Annons:
Etikettfoder
Läst 22881 ggr
[Forest]
2012-01-05 10:13

Pudel kräsen i maten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ganska vanlig att man hör att just pudel är så kräsen i maten. Jag har själv en superkräsen pudel, hon kan verkligen matvägra i veckor. Hur är det med era pudlar? Har du kommit på en lösning på foderbiten så att den äter hyffsat bra trots att den skulle vart i ickeätande period.

Annons:
[Forest]
2012-01-05 10:16
#1

Nu har vi kommit till en brytning tycker jag, hon äter färskfoder o torrfoder till frukost detta genom arbeta för maten. Detta funkar bra för vi har hund nr 2 så det är lite snålheten som hjälpte oss.  Har ni bra tips o ge? behöver man 10 olika torrfoder för att få kräsen pudel att äta?

Kitten86
2012-01-05 11:24
#2

Min pudel var så smal så man knappt ville ta med han bland folk förut. Han har också alltid varit mycket matkräsen, det var inte förens han var i 4-5 års åldern som jag hittade ett foder som han åt bättre av. Men än i denna dag måste jag variera foder lite då och då eller smak för att göra det roligare.

Annars ett trick som alltid fungerat på Zalo är att servera maten i en foderboll/kub då far han iväg och tycker att det är jättekul!!

RC Poodle har min hund alltid ätit bra. Det absolut bästa fodret som min hund aldrig tröttnat på är Specific Active (köps hos vet men slutat säljas av mina lokala veterinärer). Annars Taste Of Wild och Acana. Men man har ju blivit van vid detta foderkrångel.

Idag äter miina hundar Acana, byter smak efter ett par säckar för att liva till det lite och ibland serveras maten i foderboll/kub för att göra det roligare Skrattande

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-01-05 11:44
#3

2 jag har orijen och taste of vild köpte test då den var billig o enja ville inte veta av orijen längre :P men samma visa på taste. Men när vi börja med nordic sp+ så har hon ätit varje dag otrolig en hel burgare (1halv morgon 1 halv eftermidd/kväll) o efter Donna kom så smaka visst torrfoder rätt okej Flört

Amandla
2012-01-05 13:58
#4

Min första pudel Emil var en matvägrare i långa perioder. Tyvärr hade han problem med magen, fick magkatarr tidigt och en gång början på blödande magsår. Detta gjorde att jag var tvungen att ge honom medicin mot magkatarren, veterinären skrev ut Zantac. Det tog någon dag innan det hjälpte, jag fick tvångsmata Emil ett par gånger men oftast började han äta själv efter några tuggor. Symptom på magkatarr är att hunden spyr upp galla (gul vätska) och/eller hänger på armbågarna med rumpan upp. Om avföringen blir mycket mörk eller svart kan det tyda på blödning i magslemhinnan, då måste man kontakta veterinär snarast.

Albin åt sisådär tills han var tre och ett halvt år ungefär, då var han ensam hund ett par månader och sen kom Pixie. Då fick han aptit och har ätit bra sedan dess. Nu när han dessutom har ett kemiskt kastreringschip skulle han kunna äta hur mycket som helst och har blivit lite väl tung, så jag har minskat på hans portioner.

Pixie äter nästannästan alltid väldigt bra, förutom när hon precis löpt. Den här veckan har hon ätit sammanlagt runt en normalportion Förvånad men jag vet att det vänder snart. Om hon inte ätit något alls på ungefär två dygn så stoppar jag i henne några teskedar mat, vill inte att hon ska drabbas av magkatarr.

Mina hundar får Vom og Hundemat, ett fruset färskfoder. De älskar det, det har väldigt bra näringsinnehåll och hyfsat pris. Jag varierar det med torrfoder, Standardt Extra, Acana, Orijen. Jag väljer foder som innehåller så mycket kött som möjligt och helst ingen spannmål alls eftersom jag tror att hunden mår bäst på det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-01-05 18:40
#5

En bra sak är oxå ta upp är att man kollar halsen så inte det är halsmandlarna som strular många (inte bara pudlar) kan få problem med detta och då äter de väldigt dåligt eller inget alls.

4 skönt att han äter bra nu och att han har fått bukt på magkatarren det är inte roligt. Var det oxå lite stressrelaterat?

Amandla
2012-01-05 18:50
#6

Ja halsmandlarna har du helt rätt i Forest! Emil hade förstås problem med dem också… men efter att de togs bort mådde han bättre ett tag i alla fall.

Det var Emil som hade magkatarr, Albin har inte haft såna problem tack och lov. Med Emil verkar det mer ha varit hans kropp som hade dåligt immunförsvar, han hade det ena medicinska problemet efter det andra, vi var hos vetten tjugo gånger på fem år, förutom vanliga vaccinationer och hälsokontroll sm ögonlysning och patellaundersökning.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-01-05 18:51
#7

6 aha då är jag med :)

ms-mee
2012-01-05 22:01
#8

Matvägrande hund? Ooja. Lilla Hubert tycker inte om att äta. Men jag tror inte det beror på att han "har tröttnat", för bjuder man på annat  foder vill han inte äta heller.
Han kan matvägra flera dagar och man riktigt hör hur magen skriker.

Pojkarna får nu Acana och för att få Hubert att äta måste han vara riktigt trött, inte i skallen utan kroppen. Efter en riktig springtur brukar han äta. Annars brukar jag bara slänga i en klick smör eller ett ägg, då tvekar han inte en sekund! :)
De flesta kvällarna brukar petflaskan komma fram och han får leka med maten, det är dom flesta gånger en riktig höjdare :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
2012-01-05 22:06
#9

8  man får någ vara ganska påhittig oxå med kräsen hund Flört Det där med arbeta för maten har funkat lite här med. Maten smakar så mycket bättre på en gräsmatta bara den saken kan man fundera lite på Flört

ms-mee
2012-01-05 22:15
#10

#9 På gräsmattan slängde jag alltid ut på morgonen förut. La maten i blöt innan vi gick ut så den var klar tills vi kom in, så fick de frukost ute. Lite hjärngympa på samma gång ju, det är alltid bra :) I blöt för att de struntade i kottarna när de var torra. Dom ville ha dom slemmiga utanpå :P

Men det var längesen jag slutade med det. De åt mindre och mindre och ville inte leta efter maten. Så det vart alldens för mycket slös.
Väldigt trist då det funkade så bra

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

fredrikaa
2012-01-07 21:31
#11

Min pudel är ett matvrak (storpudel!) Min lilla dvärgpudel är inte så stor i maten men han börjar bli bättre! :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[Forest]
2012-01-07 23:49
#12

10, nu ger jag färskis så jag kastar inte ut heller nån mat Flört  Men ibland tar jag med mig lite torrisar i fickan o har som belöning (funkar i snålhet att äta) så är det kvar som det var idag så kasta jag ut lite 2 dammsugare gick loss på nysnön Flört  Tror inte det finns en bit kvar imorgon heller då grannenshund gillar deras torrfoder o glömde mina någon så lär de vara hittade sen Flört

11, det är skönt om de kan äta iaf halvskapligt ändå.

[Forest]
2012-01-08 10:40
#13

Har nu sett att det finns att köpa VoH vissligen en liten bitifrån oss men vi brukar köpa foder så det räcker 1,5 månad.  Har hört så mycket bra nu om detta foder, är annars jätte glad över nordic burgare smidigt som 17 ta fram varsin dela så de får halva förmidd o halva kvällen. Blodiga o fina. Flört

4 VoH  hur är fodret säljs det bara i korvar? minsta korven är? och priset detta har jag inte sett alls.

Annons:
Amandla
2012-01-08 12:14
#14

# 13 Vom og Hundemat kan du läsa om här: http://www.vomoghundemat.se/

Priset hos min återförsäljare är 17 kr/500 g.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2012-01-08 13:08
#15

#12 Haha! Ja, när våra inte åt upp brukade grannens hund komma och städa här också :P

Men jag gav ju Klass färskfoder till Hubert innan. Klass för att det är det enda som går att få tag på här då vi inte har bil.
Var ju dock tvungen att sluta med det då han inte slutade gå upp i vikt efter kastreringen :/ Fast! även med Klass kunde han matvägra ibland :P Han är väldigt knepig den killen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

wesdi
2012-01-08 18:58
#16

Flört Mjo jämför jag pudeln med jaktcockern så är storpuden kräsen…

Jag råfodrar mina hundar (barfar är ett annat ord) och storpudeln är lite kräsen här…. rå lever ska helst vara i färsform, kycklinghalsar är sisådär, rå fisk gillar han inte (gör inte cockern heller så det blir olja istället för att få de värdefulla omega-oljorna).

Cockern… äter allt - inte alls lika kräsen på matens form så att säga.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Siggebus
2012-03-24 00:05
#17

Något gammal tråd men strunt samma :)

Jag är van vid stora, glupska hundar som schäfer och Labrador - har haft några sådana genom åren. Tungan ute

Det tog ca tre sekunder, sedan man satt ner maten på golvet och sagt "varsågod", tills skålen var tom.

Sen ville dottern ha en pudel som hon sparade ihop till själv och in kom ett litet svart garnnystan som försiktigt närmade sig matskålen, nosade, sniffade och puttade lite på bitarna innan han försiktigt började äta Glad

När det var dags för valpkurs och man skulle ha lite godbitar för att förstärka träningen - ha ha  - ja det gick inte så bra! Godbiten ska ju komma i rätt ögonblick men Sigge-pudel skulle ju först lukta riktigt noga på den och helst från marken. Efter en grundlig undersökning tuggade han den i sig men såg ut som om han egentligen inte ville ha den Obestämd

Och sen ska vi väl inte tala om HUR han ibland äter från sin matskål!

Han tar EN bit i munnen - bär ut den ända ut i hallen - lägger den på mattan där och äter den sedan där. Sedan tillbaka till skålen igen, hämtar en ny bit, ut i hallen osv osv… HELT knäppt!

Han äter inte vad som helst och definitivt inte den mat jag vill han ska äta med tanke på näringsvärde etc.

Torrfoder kan han äta ett tag men till slut vägrar han och jag måste i så fall byta. Ett tag var han så mager att jag faktiskt skämdes för att gå ut med honom Rynkar på näsan

Han är undersökt, har inga fel på tänder, mandlar, mage, tarmar eller något. Han fick specielmat från vet men det smakade han inte ens på.

Så efter mycket desperat testande hit och dit så äter han nu VOV burkmat på kvällen och på morgonen äter han Frolic kyckling.

Ingen av dessa sorter är vad jag egentligen tycker är bra hundmat men ingenting annat funkar och han har gått upp i vikt.

Generellt innehåller de flesta sorter bl a alldeles för lite protein etc och alldeles för mycket spannmål och annat skit som man fyllt ut med för att hålla tillverkningskostnaderna nere och både VOV samt Frolic tillhör dem även om Frolic är något bättre.

[Forest]
2012-03-24 00:29
#18

17, Jag starta tråden :) Och jag kan säga ett när Enja kom i sitt andra löp så var det som vända på en hand. Nu äter hon sin mat, visst det säger inte smack tom skål på 3 sek men hon äter iaf sin mat. jag har hittat 2 torrfoder som får godkändt enligt henne och det är orijen och taste oft the wild men jag ger annat oxå färskfoder VoH ger hon stark + oxå sen övrig råkost som kyckling den toppar någ listan.

Donna när hon kom var verkligen släng i dig all mat, sen kass mage pga slängde i sig maten. :S Så henne fick vi ge små portioner mat nu är hon som Enja äter lugnt o fint o gillar det Enja gillar.

Godisfavoriter här är torkadlever som jag gjor själv, ibland när vi ska toppa på kursen ofta vid avslutningen sist var det agility då vart det kokt lever smaskens det tyckte de övriga hundarna på kursen oxå att jag var den mest intresanta personen de mött. Kokt ktyckling går oxå bra, sen är det si o så med ungstorkad blodpuding.

Vissa hundar gillar lekaker som belöning de kan gå över eld för att få lekaken :) Mina är inte av den typen men jag kan arbeta bra o belöna med vissa lekaker som jag bara har till träning :)

ms-mee
2012-03-24 18:26
#19

#17 Haha! Så gjorde Maja också, storpudeln vi hade på foder. Började alltid måltiden med att gå ut med EN kotte i hallen. Elvis tyckte det var jättebra då han fick smaka av hennes mat Tungan ute

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Kitten86
2012-03-24 20:08
#20

#17
Hahaha, snacka om att jag känner igen min gammelman i din beskrivning av Sigge Skrattande När han var unghund så var han också sådär, åt inte vad som hellst, tog inte emot från vem som hellst. Och det som gick ner absolut bäst var mjukmat!! Men han jorde också så att han tog en bit och gick iväg, åt upp den och sen tillbaka till skålen! Eller så kunde han äta en kula, gå ett varv runt bordet (hade skålen nära bordet), äta en kula, gå ett varv runt bordet osv Foten i munnen

Vad har du testat för torrfoder?
Något som min iaf slängde i sig från första stund var RC Poodle (även om han idag äter Acana som också går ner riktigt bra!). Med en pudel får man testa sig runt i torrfoderdjungeln och se vad som passar just din herre bäst…

För just en kräsen pudel kan jag rekomendera RC Poodle. Vill du istället ha spannmålsfritt så kan jag rekomendera Acana, finns i olika smaker!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Siggebus
2012-03-24 20:56
#21

#20

Jösses -jag har kört många olika torrfoder,både kända och okända - billiga och dyra men det slutar alltid likadant - dvs han slutar till slut att äta det.

Har talat med åtskilliga hundmatsåterförsäljare som rekommenderat det ena fodret efter det andra och jag tror säkert det var utmärkta foder många av dem. Men vad hjälper det med en sådan liten finsmakare? Tungan ute

Sigge fyller 10 år i sommar och nu har det funkat ganska länge med en kombination av Frolic kycklingsmak samt VOV burkmat så för tillfället vill jag inte byta igen Glad

wintermynta
2012-03-25 12:16
#22

Gusten kan verkligen konsten att matvägra. Vi har gått igenom dom flesta torrfodervarianterna. Provat VoH, vanlig människomat . blandat torrt med blött.
Provat att ta ut honom på låånga promender innan maten osv. Det vi har lärt oss är att vill han inte äta eller maten inte passar så låter han bli och det kan gå dagar av vägran. Vi har ännu inte hittat nån lösning och periodvis är han så smal att jag skäms att ta ut honom.

Siggebus
2012-03-25 12:48
#23

#22 " periodvis är han så smal att jag skäms att ta ut honom"

Usch ja, känner igen det där - så var det för oss när han var yngre.

Tur man har en hund som man kan bestämma tjockleken på pälsen på Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Kitten86
2012-03-26 12:31
#25

#21
Nej, vet hur det känns då även min herre en period åt "sämre" foder då det var det enda han åt också. Jag har själv ibland fått köra varannan-påse- metoden dvs variera mellan två foder som jag vet han äter så att han inte hann tröttna… En sätt att lura min hund till att äta bättre var, och är, att servera torrfodret i en foder/aktivitets boll (eller kub) vilket gör att han kämpar på tills det är slut. Han bara ÄLSKAR sin foderboll, och foderkub.

Din herre är ju liten än. Min började nog inte äta konstant bra av ett och samma foder förrens han var i 4-5 års åldern. Var riktigt smal men tack och lov har pudeln mycket päls så det gick ju att låta det växa ut och klippa till det så han såg bra ut…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-03-26 21:15
#26

22, det där låter som Enja hon var asmager periodvid pga matvägran oxå jätte trist. Hoppas att han växer ur detta för det är ganska jobbigt, märgben om han tål det så kan jag rek ge det det är mycket fett i märgen. Kyckling+ skinn är oxå bra skinnet är ju rent fett oxå jag ger en del extra fett idag till Donna som är spinkig men hon äter mycket men verkar inte fastna på henne. Normal bajs men bajsar 4 gånger per dag då jag ger henne lite extra :) Så ut kommer det även den vägen Flört

wesdi
2012-03-28 09:29
#27

Flört Dieselråttan är inte så kräsen av sig längre när det gäller rå lever!

Jag tröttnade på att mala levern åt honom, skar den i bitar så som cockern får och … Diesel åt, om än helst ur min hand… ok gärna bara jag slapp mala levern.

Å härom dagen *glömde* jag av mig och gav levern direkt i matskålen även till Diesel… å han glufsade i sig levern!

Hejja…. tog några år men skam den som ger sig Flört

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
[Forest]
2012-03-28 19:21
#28

27 skönt att han kan äta nu oxå levern normalt nu :) ge barf är det ultimata har tyvärr väldigt svårt för hantera all kött o framförallt inälver. Räcker med att jag köper det så får mamma koka lever så de får lite gottis torkar gör jag själv men tärnar dom gör mamma SkämsFlört

Upp till toppen
Annons: