Annons:
Etikettbeteende
Läst 4259 ggr
Helenablomman
7/11/17, 3:09 PM

Har pudel svårare att vara ensam än andra hundar?

Hej, jag är som sagt ny medlem och har ännu inte skaffat hund men funderar på en pudel eller labradoodle. Jag har läst på flera ställen att pudel verkligen inte tycker om att var ensam utan vill vara i sällskap så mycket så möjligt. Ingen hund tycker ju om att bli lämnad längre stunder, men vad jag undrar är om pudeln har svårare för detta en andra raser? Kan man vänja pudel att vara hemma ensam 4-5 timmar på lite sikt efter träning?

Annons:
Fransu
7/11/17, 4:34 PM
#1

Jo, jag skulle nog våga påstå att vår pudel tycker det är jobbigt att bli lämnad. Vi gör det ändå, svårt att ha hund och alltid vara hemma. Han är dock aldrig helt ensam, vi har en shih-tzu också. Shih-tzun är mer självständig av sig och är inte så brydd över när vi lämnar dom. Men pudeln har det värre, men det kanske är individuellt. Finns säkert pudlar som har det lättare att bli lämnade.

Och ja, du kan vänja en pudel att vara hemma 4-5 timmar. Men man får lägga lite extra krut på ensamhetsträning i början, inte göra så stor grej av att lämna valpen och bara korta stunder i början.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
7/11/17, 10:57 PM
#2

Pudel är ju en sällskapsras, de vill vara med sin familj, men det går att träna de allra flesta till att kunna vara ensamma. Sen finns det vissa individer som har det jobbigt, tyvärr. Men hurpass vanligt det är vet jag inte, dessutom är det svårt att avgöra om det egentligen beror på hunden eller på ägaren.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Herseruds
7/11/17, 11:15 PM
#3

Jag körde på som vanlig med ensamhetsträning, gjorde ingen stor grej av det. Har inte upplevt det svårare på något sätt med Nike. Klart hon helst vill vara med, som andra hundar, men klarar 5 timmar själv utan problem.

[Forest]
7/12/17, 11:38 AM
#4

Vi har tre pudlar, en som har svårt att vara kvar hemma utan någon person är hemma. Det tog oss mycket lång tid och ihärdig träning för att det skulle gå bättre, 4 timmar håller vi som max för hennes skull. Vi har dagmattar/hem som ställer upp om det skulle behövas någon gång men sällan vi behövt den hjälpen men alltid bra att ha någon/ra som kan hjälpa till när det skulle behövas :) Våra funkar bra att lämna bort.

Cert
7/29/17, 5:43 AM
#5

Jag avråder från att skaffa en korsning mellan pudel och labrador.

DogeLove
8/12/17, 2:28 PM
#6

Vet inte hur det är för andra, men Fjalar hatar att vara själv vi kan lämna honom ensam Max 20 minuter. ^_^ #5 Är bara nyfiken, varför inte? :)

Annons:
reverse
8/13/17, 1:45 AM
#7

Med min lilla dvärgpudla var ensamhetsträningen helt oproblematisk.

Inte för att hon aktivt skulle välja att vara ensam, hon vill såklart hänga med på allt, men lämnar jag henne, så är hon ok med det.

 //Lina

[Forest]
8/14/17, 9:31 AM
#8

Jag tror att mycket får man på köpet om uppfödaren och mamma tik har gått i från sina valpar.  Att valpar/valpen lär sig tidigt att aha mamma går visst nu igen, att uppfödaren vart med valparna men låtit dom lära sig att sova själv är helt okej. 

7 Enja var superenkel med, hon är den ända valpen vi haft genom åren. Vi hade läst på en massa o var verkligen redo för att jobba men ensamträningen har vi inte behövt lägga en massa krut på hos henne. Mycket trygg både som valp och nu som vuxen hund. 🙂

Estelle13
8/14/17, 10:12 AM
#9

Upplever att pudlarna kanske inte tycker att det är så kul att vara ensamma hemma men de accepterar det och klarar av att vara själva hemma utan mig. Mina pudlar är väldigt mycket efter mig för övrigt. Går jag från sovrummet till vardagsrummet eller tvärt om är de alltid efter mig. Är jag hemma hos mina föräldrar och ska gå ut på gården och hämta någonting så springer pudlarna direkt ut på altanen och står och spanar på var jag är, även ytterdörren måste jag låsa varje gång jag går ut eftersom att hanhunden öppnar den själv. De bryr sig inte det minsta om någon annan i familjen går ut. Upplever rasen som väldigt väldigt sällskaplig som JÄMT ska vara med och vara nära. Pudeln är en ras som inte låter matte eller husse vara ifred det minsta :-) så det är förmodligen därför som rasen många gånger kan upplevas vara svåra att lämna ensamma då dem inte är speciellt självständiga.

Nessie von Loch
10/15/17, 6:00 PM
#10

Sigge tycker inte om att bli lämnad ensam, men han finner sig i det. Han vaggar iväg och lägger sig i min säng. När man kommer hem lyfter han sömndrucket på huvudet, så jag antar att han sover igenom den tiden han är ensam.

Upp till toppen
Annons: