Annons:
Etikettfoder
Läst 11041 ggr
Amandla
1/26/12, 2:25 PM

Göra eget hundgodis

Har ni några bra recept på att göra eget hundgodis?

Jag brukar baka hundkex, det är väldigt enkelt Flört men det är ett ungefär-recept, jag gör aldrig lika och har inga exakta proportioner. Degen ska bli stadig, ungefär som pepparkaksdeg.

Först tar jag fram mixern, häller i något som smakar mycket som till exempel inkråm från en kyckling, lite leverpastej eller nån korvbit, kanske rens från en kasslerbit, behöver inte vara mycket alls men kanske en halv dl totalt.

Sen häller jag också i havregryn, dinkelmjöl, välj själv ur speceriskåpet men jag tar aldrig vanligt vete- eller rågmjöl, lite kokt ris eller potatis skulle säkert fungera fint, lite filmjölk, nån msk olja ibland. Vill man ha sprödare kex ska man ha i ett eller två ägg. Ibland varierar jag med att ha nån örtkrydda eller riven morot. Hitta på något eget! Men ingen lök eller vitlök, det är inte bra för hundar.

Kör ihop till en stadig smet, bre ut den ca ½ -1 cm tjockt (beroende på hur stor din pudel är) på ett bakplåtspapper, lägg på en plåt och grädda i 225 grader i ugnen kanske 10 minuter. Sänk ugnen till 75 grader. Låt kexsmeten svalna såpass att du kan dela den i lagom stora bitar för din hund, ställ in plåten igen i ugnen och låt stå så många timmar som behövs för att de ska bli så hårda du vill ha dem. Låt svalna, lägg i tät burk.

Mina hundar brukar få varsin kaka efter middagen, de vet precis när det är dags Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
ms-mee
1/26/12, 3:53 PM
#1

Men du kan ju inte lägga ut ett recept utan bild! SkrattandeOm inte annat var det ju smart, slipper massa mat gå till spillo :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Wisby9211
1/26/12, 3:56 PM
#2

Då ska jag köpa dinkelmjöl så fort jag blir frisk och testa :) hehe

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
1/26/12, 4:01 PM
#3

Haha, fast just nu är kexen helt slut! Ska göra en ny omgång, hoppas jag kommer ihåg att ta bilder då Flört

Man kan ju lägga i typ nästan vad som helst i matväg som smaksättare, nån matrest, fisk kanske eller fläskkotlettrens osv. Hundarna gillar allt Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
1/26/12, 4:02 PM
#4

Ska försöka komma ihåg och spara alla rester :D

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Wisby9211
1/26/12, 4:03 PM
#5

Hur länge håller kakorna sig fräscha? Alltså ät bara och inte mögliga? Hur ska man förvara dom? kylskåpet?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
1/26/12, 4:13 PM
#6

Torkar man dem bara ordentligt så håller de allt hyfsat länge, utan vidare två månader. Man kan förstås frysa dem om man vill vara säker.

Jag torkar dem så de blir så hårda som möjligt, dels för att de ska hålla sig men också för att jag tänker att det är bra för hundarnas tänder att få jobba.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Wisby9211
1/26/12, 4:14 PM
#7

Då ska jag göra lite kakor snart :D

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

wesdi
1/26/12, 9:16 PM
#8

Flört Vill du ha lite *bättre* mjöl, dvs glutenfritt som är bättre till hundar kan du prova bovetemjöl och/eller hirsmjöl. Bovete är egentligen en ört men används av de som inte tål gluten, ersätter vetemjölet då.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Amandla
1/26/12, 9:25 PM
#9

Precis, glömde skriva det! Sist tog jag det bästa av det jag hade hemma, det var dinkelmjölet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wisby9211
1/26/12, 9:52 PM
#10

okej, glutenfritt är bra alltså! :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

wesdi
1/27/12, 11:04 AM
#11

Ja ska man nu ge spannmål till hund så är det bättre att ge glutenfritt.

Råris är bättre än vanligt ris.

Glutenfria mjölsorter som är bra till hund (och människa så klart) är: Amarantmjöl, bovetemjöl, hirsmjöl … ööö finns nog fler. Rismjöl är nog också ett.

Vill man göra *hundgröt* så kan man då använda råris, bovete, hirs, quinoa.

Obs! När det gäller bovete och hirs (inte mjölformen utan krossat eller helt) så läs på förpackningarna. Båda ska sköljas i hett vatten innan det kokas. Båda innehåller ett ämne som kan verka irriterande, men sköljer man det i hett vatten först innan kokning så försvinner det ämnet. Å ris - det vet ni väl att det ska alltid sköljas i vatten först innan man kokar det.

Till hund ska det alltid kokas i minst dubbla mängden vatten (som rekommenderas) och minst dubbla längden (som rekommenderas).

Det råris jag använder ska kokas i 45 minuter, till  hundarna låter jag det koka i 60-70 minuter.

Jag råfodrar mina hundar (barfar) och ger dem ibland *hundgröt* en liten klick, för variation i nyttigheter.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
1/27/12, 11:08 AM
#12

Glömde en sak, quinoa bör också sköljas i hett vatten innan det kokas. Skalen innehåller ett bitterämne -därav att man bör skölja hel quinoa först innan man kokar det Flört

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Wisby9211
1/27/12, 1:20 PM
#13

Amandla: hur mycket mjöl, havregryn och olja har du i kakorna?

Köpte dinkelmjöl idag annars fanns det bara vanligt mjöl, sen köpte jag leverpastej och skinka :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Amandla
1/27/12, 1:25 PM
#14

Jag har inte i så himla mycket, testa med någon dl av varje först och kör ihop. Är degen lös så ha i lite till tills degen är stadig och går att trycka/kavla ut. Om du kavlar så ha bakplåtspapper emellan kaveln och degen, den fastnar annars.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wisby9211
1/27/12, 1:28 PM
#15

okej, men det ska jag testa!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

fidojunior
1/27/12, 5:14 PM
#16

Det enda hundgodiset som jag brukar göra själv är att torka blodpudding. Gjorde för några månader sedan tonfiskgodis och det älskade hundarna men det luktade inte så gott och så smulade det. Ska kika om jag har kvar receptet någonstans..

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

wesdi
1/27/12, 5:30 PM
#17

När det gäller gluten så kvittar det om ni använder vanligt vetemjöl eller dinkelmjöl. Båda innehåller gluten.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

fidojunior
1/27/12, 9:52 PM
#18

Kom på att jag hade receptet på tonfiskgodiset på bloggen så här är den http://olledittlilla.blogg.se/2011/october/stinkande-gott.html#comment

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Amandla
2/7/12, 1:02 PM
#19

Wisby, hur blev dina hundkex? Jag ska försöka få tummen ur idag och baka kex jag med, har en liten klatt med kassler i frysen som väntar. Kexburken är tom och den andra burken som vi har annat hundgodis är nästan nästan tom den också, så behovet finns.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
6/17/13, 10:24 PM
#20

Lyfter denna tråd lite grann.

Skulle vilja prova att baka hundkex, men vill nog ha lite bättre proportioner. Någon som antecknat något vid bak???

Annons:
Wisby9211
6/18/13, 11:50 AM
#21

Jag bakade och dom blev jätte fina men Disco dissade dom :P Han är så kräsen när det gäller godis, men grannens hund gillade dom så han fick dom :P haha

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Iyen]
6/19/13, 6:48 AM
#22

Jag lyckades NÄSTAN göra perfekta hundgodisar. VoH och lite bindemedel.. Tyvärr gjorde jag något som väldigt ofta händer mig. Glömde de i ugnen… Vart bara å slänga. Sedan köpte jag rent kött skuret i fina lagom tunna bitar (sjömansbiff?) …. Men tyvärr åt hundarna upp hela paketet innan jag han göra något kreativt med ett.. :)

Amandla
6/19/13, 10:33 AM
#23

#22 En digital timer är en mycket bra och prisvärd investering, även om den så skulle kosta en hundring eller två. Min timer har räddat hur många limpor, stekar, potatisklyftor och så vidare som helst 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
6/19/13, 10:35 AM
#24

#23 hihi jo visst vore det en bra idè 😛😃

MaritaBo
6/19/13, 9:07 PM
#25

Jag har en bit kassler i kylen så jag skulle gärna vilja testa. Men har bara dinkelflingor lite grann. Varför inte vetemjöl? Om man blandar med havregryn? Jag har bulgur och kan koka lite. Ris också…..

Åh, om jag hade lite proportioner att gå efter…. (alltid sådan att jag behöver ett recept första gången).

Men jag kanske ska bara tota ihop något och se hur det blir….?

Amandla
6/19/13, 9:18 PM
#26

Jodå, såklart du kan använda vetemjöl om du vill. Jag försöker undvika sånt så mycket som möjligt både till familjens och hundarnas mat. Men som lite snask emellanåt är det helt okej 😉

Om jag bara skulle låtsas att jag vet hur mycket jag brukar ta så skulle det nog bli ungefär så här:

1 dl gojsigt snask, som kassler då exempelvis

2 dl havregryn

2 dl dinkelmjöl

bara så mycket vatten att det blir en stadig deg… tänk på att kassler i sig är lite saftigt. 

Mixa först kassler, havregryn och dinkel till en finhackad massa, låt mixern gå och häll sakta i vattnet. När degen "går ihop" och börjar bli en klump är den klar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
6/20/13, 10:01 AM
#27

Jag gjorde faktiskt en sats hundkex/kakor igår kväll. Experimentera lite…

Kasslern såg inget fin ut så den bytte jag ut till:

80 g falukorv

50 g leverpastej

Kokade bulgur:

5 dl vatten, 1 buljongtärning, 3 dl bulgur (kokas 8-10 min)

Mixade allt i matberedaren och tillsatte 3 ägg, 2 dl dinkelflingor, 1 dl havregryn. En skvätt gräddfil (hade inte fil hemma) och lite olivolja.

Och så en liten riven morot.

Det blev en riktigt stadig smet som jag bredde ut på en plåt med bakplåtspapper. Hela plåten blev full.

Gräddade i ugnen 225 grader i ca 10 min, tog ut plåten och skar upp lagom stora bitar för småhundar. Ställde in den i ugnen igen och sänkte till 75 -100 grader och gräddade en stund till och sedan lät jag det vara kvar i ugnen för torkning med ugnsluckan på glänt. Rörde om lite då och då. Stängde av ugnen och det fick vara på eftervärmen och torkade klart bitarna nu på morgonen.

Mina hundar har fått smaka och de gillade det! :-) Även lille kräsna Zatang.

Så nu har jag gjort en sats och förstår grunden, så det blir säkert fler gånger jag gör godsaker till hundarna.

Annons:
MaritaBo
6/20/13, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Kom på att jag kan ju ta en bild och lägga in här. Bitarna är små, de ligger på en assiett och ser större ut än vad de är…

Amandla
6/20/13, 1:02 PM
#29

Duktig du är! 😃Jag har precis gjort en sats jag med, de är inne i ugnen och torkar. Jag tog också falukorv och morot, sen var det dinkelmjöl, havregryn och solrosfrön. Albin har fått smaka två kakor som inte var så hårda än, de slank ner men det gör ärligt talat nästan allting numera sen han blev kastrerad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/2/13, 11:26 PM
#30

puttar till för visa tråden 😎

rahl
10/9/13, 8:54 PM
#31

Vad gör jag för fel om alla dessa med mjöl (oavsett sort) smular jättemycket och det går inte att skära de i bitar då går allt sönder :/

Amandla
10/9/13, 9:13 PM
#32

För mycket mjöl skulle jag tippa på. Låt degen vara lite lösare, gärna aningen kletig och så strör du på _lite_ mjöl över degen när du ska trycka ut den på plåten, bara precis så mycket att inte allt fastnar på fingrarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
rahl
10/9/13, 9:38 PM
#33

Så den ska vara lite mer lös och sen lägger jag mjöl mellan två papper och kavlar? redan där hade tonfiskkex delat på sig (innehållet). jag vet inte hur jag gör fel :( jag kan torka kött men kan inte baka nåt med mjöl :(

Amandla
10/9/13, 9:43 PM
#34

Testa! 👍Det är det enda jag kan säga, jag använder sällan recept på bröd över huvud taget utan går på känn.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Tinsam
10/25/13, 4:45 PM
#35

Det mest populära godiset här är torkade kycklinghjärta. Jag har turen att ha en granngård som föder upp "långsamuppväxande" kravkycklingar. De slaktar hemma tre gånger om året och då köper jag hjärtan, halsar och lever för en spottstyver … Jag skivar hjärtanen tunnt och breder ut på plåt, torkar i ugn på 100 grader i 5-7 timmar (luckan lite på glänt). Tar ut, lägger hushållspapper på för att ta bort överflödig fukt. Frys in eller förvara i en burk i kylen. Tycker att det känns bra att veta att inga tillsatser eller socker finns i godiset …:-)

Pudelbus
10/26/13, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Har godis på gång just nu i ugnen. Slängde bara ihop lite grejor som var framme och över. Nötfärs, ett ägg plus skal och rivna morötter. "Skar"  lite rutor innan jag tjofsa in i ugnen. Så vi får väl se här om ett par timmar hur det blir 😉

JereMina
10/29/13, 1:52 AM
#37

Bar tips vad spännande att prova 🙂

wesdi
10/31/13, 8:26 AM
#38

Såg mitt gamla inlägg om råris… ändrar mig där. Man lär sig nytt hela tiden…
De lärda tvistar om råris - vitt ris (paraboield).
För hund anser fler att vitt ris är bättre, lättare att smälta.

Hundgodis - naturligt enkelt:
- torka kött, hjärta, lunga!

Jag har en svamptork där jag torkar kött, hjärta och lunga. Eller så gör jag *torkade burgare* (köttfärs och någon äggula).
Torkar på svag värme 40-45 grader eftersom jag vill ha kvar så mycket näring som möjligt i även godiset.

Allt torkat förvarar jag i frys, i portionspåsar. Tar fram efter behov.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: