Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5721 ggr
Catta-
1/9/16, 5:21 PM

T60 klipphjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker klippa Luna i t60 men det är lite klurigt. Hon har ganska mkt päls i nacken men jag tycker det ser lite konstigt ut. Benen måste pälsas på mer, kanske därför det ser lite konstigt ut just nu. Vad tycker ni som kan? Fritt fram att rita på bilden :) Tackar för all hjälp jag kan få.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
1/9/16, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är en kratta på att rita i datorn, men jag tänker så här på ett ungefär. Dra fram rygglinjen till kanske en dm bakom skulderbladen och klipp ihop den med nacken, nu ser halsen kort och tjock ut. Pälsen på frambenens baksida och på bakbenens framsida samt haspälsen bör vara längre, precis som fram på bröstet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
1/9/16, 7:49 PM
#2

Tack!! Har redan dragit fram ryggen lite men visste inte hur mycket jag skulle våga ta men då kan jag lugnt klippt lite till då :) ska hålla saxen borta från övriga ställen så får pälsen gro(varför tar det så lång tid..)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
1/9/16, 7:55 PM
#3

Haha, ja det är alltid pälsen man väntar mest på som tar längst tid på sig att växa! Spelar ingen roll om det är hasorna, nacken, öronen eller svansen… där pälsen förstås växer extra fort om man vill ha kort just där. 

Ett tips är att ha en stor spegel på en vägg i samma rum som trimbordet, då kan du se vad som händer med frisyren och intrycket om du håller undan lite päls med händerna, om du hänger med på hur jag menar?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
1/9/16, 9:13 PM
#4

Smart! Tack för tipset :) Ska fixa henne nästa helg igen. Har köpt en ny fön så nu kan jag förhoppningsvis få hennes päls ordentligt rak och fin. Svårt med liten handfön..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
1/9/16, 9:16 PM
#5

Ok, ja en bra fön är en av förutsättningarna för att få till klippningen riktigt bra. Fast det finns de som kämpar på  med en handfön och har en storpudel i full utställningspäls… hujedamejen säger jag bara 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
3/11/16, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag blev väldigt sugen på att pröva något nytt istället för lammklippningen jag haft på honom tidigare. Blev väldigt inspirerad av Luna och hennes fina frisyr så nu åkte pälsen på öronen och svansen så någon form av t60 spatserar även Pajas runt i numera😊  Det är ju så fantastiskt roligt att man kan byta frisyr och utseende på sin hund så lätt! Mycket finns att förbättra men för att ha friserat hans kropp med sax för andra gången i mitt liv så tycker jag ändå att resultatet är skapligt. Nu väntar jag på att hans päls i nacken och på huvudet ska växa till sig lite mer bara 😊 Kanske han behöver lite mer förbröst också…?

Annons:
Amandla
3/11/16, 5:56 PM
#7

Bra jobbat 5ara! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
3/11/16, 10:09 PM
#8

Wow så snygg han blev!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
3/13/16, 9:57 AM
#9

#7 tycker du det? Vad glad jag blir! 😄 Ska fortsätta träna så det blir bättre och sen kanske det går även går lite snabbare så småningom 😝 Tror jag höll på i två och en halv timme… #8 åh, tack så mycket!!! 😄 Får tacka dig för inspirationen!

Amandla
3/13/16, 1:29 PM
#10

#9 Ja, jag tycker  du fick till det fint med linjerna 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
7/9/16, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser min lille pälskling ut för tillfället. Velade och funderade på om jag skulle raka ner honom och under tiden fick pälsen bara växa. Kände igenom den då och då för att se så att det inte var några större tovor. Till slut bestämde jag mig för att försöka frisera honom i en t60 -variant igen och då var det tolv veckor sedan jag badade och kammade igenom pälsen senast 🙄 Jag var väl förberedd på att sannolikheten att jag skulle få raka ner honom var mycket stor och jag höll nästan på att svimma när jag fönade och kammade pälsen; inte en enda tova!!! Hur är det möjligt!?!? Hans päls är verkligen extremt lättskött nu för tiden. Tror dock att den enligt rasstandarden skulle räknas som för grov och hård 😝 Kära nån, vad svårt det är att klippa! Men det är ju väldigt roligt också 😄

5ara
7/10/16, 1:41 AM
#12

Tyvärr är vinkeln jag fotade ifrån inte den bästa för att visa upp hans frisyr men denna kanske är lite bättre…

thea_thea
7/10/16, 11:11 AM
#13

#12 Så snygg han är!!

Annons:
Catta-
7/10/16, 3:02 PM
#14

Så snygg han är! Nu är Luna nästan helsnaggad(igen..). Det är väldigt skönt men saknar att kunna hålla på lite med frillan, tyvärr finns inte ork för det just nu men planerar iaf att kunna ställa ut henne igen som veteran :) hon har några är kvar tills det men …

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: