Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2585 ggr
Gika
3/5/17, 5:49 PM

Schampo

Har en 4 mån pudel som jag borstar varje kväll med en karda. Hon duschas en gång i veckan och klipps på tassar och nos. Vad rekomenderas för schampo. Behövs balsam? Vilket isf. Läste i en tråd att man absolut inte får torrborsta. Men hur gör man då för att hålla efter pälsen? Har en stålkam också. Är den kanske bättre? Har som kvällsrutin att borsta tänder och sen pälsen.

Annons:
[Forest]
3/6/17, 8:57 AM
#1

Tycker du gör helt rätt med borsta tänder o päls dagligen, jätte fint att du fått in det som rutin 👍 Jag borstar mina när dom har torr päls, kammen tar jag för känna igenom så jag inte missat någon tova. Har du plan på spara ut pälsen? Då tror jag det finns lite andra bra tips :)   Jag har två olika schampo/balsam bara för att jag beställde annan som jag fick rek genom denna sida ;)  Har Espree  och All System Botanical. Är just inte hemma så vet inte exakt vilken sort i Espree 😃

Amandla
3/6/17, 11:17 AM
#2

Om man sparar ut pälsen till utställningsfrisyr så är det bra att använda en borstspray (finns i olika märken men man kan även testa att blanda en klick balsam med vatten i en vanlig duschflaska), man sprayar en lätt dusch över pälsen innan man borstar. På tovor kan man duscha lite mer och låta verka en stund innan man reder ut den.Kam använder man bara för att försiktigt kamma igenom pälsen efter borstning för att säkerställa att man fått bort eventuella tovor. Det ska vara en kam med glesa långa tänder, vanligast är den så  kallade pudelkammen som har ett trähandtag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
3/6/17, 11:21 AM
#3

Vad gäller schampo och balsam finns hur mycket som helst att välja på, särskilt om det handlar om utstälningspälsar. Ifall du är känslig för dofter (eller inte vill utsätta din hund för parfymer) så lukta först på innehållet innan du köper, vissa är kraftigt parfymerade. Märken jag kan rekommendera är K9, både Aloe Vera-serien med grön markering, och Keratin-serien som har röd markering, #1 All Systems Super Cleansing Shampoo och Botanical Conditioner. 

Precis som med produkter till människor så är dyra produkter ofta väldigt dryga, man kan späda ut dem ordentligt och då räcker de länge så de blir inte särskilt dyra alls i längden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
GunSil
6/14/17, 6:07 PM
#4

Att föreslå ett lämpligt shampoo är svårt då det är väldigt individuellt med tanke på pälskvaliten, det som passar för den ene går inte alls på en annan… Prova dig fram, men hoppa över de du hittar på Ica å liknande butiker. Du ska köpa ett shampoo som har rätt Ph- värde passande hundpälsar. Kom sedan ihåg det viktigaste av allt: Allt du tillför pälsen under badet ska sköljas ur noggrant.. 😊 Vad det gäller borstning av torr päls, Använd alltid ett spraybalsam, du ger då pälsen en chans att inte slitas vid borstning /kardning. Slit aldrig ut ev tovor, plocka strå för strå.. annars gör det ont i skinnet på hunden.

Tjingeling/ GunSil & Fyrbeningarna

www.gunsil.se

Upp till toppen
Annons: