Annons:
Etikettpälsvård
Läst 23592 ggr
Kitten86
2012-01-02 18:11

Olika frisyrer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som kan mer om pudels frisyrklippning får gärna visa bilder på olika typer av frisyrer, både vardags och utställning, som en pudel kan ha….

Skriv gärna namnet på frisyren, visa bild och gärna en kort beskrivning.

Jag har nästan alltid klippt min hund själv. Zalo har en egen variant av vardagsfrisyr. Jag klipper hans öron ganska korta, kort klippning vid svansroten sen får han behålla en "mustach" och sen jämnklipper jag hans kropp.

En bild för att demostrera:

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
2012-01-02 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är lite löjlig men jag gillar just pudelfrillor Flört Samtidigt förstår jag om man helrakar sin pudel om man bor på landet. Jag tycker denna sida är bra på just frisyrer http://www.tungels.nu/fotoalbum/pudelfrisyrer.htm en T60 kan vara väldigt olika tycker jag från vardag- mer nerklipippt till godkänd utställningsfrisyr.

Jag tycker Enja passar i denna frilla till vardags :)

Kitten86
2012-01-02 19:12
#2

#1
Tack för länken… Ska kolla in den!

Vet att jag, när jag var mindre, hittade en bok på bibblan om pudelfrisyrer med bra beskrivningar på hur dessa klipps. Men kommer självklart inte ihåg vad den heter Foten i munnen

Själv är jag mer eller mindre smått allergisk mot pudelfrisyrer, speciellt utställningsfrisyrer, då jag tycker att en pudel generellt inte blir fin i all denn huff puff och bollar…. Tycker att en pudel som får behålla lite längre päls som en mustach får ett finare och mer balanserat ansikte än en som är rakad! Men det finns ju självklart undantag…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-02 21:33
#3

Det finns en amerikansk bok som heter Poodle Clipping and Grooming, finns på amazon.com till bra pris. Rekommenderas! Den går grundligt igenom hur man klipper de flesta frisyrer och med hänsyn till hur hunden är byggd. Att den är väldigt amerikansk får man stå ut med, liksom att den amerikanska och svenska rasstandarden skiljer sig en del.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-01-02 21:39
#4

#3
Tack, ska kolla den…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-02 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har haft lite olika frisyrer på mina hundar, kolla gärna på min hemsida om ni vill! http://pudeltrassel.wordpress.com/

Albin har en slimmad t-60 nu, den är lite svår att beskriva i ord men man följer kroppens linjer, bygger upp/förstärker vinklarna och bröstkorgen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-01-02 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

2 Jag gillar desa smala söta nosar o man får fram deras söta ögon :) Jag är helt tvärtom dig Flört  Jag tycker som sagt var att pudelfrillor o utställnignsfrillor är fina jag vet vilket jobb de haft för att nå dit med den pälsen. Var på pudelutställning i GBG o säger bara oj vilka pälsar o vilka godningar man såg :D  Min man ville att Enja skulle behålla sin fina utställningspäls men tja höst o allt skräp man får plocka bort är inte roligt varken för hunden eller matte. Flört

Här är Enja snart 1 år o pälsen är lite valppäls.

Annons:
[Forest]
2012-01-02 21:52
#7

5 men Gud Albin var ju bara så söt :) fint även som nerklippt, han ser rätt rigäl o trevlig ut, vad trevligt o se en silver oxå :) Jätte söta pudlar du har Kyss

Amandla
2012-01-02 21:52
#8

Jag erkänner glatt och villigt att jag är pälsvårdsfetischist och prydlig-pudelberoende Skrattande Mina hundar badar varannan vecka, klipps ofta då, får nosar mm rakade. Klorna klipper jag varje vecka.

Tur att vi alla är olika och att vi är så smarta så vi valt pudlar som har alla förutsättningar för att ha närapå vilken frisyr vi väljer, eller hur! Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-01-03 17:19
#9

#8
Absolut!!! En pudel blir verkligen vad du gör den till Skrattande

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-03 17:24
#10

#5 Tack! Han är en pärla, var länge aningens för mager  men för ett år sen började jag ge vom og hundemat plus att han fick ett kastreringschip (kemiska hormoner) och detta har gjort att han nu väger lite väl mycket istället. Nu försöker jag få ner honom något halvkilo.

Och apropå silver, det känns lite extra kul att ha Pixie som är toy, förra året reggades det 13 grå/silver toyvalpar! Så de är inte vanliga… iofs reggades hon som dvärg men ommättes sedan till toy.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
småkryp
2012-04-02 18:47
#11

Jag har lite bilder och tips på hur man klipper och INTE klipper i tråden "Övning ger färdighet". Ville inte översvämma den här, så jag la den i en egen.

småkryp
2012-04-02 18:59
#12

Här är två bra böcker på svenska. "Pudlar", som handlar om pudlar över huvud taget, men även tar upp klippningen bra. Och "Trimma och klipp", som handlar om klippning och trimning av många olika raser.

De två länkarna går till olika "bokhandlar" på nätet, men jag tror att bägge böckerna finns hos båda.

Kolla priser, villkor, frakt, od. Ganska billiga och bra. Du kan ha böckerna hemma om några dagar. Glad

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426975

http://www.bokus.com/bok/9789153425649/trimma-klipp/

Kitten86
2012-04-02 19:13
#13

#11+12

Tack. Jättebra tråd du skapat om misstagen man kan göra vid klippning Skrattande Ska kolla in böckerna du tipsade om också…!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
2012-04-02 21:18
#14

13, jag tycker boken Pudlar av Mikael Nilsson är rätt bra okej den tar kanske inte med enbart trimmning men bra bilder man kan ge efter o se. Har ett tipp tips. Ta kort på eran hund där ni tycker ni lyckas. Sätt upp detta kort så kan kolla in den lite då o då när man klipper. Jag har bild på Enja lite som en mall + pudel boken :) http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426975

JereMina
2012-04-03 23:50
#15

#1 Enja är hur fin som helst Skrattande

#5 Albin så fin och vacker "stolt"

#6 Enja igen och så söt som en liten docka fast hund *fniss*

[Forest]
2012-04-04 10:42
#16

15 :) första bilden är min favvobild på Enja det är så där man ser henne här hemma söt alert o otroligt "vad ska vi göra nu?"  i sin blick.  Men mycket smidig klippning ser lite ung ut där o det tycker jag passar henne :) Tack för de snälla orden ja hon är våran lilla prinsessa Flört

Upp till toppen
Annons: