Annons:
Etikettpälsvård
Läst 14696 ggr
Wisby9211
2011-12-21 18:29

Hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni ser på bilden så har min pudel inget "riktig" pudel päls, han har aldrig haft den där fluffiga mjuka pälsen och jag undrar hur kan jag göra för att han ska få den?

Kan ni ge nått tips på bra schampoo och en bra borste/kam?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
[Forest]
2011-12-31 18:12
#1

Pudelpälsar är jätte olika, det tror man inte alltid men så är det ;) Din hund har typist sån päls som drabbar de aprikosa ofta dålig lite tunn päls, de får ofta en mjukare päls. Det finns givetvis de som har välpälsade aprikosa pudlar oxå.  Vad du kan göra är väl att spara ut mer päls schampo o balsam tycker jag Espree har bra sortiment o man får välja lite efter vad ma ntror passar sin hund. Borste o kam jag kör med karda,pudelkam och borste med piggar (utan plupp på piggarna), tänk på att en karda ska piggarna vara i raka led den ska inte vara spretig den ska vara behaglig att borsta med.

Wisby9211
2012-01-01 13:12
#2

Tack för svaren :) Vart kan jag få tag på Espree?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Forest]
2012-01-01 16:20
#3

2 jag skickar efter själv. här finns det bla http://www.lupus.se/templates/group_list.asp?GroupGuid=737  o kolla in gärna deras ear power det är till öronen rensar samt får man bort öronhåret lättare. har hört att det ska vara bra. Själv ska jag skicka efter 1 sån o prova och ta även schampo då det börjar ta slut. Flört Googla lite på Espree det finns många som säljer det, sen brukar det ofta finns på zoobutiker.

Wisby9211
2012-01-01 18:13
#4

Okej, ska kolla upp det! tack för tipset:)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Kitten86
2012-01-02 17:26
#5

#3
Jag brukar köpa Espree hos min djuraffär. Ett tips är annars att googla och kolla runt, finns säkert någon bra hemsida som säljer till bra pris annars…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ketang
2012-01-02 17:39
#6

En fråga jag har är om du rakfönar din pudel? För på bilden är den inte det och är du ute efter den fluffiga pälsen måste du rakföna.

Annons:
Wisby9211
2012-01-02 20:47
#7

Jag är inte så duktig när det gäller pälsvård så vad menar du med rakföna?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2012-01-02 21:31
#8

För att rakföna behöver du en fön som blåser hyfsat starkt (minst 2000 watt brukar rekommenderas) och en bra karda. När hunden är nybadad och blöt börjar du karda sakta samtidigt som du fönar på samma ställe. Det förutsätter nästan att du har en fönhållare eller person som håller fönen åt dig. Annars kan du sätta dig i soffan, ta den blöta hunden i knät (med handduk emellan kanske) och lägga fönen på soffbordet. Då funkar det skapligt bra, i alla fall om inte hunden är för stor.

Då man blåser samtidigt som man borstar så blir pälsen rak. Skulle gissa att din aprikos är lite känslig i skinnet, så borsta varsamt, det är lätt att man blir lite för intensiv och då är det risk att man råkar göra hunden illa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-01-02 21:33
#9

#8
Har du någon bild på en rakfönad pudel?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-01-02 21:33
#10

Ska kolla, vänta lite!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2012-01-02 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hittade en på Emil när han bara är några månader, före klippning.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2012-01-02 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Efter klippning:


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-01-02 21:38
#13

Lite typsikt utställnings frisyren/ hunden då Foten i munnen Söt Emil är!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Amandla
2012-01-02 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Javisst var han! <3 Min första lilla darling, som bara blev fem år. Han var sjuk i nästan hela sitt korta liv och jag var tvungen att ta det svåra beslutet att låta honom få gå över regnbågsbron för snart två år sedan.

Jag hade honom i utställningsfrisyr första åren eftersom jag ställde ut honom Flört Senare såg han ut så här:


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wisby9211
2012-01-03 06:43
#15

okej då förstår jag tackar! ska testa det och se :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ketang
2012-01-03 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här fluffig får man aldrig en pudelpäls utan att rakföna den riktigt noga.

När du fönar måste du se till så att det är rakt ända in i huden, annars syns det direkt om du slarvat. Jag vet att det finns en uppfödare som har jätte bra instuktioner på sin sida! Ska se om jag hittar den!

Ketang
2012-01-03 12:13
#17

Kenneln som haft mycket bra bilder och beskrivningar heter Black Basic, men hon verkar inte aktiv längre då hon är borplockad på klubbens sida över uppfödare och hemsidan går inte att hitta längre tyvärr. Jätte synd, för hon hade jätte bra information!!

Amandla
2012-01-03 13:22
#18

# 17 Ja det är synd att hon tog bort sidan, den var väldigt bra. Om man är intresserad av att lära sig pälsvård så brukar Pudelklubben ordna kurser mest över hela landet (men man måste vara medlem i Pudelklubben för att få delta). Gå in på hemsidan för den avdelning ni tillhör så ser ni. Eller kolla i Pudelnytt, om ni är medlemmar vill säga.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
2012-01-03 13:38
#19

Jag har gått en klippkurs i göteborg i pudelklubbens regi som jag är mycket nöjd med! Nu är det nog 10-12år sen men jag tror att dom håller ganska hög standard fortfarande!

Amandla
2012-01-03 13:41
#20

#19 Det gör de alla gånger! Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Wisby9211
2012-01-03 18:23
#21

Blir att testa en gång och se om man lyckas! Tungan ute

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ketang
2012-01-03 19:35
#22

http://www.youtube.com/watch?v=xooHDVD-UY8

5:50 in i filmen ser du hur dom rakfönar hunden. Det är bara ett jätte kort klipp tyvärr, men det är allt jag hittar på You tube :-(

Wisby9211
2012-01-04 00:26
#23

Tack så mycket, tycker han såg lite hårdhänt ut =/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2012-01-04 12:50
#24

Han känner nog sin hund, den har dessutom lång päls så det är nog ingen fara. Vissa hundar är tåliga, andra mer känsliga i skinnet så man får anpassa sig efter hunden när man borstar, särskilt då man fönar eftersom fukten och blåsten gör huden lite mer ömtålig och det är lätt att råka rispa huden. Det kan bli som små skavsår, särskilt på de hundar som har ljust skinn som många vita och aprikoser.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
2012-01-04 15:07
#25

Om man får in snittsen behöver man inte vara nere i huden och "karva" utan det räcker om man tar någon cm ovanför om hunden har lång päls för pälsen sträcks ju ut när borsten "drar" ut pälsen. Men däremot behöver man en kraftig fön! En vanlig handfön som man hittar på ica ger inte tillräckligt med flås.

Wisby9211
2012-01-04 18:15
#26

Vart kan man hitta en bra fön?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2012-01-04 18:20
#27

Jag köpte en billig handfön på Rusta. Vill du ha något mer rejält så finns det på http://www.palsvardsproffsen.se/butiken/palsvard/fna-och-torka Den som heter Zephir ska vara mycket bra till det priset. Jag har en Liberty som är både som vanlig golvfön och hårdblåsande i ett, man kan koppla om den. Suverän! Men en sån kostar sådär 6000 kr ny, jag hade tur och kom över min begagnad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Wisby9211
2012-01-04 18:23
#28

Okej, ja man kan ju kankse hitta nån fin begagnad ska kolla :)

Bra att ha om man ska få hans päls bra igen :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2012-01-04 18:29
#29

Sen kan du alltid se till att han får i sig tillräckligt med omega3 och E-vitamin som är bra för päls och hud. Har du kollat Standardts kosttillskott och foder?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
A_KickEm
2012-01-12 16:48
#30

Pudeln på bilden ser ut som en helt normal nerklippt pudel. Ingen pudel har fluffig mjuk päls alldeles av sig självt :-) Sådan päls är alltid resultatet av gediget arbete. Bada ofta och se till att pälsen blir ordentligt ren (vilket inte alltid är det lättaste momentet), balsam beroende på pälslängd/pälstyp, rakföna och klippa/toppklippa. Vill man att hunden ska vara fluffig 100% av tiden så måste man göra detta varje - varannan vecka beroende på pälstyp aktiviteter,väder o vind.

Upp till toppen
Annons: