Annons:
Etikettallmänt
Läst 1075 ggr
Ellafischers
2017-01-23 15:23

Vilken ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Jag har tänkt tanken att köpa en ny valp sommar 2018, då jag får börja sommarjobba då, och är verkligen hundtokig! Jag har en 8 årig Chinese Crested Powderpuff nu, som jag tränar agility med, så jag kan ta hand om hundar och vet nödvändiga saker man kan behöva veta om hundar och så. Jag skulle vilja skaffa en liten hund (lägre/mindre än 40-45cm mankhöjd som fullväxt), som kan följa med på åtminstone en mils / 1-2timmars promenad, men som fortfarande är glad och energisk. Det ska vara en bra familjehund, men som inte bryr sig jättemycket om främlingar och som "bara" bryr sig om sin flock (ägare) och flockrens vänner. Jag kommer troligen börja träna agility med den vi 10-12 månaders ålder, och om den gillar agility kommer jag börja tävla med den i agility också. Den ska kunna vara med äldre hundar, och vara lättlärd så jag kan lära den nya tricks och så! Jag har personligen funderat på Dvärgpudel, Australian Shepherd, Shetland Sheepdog och Pumi, men skulle gärna få fler alternativ (även om jag inte kommer kunna skaffa en till hund förrän om ett och ett halvt år)! Tack och hej! //Ella

Annons:
[Nalle-]
2017-01-24 15:01
#1

Hej!

Först och främst, superbra att du är ute i så god tid och funderar på ditt hundköp 🙂 

Det är ju väldigt olika raser du funderar på, australian shepherd är tex en brukshund och dvärgpudeln en sällskapshund vilket ställer olika krav på dig som ägare både när det gäller träning men också i vardagen.

Utifrån ditt inlägg så tror jag att både dvärgpudel och shetland sheepdog skulle vara passande raser för dig. Det är två väldigt trevliga raser som absolut både hänger med på långa promenader och brukar kunna glänsa på agilityplanen. Väljer du tex dvärgpudel råder jag dig att kolla på listan "Årets agilitypudel" på pudelklubbens hemsida, där ser du vilka pudlar som placerat sig bäst i agility under året och kan ge en fingervisning till vilka kennlar som drar åt agilityhållet. När det gäller dvärgpudeln ska den inte vara reserverad dock. Shetien kan i stället vara rädd snarare än reserverad (vilket de inte ska vara) så det gäller att noga träffa föräldrar och släktingar till blivande valpen, men det gäller förstås alla raser. 

Pumin som du nämner kan vara trevliga hundar jobba med men kan även vara väldigt krävande hundar, främst när det kommer till vardagen. Har tyvärr träffat flera pumiägare där hunden gått dom ur händerna. Är du sugen på pumin så se till att träffa flera av dom och se hur de är att leva med. De må se ut som gulliga gosedjur men det är mycket hund bakom dom lockarna. 

Australian shepherd tror jag också är mer hund än vad du är ute efter, men då utgår jag enbart från ditt inlägg förstås. En aussie behöver få jobba ordentligt för att må bra och en understimulerad aussie är inte rolig.

Upp till toppen
Annons: