Annons:
Etikettbeteende
Läst 1456 ggr
Elin-maria
2017-03-16 07:24

Nattlig skällning!

Har en dvärgpudelhane på 6,5 mån. Han har tidigare sovit i vårt rum, men då han började bli så rörig på nätterna (främst när jag var borta, jobbar natt) testade vi att låta honom sova nere och 'stängde av' trappen upp. Det gick bra i minst en veckas tid. Men nu går det helt plötsligt inte alls! En tid efter att vi gått upp börjar han tokskälla och håller på i TIMMAR. Varför? Vad ska vi göra? Till slut går jag ner (försöker passa in när han har några sekunders paus) och stänger in honom på vårt stora badrum. Då verkar han sluta skälla. Han har kissat&bajsat, han har gått o lagt sig innan vi går upp.

Annons:
Amandla
2017-03-16 11:39
#1

1. Det är en BEBIS du har, han känner sig ensam och utlämnad. Du måste ha tålamod, tids nog lär han sig. Valpar är som barn, de går igenom olika utvecklingsfaser och kan mycket väl klara en sak en vecka men inte alls veckan därpå.

2. Det är en pudel, en ras som är avlad för att vara  sällskapshundar dvs de vill vara nära sina ägare.

3. Börja om med ensamhetsträningen, det finns massor med råd både här på sajten och på till exempel Hundar.ifokus


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2017-03-17 10:09
#2

Som 1 säger är det en liten bebis ni har.  Ensamträning är så olika vissa tar det hela smidigt utan bakslag medans andra går det sämre för och bakslagen kommer efter viss tid. 

Våra har alltid sovit i våra sängar men förstår givetvis om inte alla vill ha hundar i sin säng.  Har ni provat med att låta han sova i sovrummet men med stängd dörr?  

Hundar är tyr sig ofta till den som gör en del med den, så kanske skulle matte/husse göra lite mer kul med eran hund :) Som här våra är mattiga (jag är matte) och husse har bara bara gått ut enklare promenader själv med dom. Men nu gör han mer roliga saker med dom ute, som leker,lägger spår,gömmer godis,gör trix mm Nu har hans status höjs mer på den fronten för hundarna. En sak han med gör är ger dom godistugg som annars jag gjorde.  Att ändra lite och låta den andra bli mer delaktig kan man ha många fördelar :) Bara en tanke jag fick när du skrev att han främst när du jobbar :)

Elin-maria
2017-03-18 23:10
#3

#1 #2 Tack för era svar! Ja det är nog sant, jag har glömt att han fortfarande är liten :( men hur ensamhetstränar jag honom bäst då? nu går det bättre på nätterna, han kan gny lite i början av natten men tystnar snart. Vill ju inte att han ska bli traumatiserad heller..! Ska testa att aktivera husse lite mer så de blir tajtare, då kanske det går lättare också..

Cert
2017-03-19 09:53
#4

#3 Trygghet trygghet trygghet. =)
Det finns massor av bra information lite överallt, och minst lika mycket kass information som kan vara direkt skadlig för hunden.
Läs, lyssna, lär och tänk igenom och "känn" efter om det känns som en rättvis metod för hunden.

Pudlar är smarta och lättlärda

Upp till toppen
Annons: