Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2641 ggr
Nymphadora
5/19/17, 8:04 AM

Fästingmedel - vad använder ni?

Fästingsäsongen är igång och vi funderar på vad vi ska köra för fästingmedel på vår dvärgpudelkille i sommar. Förra sommaren körde vi Bravecto, vilket fungerade utmärkt - han hade bara en fästing (som vi kunde se iallafall) på hela sommaren. Men, vi har läst en del om biverkningar för just Bravecto och funderar på om det kan finnas något mer skonsamt alternativ. Vad använder ni andra?

Annons:
Fransu
5/19/17, 3:23 PM
#1

Bravecto. Har provat massa andra preparat genom åren, "giftiga" som giftfria. Dom giftfria har inte hållit fästingarna borta ett skvatt. Dom med gift har funkat okej i varierande grad. Scalibor blev båda hundarna sjuka av. Vi körde Bravecto första gången förra året och är supernöjda. Inga fästingar och hundarna mår bra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
5/23/17, 2:46 PM
#2

Vi ger droppar i nacken tror det är frontline men vi ger inte full dos då det är gift.  Jag har hört för mycket dåligt om dessa tabletter man ger till hundarna så dom rek jag inte :) Om du skulle ge droppar ge först bara liten dos du märker om hunden reagerar, gör den det så rek jag att man åker in så snabbt man kan till veterinär.

Nymphadora
5/23/17, 6:51 PM
#3

#2 Droppar är inte optimalt, eftersom det blir en hel del badande. Och som sagt, vi gav Bravecto förra året och det gick hur bra som helst. Men lite paranoid blir en ju.

Estelle13
5/24/17, 1:46 PM
#4

Använder ingenting, finns inget som passar. Bravecto är det sista jag kommer stoppa i mina hundar. Att välja mellan att använda fästingmedel och inte använda är som att välja mellan pest eller kolera. Kanske blir det att prova frontline i år. Mina pudlar är 4 och 3 år gamla och har aldrig använt fästingmedel på dem, men känns ju inte heller optimalt, finns mkt skit dessa fästingar bär på som kan göra hundarna sjuka för all framtid.

Fransu
5/24/17, 2:27 PM
#5

Vår shih-tzu blev svårt sjuk av en fästingsjukdom, anaplasma. Hög feber, neurologiska besvär och extrem trötthet. Han var inlagd i några dygn för intravenös behandling. Tack och lov blev han helt återställd. Har dock träffat hundar som fått men för livet efter just anaplasma.

Visst, det finns risker med att behandla sin hund, precis som det finns risker med alla vaccinationer. Några hundar blir ju sjuka av biverkningarna, det är en risk man måste bedöma om man vill ta eller inte. Efter att ha sett vår shih-tzu så dålig så har valet varit lätt. Absolut behandla mot fästingar. Här vi bor finns det dessutom gott om fästingar.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cert
6/6/17, 7:49 AM
#6

Bravecto och frontline. (olika hundar, ej samma hund)
bravecto fungerar superbra på storpudeln, har inte märkt några bieffekter alls,
Frontline fungerar dåligt både på hund och katt. Kort verkningstid och bökigt att separera flocken innan medlet torkat…

Halsband däremot är jag inte bekväm med, vet inte varför- en magkänsla.

Om vi inte skulle ha fästingmedel skulle vi få plocka ett tiotal varje dag. Det är sååå mycket fästingar i år!

Annons:
GunSil
6/14/17, 6:10 PM
#7

Jag använder FixoDida sedan det kom på marknaden för 8-9 år sedan, helt giftfritt, och kan ges till valpar från 8 v och även till dräktiga och digivande tikar. jag skulle aldrig utsätta mina djur för giftiga preparat.

Tjingeling/ GunSil & Fyrbeningarna

www.gunsil.se

Molly13a
6/18/17, 7:13 PM
#8

Vi har planer på husbil till bla Portugal o där finns även sandmyggor som man bör skydda mot. Finns ett vaccin för det men vi hinner inte få det helt skyddande så fick vi rek att köpa advantix(likn frontline) som tar myggor lös o fästingar, någon som har erfarenhet av det?

[Forest]
8/21/17, 9:55 AM
#9

8 Nej inte just den men frontline har vi haft på tidigare hund samt katten, vi ger aldrig full dos utan lite mindre dos (mer som säkerhets känsla)  😉

Upp till toppen
Annons: