Annons:
Etiketttillbehör
Läst 11615 ggr
Wisby9211
12/20/11, 10:16 PM

Vad använder du på promenaden?

Vad använder du till din hund?

Vilket tycker du är bäst?

  • Sele
  • Tyg halsband
  • Läder halsband
  • Halvstryp
  • Helstryp

Dela gärna med dig av egna erfarenheter av dom olika altenativen!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Amandla
1/2/12, 10:11 PM
#1

Pixie har ett gammelrosa tunt sidenklätt halsband, hon har full utställningsfrisyr och jag är rädd om pälsen (sidenet glider igenom lätt och orsakar inga tovor). En förutsättning för att kunna använda ett tunt halsband är att hunden kan gå i koppel utan att dra Flört

Albin har en bredare kedja, egentligen vill jag ha ett tyghalsband, halvstryp men hittar inget som jag tycker är snyggt…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/2/12, 10:13 PM
#2

Donna har rundsyttläderhalsband just nu. Enja har minkpälshalsband som vi trivs med.

CorneliaAndersson
1/3/12, 2:12 AM
#3

Tilly har läderhalsband.. Letar dock efter sele  då det sägs att sådana små hundar kan knäcka nacken av sig!

Tilly är en hund som drar myket vid promenad ;(

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Wisby9211
1/3/12, 6:36 AM
#4

Jag använder själv halvstryp när vi tränar (fått det tipset av min förra lärare på hundgymnasiet) och när vi bara ska gå ut och kissa och göra ifrån oss blir det sele!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
1/3/12, 1:45 PM
#5

# 3 Ja de små pudlarna är ömtåligare, så är det bara. Jag vet flera toyar som brutit benen, nån till och med två gånger. Man måste vara mer uppmärksam på dem, och just det där med ryck som råkar bli i kopplet när hunden far iväg kan skada dem. Men jag har inte hört om nån hund som knäckt nacken på det viset.

Din hund är ju gammal så det är klokt att välja sele på henne. Nästa hund får du träna på att gå fint i koppel Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
CorneliaAndersson
1/3/12, 3:36 PM
#6

Ja, jag får göra det :P

Jag fick ju henne när jag var liten så då förstod  jag mig ju inte på ''träning'' :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[Forest]
1/3/12, 4:22 PM
#7

3 kan jag tipsa dig om att du oxå lär hunden gå utan att dra även äldre hundar kan man lära Flört Men sele är bra, jag märker att Enja går bättre lös och med sele än med halsband, jag har tränat henne gå sidan det är inte exakt som fot utan lite ledigare sidan. Och flexikoppel o halsband på hund som får för sig att göra utfall (typ jaga löv,fågel mm) är fara för nacken.

Kitten86
1/3/12, 5:23 PM
#8

Jag använder nog det mesta på min pudel. Han hade sele och halvstryp som valp/ unghund. Nu använder han främst tyg eller läderhalsband men på skogspromenader brukar det bara bli att jag har ett retrieverkoppel i fickan redo ifall jag behöver koppla honom. Men allt som oftast går han okopplad Cool

Min sheltie använder jag vanligast retrieverkoppel då det är enklast med all päls men jag har även halvstryp åt honom. Men även han går allt som oftast okopplad.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

CorneliaAndersson
1/3/12, 6:29 PM
#9

#7 Försöker lära henne ''gå fot'' Ibland går det bra och ibland inte :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Forest]
1/3/12, 6:38 PM
#10

9 jag körde klickar då jag andvänder den till mycket annat inlärning. Börja med att ta med godis, sen går man o varje gång kopplet blir sträckt så sa jag enja- varje gång hon reagerade så belöna jag sen fatta hon aha matte vill att jag är med henne o då får man godis. Efter ett par promenader så så la jag till- sidan belöna när hon gick brevid mig.

Jag lärde våran omplaceringshund detta men hon var en hund som alltid gick bakom än jätte jobbigt tyckte jag man såg henne inte eller kände ingen hund i kopplet alls. Så samma visa belöna henne framåt sidan o så fick jag täna henne. Hon lever tyvärr inte lägre.

jag tycker att sele är kanon finns så många fina selar som sitter bra :) Så det skulle jag skaffa om jag våre du med, o vem vet kanske går hon bättre i selen än i halsband :)

Ketang
1/3/12, 8:01 PM
#11

Jag har ett fast läderhalsband till Elliot. Har provat halvstryp i läder också men han hatar verkligen när man ska dra det över huvudet. Sela fungerar inte alls, han vägrar gå med det på sig. Gillar inte täcken heller.

Jag har provat massor med olika typer av halsband och selar genom åren. Men har man en pudel som ska ställas ut är det kedja (fast och inte som stryp) som gäller, helst med minkpäls på. Det sliter allra minst på pälsen. Men mitt favorit halsband är halvstryp i älgskinn. Det är smidigast att dra på/av, är mjukt, sliter inte så mycket på pälsen och sitter bra på hunden om man har rätt storlek.

Sele fungerar bäst på helt nerklippta pudlar annars tycker jag dom tovar ihop pälsen.

Amandla
1/3/12, 8:31 PM
#12

Bäst tycker jag egentligen om ett helstryp som man knäpper direkt i ringarna, dvs använder det inte som en löpsnara utan som ett fast halsband. Då finns det inte mycket kvar som kan skava i pälsen eller fastna, dessutom måste man ta av halsbandet när man kommer in vilket är det bästa för pälsen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
1/3/12, 11:21 PM
#13

Till den ena använder jag kedja som jag fäster i ringarna som #12 säger.
Den andra har det mesta, men oftast sele eller halvstryp. Beroende på vilket koppel han har.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
[Forest]
1/4/12, 12:26 PM
#14

12, så är minkhalsbandet, det är smidigt att knäppa av o på dessutom som du säger slitaget på pälsen är minimal. http://www.morrnet.se/index.html tyvärr ser jag inte minkhalsbanden bland hennes "halsband" de häger på en bild där hon står i "butiksbild" men jag ser dom bara för jag vet att de ska hänga just där Flört

JereMina
1/4/12, 8:04 PM
#15

På Molly använder vi läderhalsband men på dem tidigare pudlarna hade vi sele

wintermynta
1/15/12, 12:06 PM
#16

Jag använder sele på min till vardags. När han har den tränar vi bla gå fint, sök mm. När han har selen får han nosa och undersöka saker.
Vanligt halsband sätter jag på när vi ska ta oss från A-B. Ex vi ska med tåg eller buss. Då är det inget nosande som gäller, självklart får han pinka och så men halsbandspromenaderna ligger fokusen på att ta oss fram fortast möjligt.

Ketang
1/15/12, 12:13 PM
#17

#16 Bra att dela upp det så. Klart och tydligt för hunden!

TjockaBerta
1/15/12, 1:11 PM
#18

Retrieverkoppel eftersom han mest går lös.

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
1/15/12, 5:02 PM
#19

Vanliga promenader - retriverkoppel, bor så till så att jag kommer fort till skog där jag kan släppa dem lösa.

Sele används idag vid jogging/stavgång/cykel/skidåkning. Blandat om de kan vara lösa eller inte på dessa aktiviter. Sele är därför mer signalen *tillåtet att dra* för mina hundar.

Vid spår (bara pudeln som får gå spår ännu så länge) så används sele också förstås.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Lyan
1/15/12, 7:47 PM
#20

Ping har oftast sele i lite olika modeller, jag vill helst ha en Y-sele men har inte hittat någon som passar henne bra. Hon går i princip alltid med flexi så det är viktigt med sele. Om hon har halsband så har hon ett ca 4cm brett läderhalsband (eg. ett hård rocksarmband :-P) och kortkoppel.

Sedan har hon ofta halsband för prydnad som inte används att sätta koppel i, tex nu så har hon en tunn kedja med pärlor och berlocker

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
fidojunior
1/15/12, 8:59 PM
#21

Fido har sele och Junior har oftast halvstryp. Halvstryp är bra då det är lätt att ta av och på. Fido har sele för han har dragit så mycket tidigare, dessutom går han bättre i sele än i halsband.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

wintermynta
1/16/12, 1:12 AM
#22

#17 Tack. Har fått väldigt mycket bra råd/tips av min vän som är blivande hundinstruktör. Det fungerar väldigt bra att dela upp det så. Nu är det aldrig några problem att ta oss från A till B. Han märker direkt skillnad när vi tar från halsband vs sele. När sele kommer fram viftar han alltid på svansen och dansar runt. Halsband sätter han sig fint på matten (i alla fall 9 av 10ggr) och väntar.

småkryp
4/15/12, 2:02 AM
#23

Jag använder oftast sele till Laica. Hon har ett blåsljud på hjärtat och det samlas vätska i lungorna (hon får bl a vätskedrivande medicin). Hon får kraftig hosta när hon blir uppspelt/upprörd, t ex om hon leker med andra hundar, hälsar på vänner eller om hon inte får gå dit hon vill. Utan "sinnesrörelse" kan hon springa och hoppa en hel del utan att hosta.

Med sele kan jag "ta tag" ordentligt, men med halsband blir hostan mycket värre då. Det känns som om jag stryper henne. Hon verkar inte inse att det är HON som drar. Ibland tror jag att hon överdriver för att jag ska släppa efter, men jag vågar inte chansa.

Hon är ju inte dum.Glad

Upp till toppen
Annons: