Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2392 ggr
Fejhn
2017-04-02 02:52

Köpa aktiv storpudel

Jag har bestämt mig för att bli med hund igen. Valet har fallit på storpudel även om jag har tvekat lite då dom flesta verkar utställningsavla och jag är ute efter en mer bruks hund som vill spåra, köra nosework, rallylydnad etc med mig. Har hört av mig till två kennlar men inte fått något svar. Tänkte om ni hade tips på kennlar? Tänker mig valp till tidigt nästa år ungefär, hane. Är det något jag ska tänka på när jag hör av mig? Har aldrig köpt från uppfödare, min förra hund var en omplacering. Bor i Gävleborg.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Estelle13
2017-04-03 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Många storpudlar brukar kunna användas till både agility, spår, drag, lydnad, nosework osv men man avlar sällan storpudlar till rent bruks utan det är oftast utställningsmeriter som väger tyngst när det kommer till aveln på pudeln i alla storlekar. Vad man får för individ kan vara svårt att veta men vet man att föräldrarna är aktiva inom bruks så är ju sannolikheten större att även valparna har intresse för sådant. Min första storpudel, en tik har 0 intresse för både jakt och olika bruksgrenar, men bara för det så betyder det inte att hon är en soffpotatis utan har precis som de allra flesta storpudlar mkt studs och spring i benen. Storpudeln kan vara ganska sen i utveckligen både kroppsligt och mentalt och är ofta både aktiva och studsiga livet ut. Min tik hade inte sitt första löp förens hon fyllt 2 år. Estelle är för övrigt min prinsessa och väldens bästa pudel, min andra hälft! Otroligt personlig och den smartaste hund jag träffat. Min hanhund däremot är raka motsatsen till tiken, han har otroligt mkt skärpa och energi och en hel del bruks men jakten tar över fullständigt, han är mer jakthund än brukshund om han skulle få välja själv. När vi är utomhus och han är lös och vi tränar lydnad så kan han helt plötsligt få upp nån lukt och dra iväg efter vilt. Måste säga att det är ganska tråkigt att ha en hund som sticker så fort den är lös, man kan liksom aldrig gå i skogen och promenera i lugn och ro som jag kan göra med tiken, han sticker dock inge långt utan är kortdrivande men visst han har varit och sprungit på andra sidan sjön också, det är totalt omöjligt att avbryta honom när han väl har börjat. Jag har som sagt ingen aning om hur hans föräldrar är när det kommer till jakt och bruks då de aldrig tävlat eller vad jag vet ens höllt på med det, utan det har bara varit meriter inom utställning och detsamma gäller även tikens föräldrar. Så jag hade ingen aning om att jag skulle få en stövare i pudelförpackning. Vill du ha tips på kennlar som jag tycker verkar seriösa så kan jag skriva det i pm om du vill :)

Amandla
2017-04-03 12:36
#2

Det kan vara idé att kolla på pudelklubbens listor i de olika grenarna, håll muspekaren på "Aktiviteter" och välj sedan gren. Där får du i alla fall en liten hint om vilka kennlar som har fött upp pudlar som lyckas väl, även om det förstås finns många fler än vad som ryms på listorna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
2017-04-06 16:41
#3

Har du varit inne och kikat på avelsdata? Där kan du kolla upp mycket som kan vara intressant, tex MH/BPH, titlar, tävlingsresultat mm. Jag skulle kolla på både föräldrar till planerade kullar, men också deras föräldrar, kullsyskon och om det finns tidigare kullar. För mig var det viktigt att välja en kennel som själv tävlade med sina hundar och där man kunde se att flera valpköpare också gör det. Jag har mest koll på uppfödare i norra Sverige, men skicka ett pm om du är intresserad. 

Lycka till med letandet!

Upp till toppen
Annons: