Annons:
Etikettallmänt
Läst 1282 ggr
Akasha88
4/11/17, 3:09 PM

Dvärg/Mellanpudel som servicehund

Hej! Börjat fundera mer och mer på att skaffa en valp att utbilda till servicehund som kan hjälpa mig i vardagen. Min funktionsnedsättning är inte fysisk utan inom NPF (Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning). Jag fick för några år sedan reda på att man med denna typen av funktionshinder har rätt till servicehund men det har mestadels bara vart lösa tankar då man får stå för hela kostnaden själv, vilket då inte varit möjligt. Tills nu då… Några av grejerna jag vill att hunden ska hjälpa mig med är: * vara ett stöd för mig då jag t.ex. är ute på stan bland folk/i affärer/på bussen etc då detta många gånger är otroligt ansträngande och ångestfyllt. * uppmärksamma om jag tappar något och ge mig det * påminna mig om när jag ska påbörja/avsluta något (t.ex. reagera på en viss signal eller ljud och då komma och ge mig en puff eller liknande) Finns mer grejer jag tänker mig, men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar… Jag har snöat in en hel del på pudel och då främst dvärg och mellan eftersom jag föredrar mindre hundar. Vad jag förstått så är pudlar mycket intelligenta och goa hundar som gärna vill vara med "där det händer" och lära sig nya saker. Men skulle de passa till detta? Vad tror ni?

Annons:
Akasha88
4/13/17, 1:10 PM
#1

Ingen som har nån åsikt eller input? :(

Amandla
4/13/17, 1:53 PM
#2

Hittar du rätt individ så låter det som en toppenidé! 🙂Möjligen att du får träna extra på att din pudel inte ska bry sig om andra människor när ni jobbar, det ÄR ju så kul med folk! Å andra sidan älskar de uppgifter 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/19/17, 10:09 AM
#3

Tror helt klart att pudel kan passa jag skulle mer sikta på mellanpudel just för att dom är lite större och mindre risk för att bli trampad.   🙂Jag vet inte vilka kurser man bör välja för att lära in det du behöver hjälp med.

Upp till toppen
Annons: