Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 9482 ggr
Kitten86
2012-01-02 21:31

Epilepsi på pudel

Pudeln som ras har ju vissa sjukdommar som förknippas med dem. Men en sjukdom som på något vis inte direkt associeras med rasen är epilepsi men som ändå verkar vara vanligt inom rasen, oavsett storlek.

Har din pudel, eller en pudel du haft, epilepsi? Vilken ålder visade sig första anfallet isåfall och medicineras/des din hund? Eller du kanske känner till en pudel som har EP?

Min pudelherre har EP och fick sitt första anfall vid ca 12 veckors ålder. Sen ca 4 års ålder går han på ständig medicinering och mår jättebra med det!! Det enda som krävs utöver medicinen är en årlig kontroll via blodprov.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Amandla
2012-01-03 23:19
#1

På Facebook finns en grupp du kan gå med i, där finns info bland annat om epilepsi. https://www.facebook.com/groups/222210171182312/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
2012-01-04 15:22
#2

Min storpudel fick EP när han var runt 3år. Han fick inga "vanliga" krampanfall utan vinglade mest runt. Första anfallet han fick föll han ihop och slutade att andas helt. Det var riktigt skrämmande! Men han fick anfallen ganska sällan så han fick aldrig någon medicin mer än stesolid som jag gav vid anfallet då.

Kitten86
2012-01-04 20:05
#3

#1
Tack för tipset, men kan bli svårt då jag inte har facebook!

#2
Oj, vad läskigt! Jobbigt när hunden får ett typ av anfall som man i princip inte kan göra något åt….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: