Annons:
Etikettallmänt
Läst 2987 ggr
färgfest
2/13/17, 10:29 AM

Blekning?

Hej. Jag har gått och funderat över hundköp i två år nu och kom fram till att jag vill köpa en storpudel. Färgerna som jag är intresserad av är svart, silver, aprikos och röd. Men jag har läst att det är vanligt för pudlarnas färg att blekna över tid. (Klart det är normalt för en silver.) Men jag har sett bilder på röd/aprikos som blir nästan vita efter en tid. Är det vanligt? Jag har också sett svarta som blir gråa/blåa/bruna och bruna pudlar som blir nästan grå. Varför bleks färgerna?

Annons:
Fransu
2/13/17, 11:08 AM
#1

Vår pudel som är registrerad röd har blekts en hel del. Han är väl fortfarande röd, men ganska ljus sådan (jättefin tycker vi!). Såg en kullbror till vår hund som var aprikos som valp, men var i princip "smutsvit" med gula öron redan när han var 1 år. Men det finns en halvsyster till vår hund här i området vi bor och hon är fortfarande vackert aprikos trots att hon är runt 3 år nu. Så det är kanske lite olika det där.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
2/13/17, 11:37 AM
#2

Att de bleks beror på att de har blekande anlag. För vit och silver är det bra med blekande anlag, men de andra färgerna tjänar inte på det. Tyvärr är det svårt att undvika sånt i aveln, det är så väldigt mycket man måste ta hänsyn till när man väljer avelsdjur att hållbar färg inte alltid kan vara prio ett.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
färgfest
2/13/17, 12:31 PM
#3

#1 Din pudel är verkligen fin. Det är precis den färgen jag vill ha. Då är det nog bäst att försöka få tag på den mörkaste man kan hitta? Då blir det i alla fall aprikos efter det har blekt. Kan du visa en förr och efter bild på din hund? :)

#2 Aha. Då kan man i alla fall försöka undvika blanda vit och silver in med brun/svart/röda pudlar? Kanske blir det lite bättre? Vad har du för pudlar förresten?

Amandla
2/13/17, 12:42 PM
#4

#3 Precis, man blandar inte vit och silver med brunt eller aprikos/röd. Svart däremot - om den är dominant svart, dvs saknar gener för brunt (man kan gentesta), det görs för att få in lite annat genmaterial i vitt och silver som har mindre avelsbas. Svart och silver (och ibland vitt om de har silvergenen) kan ge blå, eller mer korrekt uttryckt: mörkgrå (de har inte  lika många blekande gener, förenklat sagt, de bleker ur långsammare eller inte alls). Avlar man tillbaka på silver i nästa generation är chansen stor att man får silver, ibland kan det ta fler generationer.

Att man undviker att blanda silver med brunt är inte bara för att de bruna får blekande gener utan det kan även ge en del underliga färger som inte är godkända i FCI-standarden, till exempel silverbeige. Vitt och brunt kan ge väldigt dåligt pigment och ljusa ögon på vita hundar. Det där är en hel djungel! Kolla gärna på pudelklubbens hemsida, det finns några bra artiklar där om färgavel.

Vill du att din pudel ska behålla färgen länge så får du leta reda på uppfödare som har linjer där färgen inte bleks ur. Lite av detektivarbete är det ju förstås 🙂

Jag har grå (silver) och vita toy- och dvärgpudlar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Estelle13
2/13/17, 2:24 PM
#5

Det här med Färggenetik är jätte viktigt att känna till när man ska bedriva avel. Jag har en vit tik som har den så kallade blekningsgenen då båda hennes föräldrar är silver färgade. Syns ganska väl att hon har den här genen då hon är riktigt kritvit i jämförelse med andra vita pudlar utan denna gen, de är mer ljusgul vita. Enligt Kristina sahlström som är expert på Färggenetik hos pudeln så skulle min vita tik vara ett ypperligt avelsmaterial för den vita färgen då valparna i sin tur också blir väldigt vita. Däremot skulle hon inte vara ett bra avelsmaterial för den svarta färgen då den blir blekt. Färgen blå (mörkgrå) är dock godkänd och får ställas ut. Silver ska endast paras med svart för att blanda ut silver aveln, man avlar aldrig in silverfärgen för den svarta färgens skull, en blå pudel ska i sin tur paras med silver eller vit med blekningsgenen. Färgen vit är väl den enda färgen som inte ändras, eller åtminstone så syns det inte. Svart har ju också en tendens att förändras, många som får vita stickelhår i den svarta pälsen. Finns ju en del röda som behåller sin färg livet ut men jag tror det är vanligare att de inte gör det.

Fransu
2/13/17, 2:46 PM
#6

#3 Tack! Bilden i lilla rutan är ungefär två år gammal, så han är betydligt ljusare nu. Jag har tyvärr problem att lägga ut bilder. Ska se om jag kan lösa det med hjälp av min man när han kommer hem, så får du se hur han ser ut idag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
-Cissi-
2/15/17, 10:07 PM
#7

Estelle Du värkar vara insatt. Om man parar en vit tik med en silverhane vad får man tekniskt sett för färger?. Tikens far är silver. Det är det jag vet. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Estelle13
2/16/17, 1:54 AM
#8

#7 Om hanen har vita gener/anlag så kan det bli både silver och vita valpar, har han däremot inte det så blir det bara silver även om tiken är vit. Men dessa valpar i sin tur kan bära på den vita genen och föra den vidare. Estelles farfar är silver och har bara kunnat producera silver avkommor.

-Cissi-
2/16/17, 12:24 PM
#9

Tack! 😊 Det låter ju intressant 😇

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

färgfest
2/17/17, 3:10 PM
#10

Tack att ni tog tiden att ge kunniga svar. Det har hjälpt mycket. Jag tycker att det är väldigt intressant med gener även om jag har inga planer att avla på min hund när jag väl köper den. Men tycker det är nog bra att ha lite koll på saken ändå. Det blir nog en silver, röd eller svar storpudel här. Alla färgerna är fina, det är ju det som är kul med pudlarna. Alla är underbara individer så man kan välja efter färg om man vill det. Vilket färg jag köper spelar inte stor roll. Hunden kommer vara en underbar livskamrat. ❤️

[Forest]
3/4/17, 7:53 PM
#11

8 det var intressant, alltid kul o fatta lite mer om ämnet 😃

-Cissi-
7/8/17, 9:30 PM
#12

Estelle en följdfråga :) parar man den vita tiken (med en silver pappa) med en vit hane (med bara vitt bakåt) blir det bara vita avkommor eller finns det chans till silveravkommor?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Amandla
7/8/17, 9:47 PM
#13

#12 Båda föräldrarna måste ha silveranlag för att ge silvervalpar tillsammans. Kombinationen ovan kan ge både mörkgrå (blå) och vita valpar. De blå valparna får i så fall ett silveranlag från mamman men inget från pappan. De kan inte bli sliver utan blir mörka.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Estelle13
7/8/17, 11:08 PM
#14

#12 vitt och vitt ger alltid bara vitt, två vita får varken silver, mörkgrå eller svarta avkommor utan endast vita, även fast båda föräldrarna bär på silver anlag. Parar man en silver tik med en vit hane utan silver gen kan det bli både vita och mörkgråa.

-Cissi-
7/9/17, 7:29 AM
#15

Stort Tack! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: