Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 14526 ggr
Beckibus
1/2/12, 8:32 PM

Funderar på Pudel..

Hej!

Jag har funderat på att skaffa pudel nu ett tag. Det är ju en härlig ras osv med mkt charm.. Men jag har lite frågor och funderingar kring pudlar..

Vilket foder skulle ni rekomendera? Det är ju en aktiv ras som behöver bra mat för att kunna hålla igång, men det är ju det att pudlar är väldigt kräsen ras, jag vet att det är olika från individ till individ men vilket foder äter din/a pudel/lar, vad tycker de om de?

Vilken kennel skulle ni rekomendera..? Funderar på en ovanlig färg som black and tan, där vet jag en super bra kennel osv. Men skulle vara roligt om ni kunde rekomendera andra bra kennlar?

Hur skulle ni träna hunden för att vara framåt?

Hoppas att det går att läsa det här nu är lite trött så det blir lite konstigt ;) Eller det blir det ju även om jag är klarvaken med ;)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Annons:
Wisby9211
1/2/12, 8:54 PM
#1

Jag använder inte nån speciell mat hela tiden då min pudel inte gillar att äta samma mat en längre tid så vi brukar variera fodret och byta när vi ser att han inte vill ha det gammla fodret längre. så vi brukar ge, hills. RC, Doggy och ibland lite burkmat, ska dock börja med färskfoder!

Jag köpte min pudel från en uppfödare som heter Kaseth's som befann sig på gotland men flyttade till stockholm, har inte köpt från nån annan så jag kan bara rekommendera dom!

När det gäller träning så ser jag mest att man går valpkurser och har bra hjälp från uppfödaren. För att få hunden framåt och positiv så har vi mest varit mycket på nya platser. Ökat hundens självförtroende och bara älskat hunden!

Hoppas du hittar en pudel ! Lycka till!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Beckibus
1/2/12, 8:58 PM
#2

#1 Tack tack! Det blev ngt att komma ihåg om jag ngn skaffar en..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
1/2/12, 9:00 PM
#3

Håller med #1 om att det ibland kan vara svårt att hålla sig till ett foder då pudeln tillsynes "tröttnar" på sitt foder och kräver omväxling.

Bäst och längst har min pudel iaf ätit Specific Active, köps via veterinär. Passar ju utmärkt med sin innehåll till den aktiva pudeln Foten i munnen

Tycker verkligen att du kan satsa på en B&T, roligt att ha en hund som inte många andra har…!!

Kolla annars på pudelklubbens hemsida. Beror ju mycket på vilken storlek du är intresserad av. Välj sen "köpa pudel" och sen den storlek du önskar.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Beckibus
1/2/12, 9:04 PM
#4

Jag kan ju tillägga att jag vill ha en mellan´/stor dvärg helst mellan!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
1/2/12, 9:11 PM
#5

jag ger nordic sp+ färskofder utöver det har jag 2 olika torrfoder orijen o vild of teast. trorrfoder äter dom itne alls som foder men jag har köpt det o iband andvänder jag det för lite arbete o då kan de äta :) Jag hoppas att de äter detta en bra tid utöver det ger jag rå-kost typ kycklingklubba.

Jag var inne på en back and tand pudel jag tror de är på G och hoppas verkligen färgen blir godkänd. Jag är helnöjd med kennel som Enja är ifrån del så är ägaren kunning utbildad o arbetar med sina pudlar tips får man drösvis därifrån. http://vovve.info/emoeke/Varaagilitypudlar.htm 

Skulle jag leta pudel skulle jag höra med henne om annan kenneltips dels vet hon lite vad som jag anser bra att veta oxå, hon kan veta vad som andra avlar på. Tips är att väl en som inte avlar på för korta ryggar har bra svanshållning o bra ben.  Självklart ska de följa rastypsiska testerna o vara ua på dessa tester eller 0 som det står.

Amandla
1/2/12, 9:19 PM
#6

Mina två får Vom og Hundemat, ett fruset färskfoder. De älskar det, det är mycket bra innehåll med högt näringsvärde, innehåller inget spannmål och är hyfsat närproducerat (Norge). Prisläget funkar för mig, min dvärg och toy äter för ca 300 kr/månad. '

Min första lilla pudel hade många olika slags problem, bland annat med magen. Han hade magkatarr nästan från start, och en gång början på blödande magsår. På grund av detta var jag tvungen att lära mig en del om hundfoder, och har med hjälp av det kommit fram till nämnda foder.

Vad vill du # 0 Beckibus göra med din pudel? Vill du ha en aktiv träningskompis eller mer lugnare sällskapshund?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kitten86
1/2/12, 9:20 PM
#7

Har själv koll på B&T kennlarna bobbysock's och krulltott's. Bobbysocks ställer ut sina hundar och tror även att krulltott's har gjort det med några. Hälsotestar på alla vis gör de båda två.

Som det låter så är det ju iaf under diskussion att B&T ska bli en godkänd färg, och det skulle ju vara jättekul! Är ju enormt populär i tyskland bl.a likväl som harlequin.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
1/2/12, 9:25 PM
#8

Njae, skulle nog inte vilja säga att det verkar som att b&t och övriga flerfärgade varianter skulle ha chans att bli godkända färger i Sverige, inte att döma av det jag hört från personer som sitter i styrelserna i Pudelklubbens avdelningar. Litar på att de vet mer än vad jag gör…

Registrerade i SKK kommer valparna att bli om deras föräldrar är det, men färgen kommer att kryssas i som icke godkänd.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/2/12, 9:33 PM
#9

7, då det är icke godkänd färg så vet jag inte riktigt hur det är med skk-reggningen på svenskakennlar. Du får inte regga in i skk-om du avlar på back and tanpudlar här, men därimot kan man ta in en o därmed omregga den då den redan har en stamtavla från sitt hemland typ tyskland. Jag hängde inte riktigt med i detta då jag pratade just om detta med 3 andra pudeluppfödare, det var något iaf om att man inte får regga in svenskfödda som är avlade från b&t pudlar. därmed strök jag bort hitta en svensk b&t och vill man ha en med finare färg mm så tror jag man ska titta lite över gränserna. Flört  Jag ska ta reda på lite mer om detta, för jag själv vart väldigt intreserad av detta. Glad

Kitten86
1/2/12, 9:37 PM
#10

De kennlar jag pratat med har ju hundar som är importerade från tyskland och deras avkommor som föds i sverige bli inreggade i skk dock med "otillåten färg". Tänkte du på svenskfödda hundar av annan färg som av slump får b&t valpar att dessa inte får reggas? INget jag hört iaf.

Båda kennlarna jag tittat på har, enligt mig, fina b&t med klar/tydlig tan teckning och skarp/ mörk svart.

Men visst, annars får man nog tänka utanför Sverige om man vill ha en b&t pudel.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
1/2/12, 9:39 PM
#11

Jo du får visst regga felfärgade valpar - förutsatt att föräldrarna är SKK-registrerade. Det vet jag flera uppfödare som gjort. Det är inte samma sak att avla fram "fel" färg som att avla på sjuka hundar, det finns det stränga regler mot.

Om man importerar en hund från annat land så måste den vara reggad i en klubb som är med i FCI (den internationella övergripande kennelklubben), annars går det inte att få in den i SKK´s stamböcker.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
1/2/12, 9:40 PM
#12

#11
Jo, självklart. Det förstod jag, annars kan ju inte hunden omreggas i Sverige… Okej , då måste jag ha missuppfattat #9's inlägg!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
1/2/12, 9:43 PM
#13

Det är väldigt lätt att röra ihop det, eftersom det är ganska krångliga (minst sagt) bestämmelser. Kanhända att jag missat något, vore inte förvånad Tungan ute men just det där vet jag stämmer eftersom jag stod bredvid en känd uppfödare i Pudelklubbens monter på Stockholm Hundmässa nu senast, han fick frågan om hur man omreggar en importerad hund.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
1/2/12, 9:57 PM
#14

11, aha hmm måste ta mig ett samtal till om detta med dom jag prata med :)  men hur är det om jag nu föder upp dessa "felfärgade" pudlar får jag vara med i svenskapudelklubben för jag kan ha blandat i hop det där med, pga lite hörselskada så orkar jag ibland inte med allt svammel o det var heldag på en utställning Flört

Amandla
1/2/12, 10:02 PM
#15

Ja du får vara medlem, även om du så föder upp oreggade korsningshundar men du åtar dig att följa SPK´s och SKK´s reglemente vad gäller skötsel av hundar. Jag har kopierat följande från SPK´s stadgar:

§ 3 Medlemskap

Enskild person kan bli medlem i Svenska Pudelklubben och blir därmed medlem i en avdelning. Styrelsen beviljar medlemskap. Beslutet om medlemskap kan inom ett år upphävas av SKK.

Ungdomsmedlem är medlem som ansluter sig genom Sveriges Hundungdom. Ungdomsmedlem har samma rättigheter och skyldigheter som fullbetalande medlem. Varje medlem har rösträtt från det år under vilket han/hon fyller 16 år.

Fullmäktige kan, efter förslag från styrelsen, kalla den som på ett förtjänstfullt sätt främjat klubbens syften till hedersmedlem.

Medlemskap upphör om medlem begär utträde, om medlem underlåter att betala föreskriven medlemsavgift eller blir utesluten ur någon del av SKK-organisationen i enlighet med SKKs stadgar. Medlem som uteslutits kan inte åter antas som medlem utan tillstyrkan från SKKs Disciplinnämnd.

Medlem skall följa klubbens stadgar, utfärdade bestämmelser och föreskrifter. Medlem skall också i enlighet med beprövad erfarenhet vårda de hundar han/hon har tillsyn över, så att någon befogad anmärkning mot hundhållningen inte kan göras av behörigt kontrollorgan. Medlem som bedriver uppfödning och försäljning av hundar eller mottager hundar till inackordering, dressyr eller trimning skall särskilt följa SKKs bestämmelser i dessa avseenden och underkasta sig den kontroll som SKK och myndigheter föreskriver.

Person anställd inom någon del av SKK-organisationen kan inte väljas som ledamot eller suppleant av styrelse, kommitté eller motsvarande för den del av organisationen anställningen avser. Sådan person kan inte heller väljas som delegat till Kennelfullmäktige.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/2/12, 10:11 PM
#16

15 läser detta sen, men tackar så mycket för info som man fattar Flört

Amandla
1/2/12, 10:11 PM
#17

Annars är det bara att fortsätta fråga! Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
CorneliaAndersson
1/3/12, 1:50 AM
#18

Du har ju säkert redan fått tipsmed mat. Men sen har jag ej läst mer än den 1:a kommentaren :P..

´Jag fick min pudel när jagfyllde 4. Så jag har ägt henne i 11år (hon är alltså 11år) Jag började att hoppträna henne när hon var 9.. Hon ÄLSKAR det. Pudlar är en ganska intelligent (stavning) ras!

Sen finns ju valpkurser å så, men visst kan man lära hunden saker UTAN valpkurser!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Beckibus
1/3/12, 10:52 AM
#19

#5 Tack för länken! Den hjälpte massor!

#18 Började du hoppa med henne när hon var nio år gamal? Varr du bara 4 år när du fick henne? ;) Hoppas att hon lever mååånga låånga och lycka liv till!

Jag har tänkte att jag ska köra agility, freestyle,tricks, men det beror ju mycket på vad hunden tycker är roligt.Jag vet att pudeln gör allt för att ägaren ska bli nöjd. Men jag vill ju inte göra något som hunden kanske inte tycker är roligt eller bara gör det för att jag vill det.

Jag känner ju Kitten86 privat och hon är verkligen duktig med att träna hundar så jag tar nog hjälp av henne med Flört 

Jag vill gärna höra utav er som är kunniga inom rasen vad det är för nakdelar och fördelar med rasen, sjukdomar osv.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

CorneliaAndersson
1/3/12, 11:25 AM
#20

#19 Oj jag menar att jag var 3 :P (eller a, fyllde 3). Ja, jag började hoppa med henne för 2år sedan!:)

Pudlar gillar att ''arbeta'' och brukar ju som sagt användas som cirkushundar:)

Du, det hoppas jag med!:D

Hmm, är ej så kunnig men kan ju beskriva min vovve lite.

Fördelen med rasen kan ju vara att de är lättlärda, possitiva, lever länge och är väldigt sociala.

Nackdel: Tilly har råkat ut för att små barn har tagit tag i henne å liksom tryckt ner henne mot marken, så hon gillar ju inte barn direkt, men det kan man ju förstå. Att klipa dom kan ju vara en nackdel då vissa är EXTREMT kittliga (Tilly)

Kommer väll ej på några sjukdomar som just den rasen har lättare att få.. Kan ej så mycket om sjukdomar. Det enda jag vet är att Tikky fick urinvägs-inflamation och fick därför operera bort moderkakan, alltså blev hon (heter det kastrat eller steril på hundar??) :P

Kanske inte så bra bild, men därär min älskling iallafall!!:''D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Beckibus
1/3/12, 11:29 AM
#21

#20 Tack för texten! Vad söt hon är påminner lite om en kompis pudel…  Det sägs ju att pudlar blir gamla så det är ju en fördel!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Amandla
1/3/12, 1:40 PM
#22

# 20 Sötnosen, det syns att hon är gammal och jag förstår att du älskar henne <3 Livmoderinflammation tror jag du menar och att livmodern opererades bort? Då är hon kastrerad. Sterilisering = att knipsa av äggledare eller sädesledare gör man sällan på hundar, utan man tar bort de organ som behövs för att hunden ska vara fruktsam = kastrering.

Pudeln är överlag en frisk ras, det som förekommer förutom enklare sjukdomar/tillstånd som öroninflammationer mm är patella, leg perthes, cushing på de mindre varianterna, och Höftledsfel, armbågsfel, addison på storpudel. Sen ska man vara medveten om att ALLA småpudlar måste vara gentestade för en ögonsjukdom som heter PRA-prcd, om de ska få reggas i SKK. Det är en sjukdom som gör hunden blind, men nu är det så bra att man hittat generna och kan testa, minns inte årtalet man började men det är åtminstone fem år sedan. Sen finns det förstås andra ögonsjukdomar, men inte i någon stor utsträckning.

Gå gärna in på Svenska Pudelklubbens hemsida,  http://www.pudelklubben.se/ jag hjälper gärna till och förklarar om det behövs, texten är ganska torr Flört

Fördelarna är så många, jag älskar pudlars sätt, det nyfikna, vakna, påhittiga men ändå gosiga. Pälsvården tilltalar mig, jag tycker det är så roligt att hålla på och klippa (även om det är rätt trist att raka tassar). Jag är allergiker så jag badar mina hundar ofta.

Nackdelar… att vissa av dem har så lätt till skall Tyst Baksidan av att ha en hund som är lättlärd är att de lär sig "fel" saker minst lika kvickt som de "bra" Skrattande Sen är det ju pälsvården förstås, särskilt om man inte är intresserad. Men man måste sköta pälsen, annars blir det tovor som kan vara helt omöjliga att reda ut och då måste hunden rakas ner.

Se till att du får en valp som är social och nyfiken, att den kommer fram till dig för att kolla vad du är för rolig typ. Det finns pudlar som saknar nyfikenheten och är de dessutom lite ängsliga av sig så kan det bli jobbigt både för hunden och ägaren (tyvärr finns det såna pudlar även om de inte är så vanliga). Alla hundar kan bli skrämda av något, vi kan ta klassikern dammsugaren. En nyfiken framåt pudel går fram och kollar in dammsugaren, det kanske behövs lite lock och pock, sen slutar den vara rädd. En ängslig pudel vill helst inte komma fram till den otäcka saken och är inte tillräckligt nyfiken för att nyfikenheten ska övervinna rädslan. Det är stor risk att den fortsätter vara rädd och en sån hund kan vara jobbig att leva med. Dessutom är det synd om hunden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
1/8/12, 7:14 PM
#23

Flört

När det gäller foder, kommer du få *tusen* olika förslag, alla vi har olika erfarenheter.

Frågar du mig så skulle jag svara: fryst färskfoder. Kan även varieras tillsammans med ett *bra* torrfoder.

Fryst färskfoder är innehållsmässigt bättre tycker jag än de flesta torrfodren. sedan finns det förstås sämre och bättre fryst färskfoder. Bland de bättre (utan någon rangordning) tycker jag är Nordic, Bravo och Vom &  Hundemat.

Nordic och Bravo har även rena köttkrossvarianter (inga tillsatta vitaminer o mineraler) ifall man vill ha det.

Vad som är *bra* har vi olika erfarenheter om.  Jag ger inte mina hundar längre torrfoder utan jag råfodrar dem.

Men då när jag gav dem både torrfoder och rått kött/fryst färskfoder (köttkross eller färdig variant) så letade jag hela tiden efter det *bästa* torrfodret.

Finns typ två jag kan tänka mig: Standardt och Healthy Paws. De två har enligt mig minsta mängden spannmål i sig och inget hydroliserat protein.

När det gäller uppfödare så verkar du redan ha bestämt dig för färg. Då blir urvalet genast snävare, finns inte så vansinnigt många uppfödare av den färg du vill ha.

Annars, kolla t.ex. SPK:s hemsida.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Magdalenaa
1/8/12, 7:26 PM
#24

Våran storpudel äter verkligen ALLT. Ingen matkräsen sak där inte.

Men våra små dvärgar. Dem äter, men ibland vissa dar lite mindre och vissa dagar mer. OCH dem har fri tillgång och dumt av oss. Så dem äter helt enkelt när dem känner för det. Givetvis varje dag ser vi till att de äter.

varför de har fri tillgång är att de var så kräsna när de kom och ja åt max 5 kulor mat på 1 vecka.  så vi har som fortsatt i samma mönster för det funkade. De äter även varje morgon kanter av våra macker osv genom dagen ;)

Beckibus
1/8/12, 11:45 PM
#25

Tack alla för era bra svar!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

CorneliaAndersson
1/9/12, 12:44 AM
#26

#22 Precis så jag menade!;)

Ja, man ser på henne att hån är gammal :P Man skämmer ju bort henne en del med rosa tröjor å tomtedräktrer x''D

Tack för de söta kommentarerna om henne!:'')

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: