Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 1997 ggr
Niveii
2017-05-18 18:47

Epilepsi hos dvärgpudel

Hej.. jag har en undran när det gäller Epilepsi hos pudel. Är det ' vanligt' förekommande hos rasen? I vilken ålder brukar det debutera isf? Hur många anfall på tex ett år, kan hunden leva med? Är medicinerna effektiva eller följer mycket biverkningar med? Skulle vara så tacksam om någon kunde svara mej på dessa frågor. Tack på förhand!

Annons:
Amandla
2017-05-22 16:34
#1

Jag vet inte hur vanligt det är, har ingen egen erfarenhet av hund med epilepsi. Du skulle kunna ringa pudelklubbens avelsråd. De svarar på de flesta frågor, om inte annat så vill de säkerligen få veta vad som drabbat din hund:

http://www.pudelklubben.se/om-pudeln/avel-2/avelsradgivning/

Har du kontakt med en bra veterinär som du litar på?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2017-05-23 14:39
#2

Är du helt säker på att det är ep ? Jag har en vän och hennes blandras får som epilepsianfall men efter vart inlagd och dom gjorde div testar så visar det sig att det inte var ep utan att det var något helt annat. Jag minns inte exakt, men hon får ge mer lättsmält mat så det hade något med mat/socker eller något sånt o göra. 

Hon var inne med henne på strömsholms djursjukhus  för mer utredning där dom kom fram till att det inte var epilepsi

Kitten86
2017-06-04 21:42
#3

Min dvärgpudel hade epilepsi hela sitt liv och han blev nästan 15 år gammal. Jag minns inte exakt hur gammal han var vid sitt första anfall men skulle gissa på runt 12-15 veckor eller så. Han var ung.  I början hade han kanske något anfall i månaden och det var något som vi bara levde med att det kunde förekomma och vi hanterade det när det hände. När han var runt 3,5 år så började han få anfall oftare, och värre/längre, anfall vilket gjorde att jag oroade mig för hans hälsa. Minns inte exakt men minns en helg när han fick typ 10 anfall på 2 dagar, och rätt långa anfall. Jag vart rädd för att han en dag inte skulle ta sig ur anfallen. Jag tog honom då till veterinären på vidare kontroll (hade kollat upp och fått epilepsi konstaterat tidigare) och han började därefter att gå på medicin. I början var det lite upp och ner och flera besök hos veterinären för att få hans dos korrekt. Och när vi väl fick det att fungera så var det bara en årlig kontroll med blodprov för kontroll av doseringen för att minimera slitage på ffa levern. När han sen var runt 8 år så fick vi ändra plan då han fick mer och mer anfall, igen, vilket vi fick hjälpa genom att öka dosen på hans medicin men det kom då så pass högt att det slet mycket på hans kropp. Därför gick vi över till att ge honom 2 olika mediciner för att hjälpa mot hans epilepsi, mediciner som kompletterade varann. Och han var i stort sett anfalls fri med medicineringen och han och jag  fick 15 underbara, fina, år på denna jord tillsammans 🙂

Vet inte vad statistiken säger om hur vanligt det är med epilepsi på pudel, överlag, men som jag har fått höra det så var det iallafall vanligt inom rasen förr men med stort mörkertal. Vet som sagt inte hur läget eller statistiken ser ut nu….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: