Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1089 ggr
Haztparken
3/20/17, 8:28 PM

T60?

Har min Nyx i kontinental för jag ställer ut henne. Dock har vi på senaste tiden inte kommit någon vart riktigt på utställningar även om jag mest gör det för skojs skull så lägger man ju ändå ner tid och pengar och ibland är det ju då roligt om det går lite extra bra som sporre. Nu är hon också parad och tanken är att tighta till frisyren inför valparna (om hon nu är dräktig). Jag börjar dock fundera om om man kanske skulle klippa om henne i en T60? Vad tror ni om det både gällande utställning och vid valpar?

Annons:
[Nalle-]
3/23/17, 9:56 PM
#1

T60 går ju sällan bäst på utställning, tycker det är synd för det är en himla snygg frisyr! Tror inte heller att en T60 är särskilt mycket mer lättskött än en kontinentalklippning, du får ju visserligen lite kortare päls men  betydligt större områden att föna när man inte slipper benen och rumpan. Ang valpar så lämnar jag det till någon annan att svara på, har för lite erfarenhet på det planet 😃

Haztparken
3/23/17, 10:07 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Var och klippte henne igår så vi diskuterade det en del.

Håller med om att det är synd att det inte går lika bra med en T60, tycker också det är en snygg frisyr!

Blev iaf en nedrakning till en grund för terrierklippning, valpar eller ej så vill jag fortsätta ställa ut kan jag göra det när pälsen på kroppen växt ut tillräckligt om sådär ett halvår annars så är det för tillfället mycket skönare för oss båda att slippa en massa pälsvård.

Tyvärr har hon en blekande gen iom en brun mamma som gör att hennes svarta färg tappat rätt mycket på sistone så är väl kanske inte så värt det även om hon är väldigt fin så är det inte så kul att åka ut pga färgen.

Estelle13
3/23/17, 10:28 PM
#3

Fast varför skulle de gå så mkt sämre med en t60, jag vet en massa pudlar både veteraner och yngre hundar som det gått bra för. Både Texas och Estelles pappor har ställts ut i t60 och båda blivit BIM. Estelles faster med t60 som dessutom är "blå" (svår färg inom utst har blivit BIR i t60 :) Estelles kullsyster blev BIM för nåt år sedan i t60. Så visst går det :)

Haztparken
3/23/17, 11:09 PM
#4

#3 Ja vi säger inte att det inte går men bara att det vanligtvis inte går lika bra. Det upplever jag på dom flesta utställningar med undantag på veteraner.

Estelle13
3/24/17, 7:43 AM
#5

#4 Om du nu vet det så får du väl låta pälsen vara då om du vill ställa ut mer… Ser egentligen ingen anledning till att klippa pälsen kortare bara för att hunden ska ha valpar.

Haztparken
3/24/17, 1:27 PM
#6

#5 Fast som jag också skrivit att vi gör det mest för skojs skull så det betyder att hon inte måste vinna eller ha den populäraste klippningen. Och som jag skrev innan så är hon klippt nu i en annan mindre populär klippning så det kvittar, var inte det inlägget handlade om.

Annons:
Estelle13
3/25/17, 11:10 AM
#7

Sen finns det ju olika varianter av t60, tajta och en större variant av t60, egentligen skiljer det inte så mkt på en stor t60 och en second puppy, det som fattas är ju att nackhåret och att det inte är lika mkt päls på huvud och öron men både kroppsbollen och vinklar på både fram och bakbenen kan vara i lika storlek som på en secon puppy. Skulle det gå dåligt med en stor t60 bara för att nackpälsen inte har sin volym, ja då börjar man ju fundera på vad domaren egentligen dömer. Men visst jag tycker för övrigt att en del veteraner framförallt i färgen vit kan se förjävliga ut i en t60 eller lammklippning på utst. Jag tycker att det beror mkt på hur hunden ser ut för övrigt och hur gammal den är samt färg spelar stor roll. Svarta storpudlar gör sig absolut snyggast i en t60.

Upp till toppen
Annons: