitet och gärna lydnads/agility ev spår meriter? :)

PS gillar pudlar att bada tex i en sjö? :)

Amandla
2012-01-26 21:15
#6

Jag pm:ar dig några kennlar, vill inte ha reklam direkt i tråden Flört

Vissa pudlar gillar att bada i sjön, andra inte… det är individuellt, fast det påverkar nog vad man vänjer dem vid. De flesta jag känner som har pudlar ställer ut, då är väl kanske inte direkt bad i sjöar och diken nåt man uppmuntrar de första åren Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Hiro
2012-01-26 21:26
#7

Haha ok men efter som jag ej ska ställa ut så kan jag försöka vänja den altså men… haha hur vänjer man en hund att bada? c:    x:

Amandla
2012-01-26 21:29
#8

Seriösa pudeluppfödare börjar bada sina valpar redan innan dessa flyttat hemifrån, valparna badas, fönas, rakas på nos och tassar samt får päls och klor klippta, alltihop flera gånger. Sen fortsätter man på det spåret Flört Pudelklubben håller pälsvårdskurser på många orter över landet, så gå med där så får du veta när och om mycket annat i Pudelnytt, tidningen.

Om det var såna bad du menade, utomhus får man väl uppmuntra hunden att gå i vattnet på olika sätt! Leka med en boll, kasta nån pinne, gå i själv och locka på hunden. Du får säkert fler tips Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-26 21:44
#9

Okej tack :)
Vill gärna (haha upprepar ^^) ha en badglad hund för jag ällskar att bada och det är ju kul om hunden samtycker ^^

Hiro
2012-01-26 22:01
#10

Ja, just det ras stjukdommar!
Har hört att det är ögonstjukdommar & höft/led för de större har jag rätt? :o

Amandla
2012-01-26 22:07
#11

Ja, alla pudlar av de mindre storlekarna ska vara testade och fria eller ärftligt fria från prcd-a, annars får de inte reggas i SKK. Höftleder måste vara fria på de stora, det är inte obligatoriskt på mellan (än).

Många ögonlyser och kollar patella också på de mindre, även om det inte är obligatoriskt och eftersom du vill ha ett aktivt liv med din hund är det bra om så många släktingar bakåt som möjligt är fria från sånt. Legg Perthes är en sjukdom som dyker upp lite nu och då, finns en tråd om det här under sjukdomar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-26 22:14
#12

Okej tack för svar :)

Priset sägs ska vara ca 10 000kr är det rätt? om man ska börja spara ^^ hehe

Amandla
2012-01-26 22:17
#13

Nja, du får nog räkna med ett par tusenlappar till är jag rädd… iofs är jag mest insatt i toy-och dvärgpudlar och de kostar från 13000 och uppåt (de får oftast inte så många valpar) och de större kostar för det mesta mindre. Men inte alltid, det beror på härstamning och uppfödare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Hiro
2012-01-26 22:18
#14

Nu minns jag vad jag skulle fråga! :p
Jag gillar tikar men har tängt ha hunden på en skola (tlsm m mig då) och jag undrar vilket kön som är bäst?
Tikar löper men hanar vill till tikarna eller? :o

Måste logga ut nu men hoppas på många svar i morgon då jag loggar in :D

[Forest]
2012-01-26 22:20
#15

Du får räkna med runt den prislappen 10-14000kr beror på vilken kennel samt storlek Flört Glo inte blind vad du änd gör på prislappen utan du ska gå efter friskalinjer om du vill tävla :)

Amandla
2012-01-26 22:30
#16

Hanarna vill ju förstås till en löpande tik och kan vara klart påverkade av det, men tikarna å sin sida kan vara mer påverkade själva av sitt löp, både före, under och efter. Kastrera?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-27 07:25
#17

#16 Hm… kastrera vilken av dom?
Jag har hört att hanarna kan vara mer lyhörda utan tik samtidigt som tikarna går bättre ihop med andra hundar?
I mitt *vardagliga sociala liv* haha så är bara tikar förutom en schäfer hane…..

#15 Nejdå men det är ju bra att veta hur mycket man måste ha ungefär :)

Ketang
2012-01-27 08:14
#18

#11 Jag måste bara rätta en liten sak. För att inte TS senare ska bli rådvill. Man vill att hundarna ska vara PRA-prcd, hereditärt fri alltså vara A.

Det betyder att den inte bär på genen som kan ge avkommor PRA. MEN skulle en valp ha B är det ingen katastrof om man inte ska avla på hunden. B betyder att hunden bär på genen men kan inte själv utveckla sjukdommen.

Nu för tiden skickar man in ett blodprov (för många år sen skickade man till holland för att sen skickas vidare till england tror jag) vet inte hur det är nu om man kan skicka det via veterinär eller om det görs i sverige. Men då kostade det ett par tusen plus kostnaden för att veterinär tog blodprovet och frakt.

Amandla
2012-01-27 12:19
#20

#18 Exakt! Glömde att förtydliga det jag skrev, tack! Glad

Det är fortfarande Optigen som gäller när man ska gentesta, så proverna måste skickas dit. Tror inte att kostnaden är så hög längre däremot, dessutom har Optigen ofta s.k. clinics som ger ett lägre pris.

Men om man nu köper en pudel som man inte tänker avla på behöver man inte göra mer än att köpa en som är reggad i SKK, då vet man att den inte kommer att få PRA (eftersom föräldrarna måste vara testade/fria). Däremot finns det andra ögonsjukdomar som inte går att gentesta, så det är en fördel om föräldrarna är ögonlysta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Hiro
2012-01-27 14:24
#21

Okej tack för *tipsen ^^

Men vad skulle ni välja för kön på en mellan/stor pudel?
 :o

Amandla
2012-01-27 14:44
#22

Jag skulle välja en tik men det är bara för att jag redan har en tik som förhoppningsvis ska gå i avel medan hanen ska kastreras. Tror uppriktigt sagt inte att det spelar någon större roll vad du väljer!

Med kastrera? som jag skrev i #16 menar jag att kastrera den av hundarna som får problem vid löp. Det är därför min Albin ska kastreras, han blir helt väck när Pixie löper, kissar överallt och skäller på allt och alla, vaktar henne när vi går på promenader, äter dåligt osv. Pixie har inga problem när  hon löper, äter lite dåligt vid höglöp och månaden efter, annars ingen större skillnad mot hur hon är vanligtvis.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-01-27 15:19
#23

21, Smaksak men jag väljer mellanpudel om det är mellan dom 2. Flört

Kitten86
2012-01-27 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min pudel herre älskar att "bada" i snödrivor men är inte sååå hjärtligt förtjust att bada på riktigt, men duscha går bra Skrattande Har verkligen försökt att göra det roligt och fått honom att tycka det är roligt, men icke…

Han kan dock sträcka sig till att glida runt i poolen en varm sommardag och kyla ner magen…!! Se bild på min "badande" kille…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-27 15:53
#25

Tog du bort bilden, Kitten? Lägg in den igen, bry dig inte om ifall den krånglar för det gör det rent allmänt vad gäller bilder idag på hela ifokus Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-01-27 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tester igen då…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2012-01-27 15:59
#27

Hmmm, verkar inte vilja fungera… Skrikandes

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Amandla
2012-01-27 16:06
#28

Testa igen och igen och igen, jag har haft samma problem… men bilden kom in till slut.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
2012-01-27 16:12
#29

#20 Ja jag såg på klubbens hmesida att det är Optigen som gäller fortfarande. Bra att dom tagit tag i detta! Synd bara att vissa uppfödare gått ur klubben och skiter i testerna :-/ Men det är ju en annan femma. Köper man renrasigt kan man ju vara säker när det gäller just PRA.

Amandla
2012-01-27 16:15
#30

Menar du ögonlysning och patella? Ja, ansvaret övergår ju på det sättet på valpköparna som tyvärr inte alltid vet vad de bör kolla när de ska köpa valp. Många får lära sig den hårda vägen. Det vi kan göra är att informera om det vi vet och föregå med gott exempel så gott vi kan Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
2012-01-27 16:19
#31

#30 Jag menar PRA. Patella är så svårt för en valp kan ju få Patella utan att föräldrarna har det :-( Även om det inte är så vanligt.

Amandla
2012-01-27 16:26
#32

Okej, då är jag med.

Man är säkrare på många sätt om man köper en reggad pudel, inte minst att man då vet att ens pudel faktiskt är renrasig och att uppfödaren har regler att följa från SKK, som bland annat att tiken inte får hur många kullar som helst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-27 18:54
#33

Okej tack :)
Då får man se vad det blir ^^
Jag har hittat en bra uppfödare/kennel i samma sammhälle/*mini stad* som jag bor i och har sett dom (tror det är dom) flera ggr då jag ät ute och går ^^

Haha som ni märker har jag mycket frågor ^^
Kan man köpa agility hinder på Rusta? skulle vara kul att ha även om det inte är PRO hinder ^^

Ser just nu för tillfället ut som en svart mellanpudel :p
Förhoppnignsvis till sommarlovet eller senast till jul lovet då jag har mycket tid att ängna åt valpen och sådant ^^

Hiro
2012-01-28 22:06
#34

Jag skulle vilja ha en pudel som kan lära sig att fokusera på mig även fast det är störningsmoment tex andra hundar/djur/mäniskor…. det kan väl en pudel lära sig? :p haha ^^

Som ni kanske märker så ställer jag alla möjliga frågor för jag vill veta så mycket som möjligt :)

- Hur *svag i nacken* är en pudel? nobbsen här hemma har ca 40 cm på halsbandet hur tjock hals har en pudel?

- Blir det jättevarmt för en svart pudel på sommaren? även om man har nerklippt? :o

- Hur får man hunden att få still då man ska trimma/klippa? :o

- Ska man klippa/trimma eller bada först?

- Är dett ett MÅSTE med en hår fön? Eller kan man bara torka med handuk ev ligga i solen och torka på somrarna? :o

- Vad jag har sett så är pudlar i allmänhet lätta i kroppen? alså tex hoppa upp på något så ser det ut som dom bara typ flyger? ^^

- Hur många minusgrader klarar en mellanpudel av utan täcke? :o

Ja det var nog frågorna….. tackar för alla bra svar jag fått :]

Annons:
Amandla
2012-01-28 22:50
#35

Många frågor, men det finns svar på allt Skrattande Räkna dock med olika svar från olika medlemmar Flört

- En pudel är ofta mycket lättlärd och räknar kvickt ut vad den tjänar bäst på, så var beredd på att den lär sig "bra" saker lika kvickt som mindre bra.

- Kan tänka mig att en mellanpudel har nånstans runt 35 cm vid nacken, har den mycket päls tillkommer en del förstås.

- Det är väldigt individuellt hur en pudel tål värme, min första pudel Emil älskade sol och värme, medan Albin som jag har nu inte är lika förtjust, båda vita. En del gillar värme medan andra tycker det är jobbigare, precis som för människor.

- Man tränar valpen från det man får hem den, man vänjer den vid allt möjligt. Jag brukar ta min valp i knät flera gånger om dagen, lyfter på ett öra och pillar lite, tittar på tänderna, kanske skrapa lite med en nagel på en tand, petar på några klor, smeker valpen över ryggen och ända ut över svansen, tränar den på att kunna ligga på rygg i famnen. Ställer den också på ett bord (var noga med att valpen inte ska kunna halka eller ramla ner) och pysslar med den. Borstar ofta för att den ska lära sig, även om det inte behövs eftersom valppälsen för det mesta är lättskött. Korta stunder, ofta ofta ofta så lär den sig allt den behöver. Ge dig inte, låt inte valpen "vinna" för att den gnäller eller krånglar, utan gör något litet med den och sätt sedan ner den. Se till att det alltid är DU som har sista ordet.

- Man badar helst först innan man klipper, smutsig päls sliter på sax och klippmaskinens skär. Dessutom blir det ett snyggare resultat.

- Är din pudel kortklippt kan den mycket väl få soltorka på sommaren. Det kan vara bra att ha med en pudelkam (se pälsvårdsartikeln) och kamma den nån gång medan den torkar ifall den har lite mer päls på huvud, öron och svans för att undvika tovor.

- Pudlar är i allmänhet mycket smidiga och rörliga, helt riktigt!

- Det är med kyla som med värme, det är individuellt.

Fråga på du, det är bara kul att du är så intresserad! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-01-28 23:22
#36

Då kommer mina svar :)

- Hur *svag i nacken* är en pudel? Jag gissar oxå runt 30-35 beror lite på hur stor o vad för typ av mellanpudel det är.

- Blir det jättevarmt för en svart pudel på sommaren? även om man har nerklippt? Det är olika hundar rent allmänt ska inte vistas för länge för varmt, är vi iväg så väljer vi solställe där det även finns skugga hundarna får välja själva. Vi har även ett halft tält som man om det inte finns skugga på den badplatsen. Enja väljer halvsol hon blir snabbt varm o flåsar så går hon till skuggan.

- Hur får man hunden att få still då man ska trimma/klippa? 

Man lär sin hund som valp, jag har fått tränat ganska mycket med Enja när hon var liten. Vi träna stå på bordet lite varje dag med någon typ av pälspyssel, nu tjänar jag på detta hon står o jag kan vända på henne som jag tycker är bäst.

- Ska man klippa/trimma eller bada först? Man borstar först hunden så den inte har några tovor, sen badar man den sen efter det klipper/trimmar man den. (finns en bra artikel om detta)

- Är dett ett MÅSTE med en hår fön? Eller kan man bara torka med handuk ev ligga i solen och torka på somrarna? Enja badar ibland o hon har då fått självtorka är det varmt är det skönt att svalka sig o blöta pälsen håller henne svalare längre. Därimot fick jag alltid bada henne efter på kvällen eftersom hon hade långpäls så tova den sig snabbt annars.

- Vad jag har sett så är pudlar i allmänhet lätta i kroppen? alså tex hoppa upp på något så ser det ut som dom bara typ flyger? Smidiga är som, snabba med :)

- Hur många minusgrader klarar en mellanpudel av utan täcke?

Svår fråga jag har alltid täcke på Enja och Donna när det är kallare än -7 Donna är så spinkig så henne har jag på även vid -4. Min uppfödare har på Chess (mellanpudel) täcke oxå när de kryper ner i graderna vet inte exakta grader hon sätter på täcke. Men hon är noga med ha på täcke på dom, kall hund sträcker sig lätt o hon tävlar agility med sina därmed vill hon minska skadorna när de springer lösa. Därimot så är jag uppväxt med en mellanpudel o han hade aldrig på sig täcke men så var han inte nån hund som var ute längre stunder när det var -15 ute. Vi bode på landet så han gick ut o in lite som han ville, men vet att jag fick ofta öppna dörren då mamma var ute o skotta snö lite för länge enligt honom. Men hade jag haft våran hund som jag hade som barn hade han haft på sig täcke han oxå Flört

ms-mee
2012-01-29 00:30
#37

Ja, så bra svar så jag behöver inte säga något :) 
Men det där med kyla. Med päls klarar dom nog en del, så länge man håller sig i rörelse så håller man sig varm.

Men det är väldigt individuellt. Är det bara kyla man tänker på så åker täcken på här när det är -15 ungefär. Vi har en fryslort men det går bra så länge man rör sig. Den andra däremot älskar kyla och behöver egentligen inte täcke alls. Det är bara jag som tycker han ska ha det ibland :)
Om det blåser mycket är det en annan sak, då åker de på väldigt fort.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Hiro
2012-01-29 11:03
#38

Okej tack för alla svar :D Vet inte om jag kommer på så mycket mer….. Hm ja…… en fråga till………… hur jag ska göra? bara så ni vet är jag 14 år fyller 15 i sommar och jag bor hoss min mamma 2 veckor sedan oss min pappa 2 veckor osv året runt och kan en hund i allmänhet vänja sig vid det? För det kommer bli min hund och det är jag som kommer ta hand om han/hon osv och samt hur ska jag göra då valpen är liten? hos min pappa är det jag, min pappa, min pappas sambo och våran hund Tinja (nobs tik på 7år) och hos mamma är det jag och mamma men jag undrar om det är bättre att valpen får *flytta in* hos pappa där Tinja är så dom lär känna varandra eller…..? hur ska jag göra? jag kan stjälvklart bo 3-4v på samma ställe i början så valpen inte blir orolig men samtidigt är det väl bra att valpen får träffa så många som möjligt och får vara  i olka miljöer? Kanske en svår fråga? :o Tackar för alla svar/tips/förslag :D

Amandla
2012-01-29 13:20
#39

Om du bara klarar  att ha tillit och vara avslappnad så tror jag det går bra vilket som. Börja inte nojja över  att det inte är bra för din valp, för då känner den direkt att du är orolig och tror att något är fel. Det är sååå lätt att överföra "fel" sorts känslor till en hund. Så var dig själv, gör som du brukar! Tänk på att det är DU som är det viktigaste i din hunds liv.

När jag fick hem Pixie så var vi en vecka hemma hos mina föräldrar och passade huset (de var bortresta) och deras malle. Mina söner var med några dagar här och där, det var skolvecka. Jag åkte hem några gånger också och hade förstås valpen med mig. Det gick precis hur bra som helst Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-29 13:46
#40

Okej bra :)
Tänkte om valpen skulle börja känna sig osäker var den bodde eftersom den får 2 hem :o

Amandla
2012-01-29 14:10
#41

Som jag skrev, jag tror inte det är nån fara. Så länge det är du som tar hand om valpen så är det dig den tyr sig till.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Hiro
2012-01-29 14:32
#42

Okej som det är meningen alså :)

en ny fråga: Nobsen som vi har hos pappa hon har sin sovlpats under en trappa men hon ser ändå vad som händer i huset, jag skulja vilja ha valpens bädd i mitt rum (på övervåningen) men ändå ha en så hon/han kan ligga på en bädd brevid Tinja också (på nedervåningen) visst kan man ha 2? en för att sova och en för att ligga i på dagen typ? :o :)

Kitten86
2012-01-29 14:32
#43

Jag tror inte heller att det skulle vara något problem för din hund att lära sig mönstret i 2 veckor hos din mamma och sen 2 veckor hos din pappa. Se inga onödiga problem och det är ju din hund så det kommer ju att ha dig som en fast punkt.

Absolut kan du jobba med din pudel och att den har fokus på dig. Men sen kan den väldigt snabbt lära sig vad den tjänar bäst på och lär sig lika fort bra, som mindre bra, saker.

Min stora dvärgpudel har ca 30-35 cm i halsmått beroende på hur mycket päls han har. Men jag använder mig av inspänningsbara textilhalsband alt fast läderhalsband så det är inget problem att ändra beroende på…

Temperaturmässigt är väldigt individuellt. När min hund var yngre så gick ett par minusgrader bra så länge han var i rörelse. Nu använder han alltid täcke under vinterhalvåret, olika beroende på temperatur och vind. På kalla vår- och höstdagar brukar det bli en stickad tröja.

Min svarta dvärgpudel tycker inte att det är allt för jobbigt så länge han har tillgång till skugga och färskt vatten. Går ju att stoppa isbitar i så att det håller sig kallare längre alt. byta ut det oftare. Sen har jag pool hemma som mina hundar badar i ett par gånger om dagen de riktigt varma dagarna. Annars kan man ju skaffa en barnpool alt. duscha med trädgårdslangen.

Vad gäller trimmning etc så är det träning, träning, träning som gäller. Var tålmodig och låt träningen ta tid. Bli inte frustrerad..!!

vet inte om jag missade att svara på nått…..

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-29 14:35
#44

#42 Jadå, du kan ha flera bäddar åt din valp. Men räkna med att den kommer att hitta sina favoritställen och att det inte alls är säkert att det blir i en bädd Flört Mina hundar har en bädd i köket och en i mitt sovrum. Oftast sover de inne hos sönerna, ibland i sängarna och ibland på golvet. Pixie har en förkärlek för att krypa in under sängarna. När de sover hos mig ligger Albin i sängen och Pixie i bädden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-29 14:39
#45

Tack för svaret :)
Avundstjuk att du har en pol :3 Men en barnpol är ju enkelt att fixa eller en badbalja med sånahär gummigrejjer  så det inte blir halkigt :p

Vi lade nog in våra inlägg samtidigt så du hann nog inte se min fråga som jag ställde nyss :p

Kitten86
2012-01-29 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag har hundbäddar i både vardagsrummet och sovrummet, så visst kan man ha 2 st till en hund… Skrattande

Ja, pool e riktigt skönt!! Ska se om jag kan ladda upp bild nu, försökte ju tidigare men det ville sig inte då….!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Hiro
2012-01-29 14:44
#47

#44 oki :p men man får fixa något bra :p Tinja sover alltid i sin hundkorg dvs för att hon inte får vara på några möbler haha :) Hon har en trälåda (hemmagjord) som min farfar gjorde åt familjens förra nobbs Tinja ällskar den tillsammans med en nack-kudde som hon har och en hundfilt :) Jag tror att jag skulle köpa en ja… vet inte vad dom heter men det är typ skumgummi med läderöverdrag eller någonting sånt + filtar :)

Bara en lite allmän fråga; hur många koppel/halsband/selar osv har eran/era hundar? :9

Kitten86
2012-01-29 14:46
#48

#47

Du tänker nog på en biabädd Foten i munnen För att svar på din fråga, MASSOR!! Säkert 5-8 halsband, ett bilsele, ett vanligt sele och sen har jag ett flexikoppel och tre vanliga koppel… Sen är det ju även den del tröjor och annat oxå!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Hiro
2012-01-29 14:56
#49

Hahah okej Tinja har också massor ^^ gillar att ge henne nya saker hehe Oskyldig
Hon har ja….

2 selar en reflex
15 koppel
8 halsband
5 scharfar som jag stjälv har sytt
Ett täcke samt ett typ reflex täcke som jag också har gjort :p

Haha har också gjort ett par *benvärmare* för frambenen hadde lite att göra en dag ^^

Amandla
2012-01-29 16:28
#50

Mina hundar har inte så mycket i den vägen, jag är mer praktisk av mig plus att jag sällan hittar något jag tycker är fint OCH bra för pudlar, dvs inte skaver i pälsen. Även om Albin har en kort frisyr så vill jag inte ha hack i nackpälsen.

De har sådär två halsband var, Pixie har ett tunt som är överdraget med siden och ett med mink, båda delarna bara glider genom pälsen. Albin har en kedja och ett textilhalsband, som jag inte gillar men var tvungen att byta till det eftersom det är ställbart. Han har tagit sig loss ur kedjan ett par gånger och jag vill inte att han kommer på rymmen… han är en lite ängslig typ som lätt blir skrämd Rynkar på näsan

Koppel har de varsitt smalt läderkoppel, de är skönast att hålla i tycker jag, avskyr textil för de skaver så.

Albin har ett regntäcke som jag sytt själv, det har ett löstagbart varmt foder att sätta i vid behov.

Pixie har ett störtfult regntäcke som ska bytas ut och ett vintertäcke sytt av en babyjacka, rosa med små blommor på <3 Jag ska sy ett likadant regntäcke åt henne som Albin har, men "ska bara" en massa annat först.

Pixie är frusen av sig men jag vill inte ha stickade tröjor på henne för då tovar hennes lite fjösiga päls för mycket, och hon ställs ju ut så jag är rädd om den.

Varsin spårsele har de också som används då de spårar förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Hiro
2012-01-29 22:00
#51

Oki :p

Upp till toppen
Annons: