Annons:
Etikettpälsvård
Läst 8095 ggr
Amandla
1/26/12, 2:11 PM

Pälsen full i snö

Har ni några knep för att slippa få era pudlar fulla i snö på vintern? Just nu är det minusgrader här och inte mycket snö alls, men jag minns förra vintern *fula ord*

Jag har ju små pudlar, Pixie är bara 26,5 cm hög och har mjuk päls som allt fastnar i. Albin är åtta cm högre och har en helt annan sorts päls som knappt blir blöt om det inte ösregnar, inte heller fastnar det mycket i den.

Overall vore ju bra, om jag nån gång kunde få tummen ur och sy en till Pix Flört Har ni några andra tips om hur man slipper få pudellusen full i snö?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Ketang
1/26/12, 3:28 PM
#1

Silicon spray körde jag på mina när dom var i fullpäls. Kommer dock inte ihåg var jag köpte det, men kolla på ex pudelparadiset om dom nu finns kvar.

Sen är ett annat tips som du säkert ändå gör. Det är att inte skölja ur balsamet vid bad så jätte noga. Det ska ju inte vara mycket balsam kvar, men ja, spola inte i evigheter.

patronsaint
1/26/12, 3:37 PM
#2

Finns det typ inte tassspray till hundar som skall förhindra snöklumpar i tass håret? Den måste ju funka lika bra till hela hunden tycker jag.

Du kanske kan prova Proffs shine sprej eller varför inte pälsglas till häst? För ett billigare allternativ?

I want to be like the patronsaint of reality.

Ketang
1/26/12, 3:49 PM
#3

#2 Jag har provat pälsglans till häst, men tycker inte pudelpälsen blev så bra med den. Men det kanske fungerar om man inte ska ställa ut sin hund och bara använda det till benen?

[Forest]
1/26/12, 10:12 PM
#4

nja denna iceoff eller vad man nu kan kalla den sprayen är inte direkt bra, tycker det sätter sig lätt ändå trots att jag spraya hundarna innan utgång så hjälpte inte det mycket iaf. Jag tror mer på sätta Benskydd eller föna hunden när man kommer in tar ganska lång tid att föna tyvärr men tyckt denna lösning vart den lättaste ändå Obestämd

Ketang
1/26/12, 10:37 PM
#5

#4 Spola av snön i duschen går mycket fortare än att föna :-)

[Forest]
1/26/12, 11:02 PM
#6

5 jo det gör jag men sen fönar jag efter med Flört

Annons:
wesdi
1/27/12, 10:06 AM
#7

Produkter innehållandes bl.a. silikon använder jag varken på mig själv eller på hundarna.

"Kamma lätt" fungerar för vissa, att ha i extra mycket balsam i benpäls kan också fungera….

Annars… spola av snöbollarna när ni kommer hem! Går fortast och är enklare än att försöka borsta bort. Om jag väljer att borsta bort, brukar jag göra det ute när snön fortfarande är kall… tycker det är enklare då.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Amandla
1/27/12, 12:12 PM
#8

Silikon aktar jag mig för också, Albins päls blev spröd och gick av efter några månader med the Stuff (borstspray).

Jag tycker värsta problemet med eventuella snöklumpar är att Pixie är ju så liten och blir såpass avkyld av dem. Så det måste nog bli en overall ändå. Trots allt är en liten toy mer känslig för väder och vind pga sin storlek, än vad de större pudlarna är. Den har mindre kropp som är närmare den kalla marken och inte klarar att hålla värmen lika länge menar jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/27/12, 3:20 PM
#9

8 då skulle jag köpa en overall men strulet är ju den att det ofta tovar sig som 17 när man har overall :S

Amandla
1/27/12, 3:34 PM
#10

Jo, fast jag måste nog välja tovig pudel framför nedkyld pudel Obestämd


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/27/12, 4:48 PM
#11

10 mjo man får göra det. Du hade väl någon hemsida som var bra en som sydde täcken o sånt hon kanske gör mer overall som är fodrad men annat matrial som inte tovar så lätt. Flört

Amandla
1/27/12, 4:49 PM
#12

Jo, fast jag syr nog hellre själv Glad Ska bara få tummer ur, du vet…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/27/12, 5:03 PM
#13

12, jag är kass på sy, annars finns det ju massor man kan göra själv. Hoppas tummen lossnar snart Flört

Annons:
småkryp
4/2/12, 7:57 PM
#14

En tom Big Pack-låda precis innanför dörren. Där hamnar de största snökockorna direkt när vi kommer in. Nu på våren blir det också endel småpinnar, taggbuskar, mm, och i sommar blir det de förb…e fröna som fastnar i pälsen.

En annan sak som jag försöker med, är att lära Laica kommandot "Skaka". Varje gång hon skakar sig spontant, så säger jag "skaka" och berömmer henne. Hon skakar inte alltid, men ganska ofta. Jag tror att hon vet vad jag menar, men hon tycker kanske inte alltid att det behövs.

Det underlättar ganska mycket om hon skakar av sig snöflingor utanför innan de hinner smälta. Även endel skräp som löv och frön lämnas utanför.

Upp till toppen
Annons: