Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 5036 ggr
Tessan01
7/29/14, 11:13 PM

Pudel frågor ( är nybörjare )

Hejsan! För det första, vet inte om jag placerade tråden rätt. Om inte, så får någon gärna fixa den rätt ^^ Nu till saken. Jag har gjort en tråd på Hundar iFokus, om att vilken ras tycker folk skulle passa mig. Jag har fått som förslag Pudeln, framför allt mellanpudel och dvärgpudel. Först tänkte jag att nja, kanske inte. Då jag bara sett pudlar som är trimmade ( eller vad man nu kallar det ) på ett sett inte faller i min smak. Såklart behöver ju inte alla pudlar vara så. Nu med tiden har jag blivit mer och mer kär i Pudlar då jag varit inne här ofta och sett era fina pudlar! Så tänkte kolla lite på mellanpudel och dvärg pudel, och inte bara skippa dom =). Hoppas ni med Dvärg och Mellanpudel kan svara på mina frågor, sålkart får alla andra med Pudel också svara ^^ 

 1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det? 

2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel? 

3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? 

 4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? 

 5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga? Där var ett par frågor ni kan börja med, kommer nog säkert flera ^^

 Med vänliga hälsningar, Tessan PS: tråden på Hundar iFokus hittar ni här: http://hundar.ifokus.se/discussions/53884b958e0e742c1a0006ad-hund?discussions-5

Annons:
jenmjao
7/29/14, 11:39 PM
#1

Kan skriva om min familjs pudel som jag växt upp med under snart 11år :)

1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det? 
Det passar perfekt! Jag orkade dock aldrig träna så intensivt i något med en hund jag ändå inte skulle få ha själv, men har hoppat lite med honom och det älskade han :)

2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel? 
Nej han avskyr vatten, tyvärr.

3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? 
Går väl kanske 4-5gånger, behövde inte gå särskilt långt, kanske sammanlagt 1,5 timme om dagen, uppdelat med kissrundor och promenad :)

4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? 
Nja, svårskött och svårskött, det blir att borsta hunden för annars får den tovor, och klippning beroende på hur man vill att det ska se ut krävs väl kanske en gång i månaden/varannan månad? Har inte så stor koll förutom att jag trimmade ner pudeln för kanske en månad sen och såg för någon dag sedan när jag träffade han att ansiktet kunde trimmas ner lite mer (då det hade växt)

5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga?
Ja det är han, jätte skällig, men det är inte alla pudlar, känner en pudel som inte alls är skällig faktiskt.

Amandla
7/30/14, 2:02 PM
#2

 1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det?  Det skulle de älska, det är min ork som inte hänger med för just agility (är sjukpensionär). Men spårar gör vi, och kapacitet har de verkligen fast återigen är det min kropp som sätter stopp.

2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel?  Albin bryr sig inte så mycket om vatten, han kan gå i en liten bit för att svalka sig och dricka vatten. Pixie däremot ÄLSKAR att leka i vattenbrynet och rusa upp och ner ur vattnet, men hon går inte i självmant så långt att hon simmar.

3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? De klarar att gå långt, om de är lösa så springer de säkert tre gånger så långt som jag själv går. Vi är ute 4-5 ggr/dag.

 4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? Jag är pälsvårdsroad, och sätter en ära i att ha mina pudlar välvårdade. De badas varannan-var tredje vecka och klipps oftast då, nos och tassar rakas åtminstone en gång mellan baden.

5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga? Albin är väldigt skällig, Pixie inte särskilt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/30/14, 9:56 PM
#3

Jag får återkomma när jag är hemma är på semester tar lite lång tid att skriva på mobilen ; )

Tessan01
7/30/14, 11:05 PM
#4

Tack för svaren allihopa! #3 älskar din hunds "frilla" på din Avatar. Är den svår att klippa! ^^

Ellensandahl
7/30/14, 11:14 PM
#5

Var det du på sheltie iFokus? Har både sheltie och pudel om du är intresserad av en liten jämnföring så är det bara att pm:a mig :))

[Forest]
8/2/14, 10:21 AM
#6

1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det?  Ja här gillar båda agility och just nu håller även dottern på att vara med under träningen och går fint fint. 

2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel?  Nja här badar dom inte gärna ute visst kan dom gå i vattnet och även simma men det är mer för att matte är ute ;) Men dom går gärna ner o doppar tassarna själva. Jag är inte så glad i att dom badar heller ofta tar det sån tid att torka + blir det mycket sand i pälsen. 

3 Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? Det är olika beroende på väder när det varmt blir det långpromenad på morgon o kvällen. Mellan dessa är det korta rastningar. 

 4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? Var tredje dag borstas Donna och Mille (bonushunden) jag tycker pälsarna är jätte olika på dom tre jag nu är van vid. En kräver massor med pälsvård badas 1 gång i veckan och trimmar nos,tassar,musen/hygien var 14 dag. Alla trimmas ofta men Enja och Donna behöver inta badas mer än en gång i mån för att hålla pälsen lättskött.  

5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga? Enja-nej, Donna-ja, Mille-nja lite kanske.

Annons:
[Forest]
8/2/14, 10:24 AM
#7

4 missa att du skrivit. Det är Enjas uppfödare som klippte Enja där då hon klipptes ner. Jag klipper själv men jag är inte alls lika bra på frisera ;)

Illiana
8/3/14, 10:23 PM
#8

1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det?  Jajemän, min älskade att träna agility och han var stjärnan i gruppen men han kan tyvärr inte det längre pga höftledsdysplasi. Se till att kolla att föräldrarna är höftledsröntgade med bra resultat innan du tar en mellanpudel.

2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel?  Detta är första sommaren som jag faktiskt kan bada med honom, han är 5 år gammal nu. Vi har tränat in att vatten är positivt 4 somrar i rad, särskilt nu på slutet och äntligen simmar han och apporterar i vatten.

3 Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? Brukar oftast bli 1-3 timmar per dag, går 3-4 ggr per dag.

 4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? Jag har min nerklippt så pälsvård är obefintligt mellan klippningarna. Då tar det kanske 2 timmar plus bad och fön. Dock ska man betänka hur många dammsugningstimmar man besparar sig istället ;)

5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga? Nej, har aldrig haft nära till skall. Han vaktskäller ibland, ett eller två skall för att varna mig för fara men slutar skälla sen och dumskäller aldrig. Myyycket skönt!

Film med agilitypudel (slutet av allra första kursen)

/ Clowndivans slav

Tessan01
8/4/14, 5:11 AM
#9

Tack för svaren allihopa =) Flera svar är välkomna ^^

[Forest]
8/4/14, 9:07 AM
#10

8 vilket härligt klipp trist att ni inte kan köra mer agility ser att han gillar sporten. Håller med dig till fullo tänk alla timmar man sparar på stöda en massa päls även på möbler 😉

Illiana
8/4/14, 12:10 PM
#11

10 Ja, det är väldigt tråkigt men jag är glad att pudelklubben nu ger bidrag för HD-röntgen på mellanpudel! Äntligen sker det förändringar :)

Jagg, min dammsugare står i princip oanvänd, det räcker med att torrmoppa.

/ Clowndivans slav

CampaLill
8/7/14, 5:30 PM
#12

1. Vet en del som har mellanpudel som håller på med agility. Själv håller vi på med sök spår och lydnad. 2.Min mellanpudel älskar att bada! Konstigt med pudel som inte gillar att bada, är ju en vattenapporterande hund, kanske beror mer på föraren som inte vill förstöra frisyren 3. Blandat promenader och träning. Skog och stad. 4.Tips! Köp maskin och alla tillbhör och lär dig klippa själv. Ställer man inte ut behöver man inte bada ofta. Det är inte så bra heller. Trimma tassar och nos oftare. 5. Hon skäller lite men det är pga dålig fostran.

Amandla
8/7/14, 7:14 PM
#13

#12 Vad menar du med "Ställer man inte ut behöver man inte bada ofta. Det är inte så bra heller."? Använder man ett bra hundschampo och balsam så kan man bada sin pudel hur ofta man vill och behöver.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
CampaLill
8/10/14, 9:18 AM
#14

Ja men man behöver inte?! Jag tror inte det är så bra för hunden att bada med schampo hela tiden, oavsett vilket schampo det är.

CampaLill
8/10/14, 9:20 AM
#15

Och precis som det står om man inte ställer ut sin pudel så bryr man sig kanske inte så mycket om utseendet.

Amandla
8/10/14, 1:10 PM
#16

Ok, du får tro som du vill. Man kan vilja ha sin  hund fräsch och fin ändå, kanske pga allergi eller helt enkelt för att man gillar det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
CampaLill
8/10/14, 9:30 PM
#17

Man behöver inte vara: " pälsvårdsroad och sätta en ära i att ha hunden välvårdad" för att den ska se fräsch och fin ut. Man kan bada den när den behöver klippas för att det ska gå enklare och sen räcker det. Du behöver inte bli så provocerad, man måste ju kunna få svara olika.

Amandla
8/10/14, 9:38 PM
#18

#17 Det var mest det där att det inte skulle vara bra att bada hunden ofta som jag reagerade på.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fluppen
8/11/14, 7:05 AM
#19

1. Passar Mellan/Dvärg pudel bra till att tex träna agility med? Gillar eran pudel det? Pudlar är perfekta att träna agility med för det är en så aktiv ras, jag har tränat lite med min dvärg och hon tycker det är skit kul! 2. Gillar er/era Pudel/ar att bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? Bör man bada med en Pudel? Min dvärg tycker om att bada men min toy gör inte det, men om den tycker det är kul är det bara att hoppa i :) 3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran Pudel + kissrundorna? Och hur många ggr per dagen? Jag går med mina 4-5 ggr och är ute kanske 20 min varje gång men så tar jag en längre promenad på kvällen i ca en timme 4. Är deras päls svår skött? Hur ofta behöver en Pudel pälsvård? Behöver en Pudel trimmas ofta? Min dvärg är utställningsklippt så hennes päls kräver ganska mycket pälsvård men min andra är nerklippt så på henne krävs det inte så mkt, jag badar dom en gång i veckan och rakar tassar och nos varje gång jag badar dom 5. Är din / dina pudel / pudlar lätt skällig / skälliga? Mina är väldigt skälliga men har träffat på många som inte är det så det beror nog på hur hunden är

Upp till toppen
Annons: